volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof

Lees meer
25-11-2008 16:42 #50046 door Frans Lotty
Hierdoor gaat de aanwezige koelvloeistof in het onderblok op een gegeven moment koken en komt er veel uit de radiator.
Dit lijkt me een verstopping
Wat is er al geprobeerd?
radiator en waterpomp thermostaat vervangen
soda toegevoegd en een tijdje laten draaien
door gespoeld totdat er uit het blok schoon water kwam, toch nog steeds krijgt het blok te weinig koelvloeistof.
Hebben jullie nog ideeen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2008 18:49 #90516 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof
<p>Hallo Frans,</p><p>Zelf heb ik heel lang hetzelfde probleem gehad. Eerst een tijd aan symptoom bestreiding gedaan (zoals nieuwere radiator, 5 blads fan, etc).</p><p>Later bleek het probleem in de kop te zitten. Ik denk een combinatie van een verroeste koelwater doorvoer buis in de kop en de diep ingeslagen kleppen (en dus meer warmte overdracht).</p><p>Zie ook mijn oude topic " Motor wordt heet ".</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2008 20:22 #90515 door Gert Vegter
Soda toevoegen aan de koelvloeistof is een slecht idee omdat het zich zal verspreiden in het gehele koelsysteem zonder dat het goed oplost, waardoor (nieuwe) verstoppingen kunnen optreden die erg lastig of niet zijn te verhelpen. Je bent dan nog verder van huis. Gebruik een speciaal voor het reinigen van koelsystemen verkrijgbaar middel, dat is heus wel betaalbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2008 20:22 #90514 door Han Misdom
<p>Frans, voordat je de kop demonteert kun je de koelwater doorvoerbuis eens inspecteren. Je kunt dit doen door de vriesdop voor op de kop eruit te halen. Met een klein lampje kun je dan deze doorvoerbuis van binnen uit bekijek. Er behoeren vier uitstroomopeningen in te zitten, ter hoogte van elke bougie een.</p><p>Ik heb eens meegemaakt dat een stukje vloeibare pakking een van deze uitstroomopeningen blokkeerde. Voor de prijs van een nieuwe vriesdop was bij mij de klus geklaard.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2008 21:27 #90513 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof
<p>Ik heb ooit eens meegemaakt dat het blok <strong><em>leek</em></strong> te koken. </p><p>Na veel zoeken bleek de kop achteraan het blok geblokkeerd door een stukje rubber dat waarschijnlijk uit een oude slang was gekomen. Hierdoor werd de temperatuursensor geblokkeerd. Daar kom je niet zo snel op. Van tijd tot tijd nieuwe slangen kan dus geen kwaad!</p><p>Misschien bij jouw blok niet aan de hand, maar toch maar even vermeld! </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-11-2008 12:18 #90512 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof
<p>Voor het doorspoelen van het blok rept Haynes over 'Caustic Soda'. 'Caustic Soda' is wat wij gootsteen ontstopper noemen, niet de gewone standaard schoonmaak soda!</p><p>Maar pas op: aluminium delen lossen er in op.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2008 17:50 #90511 door Frans Lotty
Bedankt voor jullie reacties.

Had overigens ook al de kop vervangen, maar het kan natuurlijk ook de vorige keer (lekke slang en radiator)
een ander probleem zijn geweest.
Blijft natuurlijk een vraag hoe je het onderblok kan spoelen. en is het mogelijk dat juist het ondeblok ergens een vestopping heeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2008 14:20 #90510 door Frans Lotty
Update:

Vandaag alle verwarmings slangen vervangen. Door gespoeld vanaf diverse punten van de slangen met water
en het lijkt nu zo te zijn dat er geen verstopping (meer) is, omdat er nu ook water uit het ondeblok kwam via het kraantje. Echter nog steeds komt de vloeistof eruit als de motor op temperatuur komt en de thermostaat open gaat. Heb het nog geen tweede keer geprobeerd. is nu maar weer afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Versteegh (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
02-12-2008 15:20 #90509 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof
<p>Geen lekke koppakking? ( luchtbellen in de radiator?) </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2008 16:16 #90508 door Frans Lotty
Hi,

Ik heb wel aan de koppakking gedacht maar de enige keer dat ik luchtbellen krijg is wanneer de thermostaat opengaat.
Dan gaat de koelvloeistof ook stijgen daarna na bijvullen en ca 30 minuten lopen geen luchtbellen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.