verdamper aansluiten

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-06-2009 19:48 #49641 door Ferrie Hak (GAST)
verdamper aansluiten is gemaakt door Ferrie Hak (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Frankrijk komt er weer aan, en ik kan met de caravan het meestal niet redden op gas, motor wordt te heet. Zelfs dan op benzine gaat het ook dan niet meer. Ik heb al een dikke radiateur, elektrische koelfan, maar dit gaat niet lukken. Met 25+ de kachel er bij aan en 70 km/u rijden. Koelsysteem is verder goed en schoon. Ik verdenk zelf dat de verdamper niet goed is aangesloten. Hij zit met 2 t-stukken op de kachel aan- en afvoer aangesloten. Wat is de aanvoer naar de kachel? heeft dit ook invloed,of iemand nog andere sugesties?</p><p>Groeten</p><p>Ferrie (combi 1967 B18B) </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2009 23:54 #92389 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic verdamper aansluiten
<p>Ferrie , eerst nog wat vragen : " motor wordt te heet " wat bedoel je ,loopt aleen de meter van je watertemperatuur hoger op dan je gewend bent of heb je echt last van een "kokende motor" (koelvloeistof die uit je overdrukvat/radiateurdop spuit)</p><p>Is je koelfan "zelfdenkend" en zo ja waar zit de temperatuur opnemer voor je koelfan dan?</p><p>De "warme" kant van je kachel is het haakse pijpje dat achter uit het motorblok komt (dus bij je schutbord).</p><p>Je geeft aan dat ook op benzine de problemen op treden ,denk dus meer aan of een defecte/slechter werkende thermostaat (ps deze heb je in diverse temperaturen zit de juiste er wel in?)</p><p>of aan een ontsteking die niet geheel op tijd staat.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 08:06 #92388 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic verdamper aansluiten
Hoi, motor komt niet aan de kook, dat blijf ik wel voor! hij wordt heet! Temp. meter helemaal rechts.
Verder thermostaat is 82 graden, ontsteking staat op 10 graden /850 t/min. de fan is zelfdenkend, maar wordt ook dmv een schakelaar overbrugd in hete tijden. Als de motor heet is/wordt en schakel over op benzine wordt het iets beter maar kan dan nog de gang er niet in houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2009 10:08 #92387 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic verdamper aansluiten
Als de motor inderdaad echt te heet wordt, zou ik eerder zoeken naar structurele problemen zoals teveel warme ontwikkeling of te weinig koelcapaciteit. In mijn ogen kan een verdamper niet heel erg verkeerd aangesloten zitten om voor een te warme motor te zorgen. Voor het verdampen van het gas onttrekt de verdamper juist warmte uit de motor. Daarentegen is de verbrandingstemperatuur op LPG wel wat hoger.

- Staat je ontsteking goed?
- Is je kop goed?

Te diep ingeslagen kleppen kunnen ook voor een niet te compenseren temperatuur probleem zorgen. Zie ook mijn eerdere topic "motor wordt heet"<span style="text-decoration: underline;"></span>. Ik heb eerst ook al het logische gedaan (dikkere radiator, andere fan, nieuwe thermostaat, etc) en uiteindelijk was het de kop.

Succes,
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 12:22 #92386 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic verdamper aansluiten
<p>In de zomer vervang ik mijn 82gr thermostaat altijd voor een 74 graden thermostaat.</p><p>Verder is mijn koeling gewoon standaard.</p><p>Bij zeer warme dagen zelfs in de file blijft de motor op de goede temp.</p><p>Belangrijk is dat de ontsteking goed werkt en op tijd staat.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2009 12:31 #92385 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verdamper aansluiten
Het is bekend dat de meteropnemer bij onze amazon niet echt op de meest strategische plek zit, hij had beter in het midden of aan de voorkant v/h blok moeten zitten. Ik zou ook de Co afstelling na laten kijken als dit niet goed is kan dit ook resulteren in een te warme motor ( rijk of arm mengsel welke was het ook al weer). Ik heb mijn temp ook wel is gemeten met een thermometer in de radiateur (dop eraf en lekker stationair in de volle zomerzon) te houden en dit gaf een ander beeld dan de meter op het dashboard. Dit zou je ook op vakantie met de caravan erachter kunnen doen indien je natuurlijk ergens snel kan parkeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 13:36 #92384 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic verdamper aansluiten
<p>Hallo,</p><p>Dank zo ver voor de reacties, het blok is gereviseerd met een gaskop, heeft nu 80.000 km gelopen. Ontsteking staat op 10 graden /850 t/min, ik heb in een ander bericht gelezen dat de retourslang van de verdamper ook aangesloten kan worden op het blok, is dat het extra afgedichte gat onder de thermostaat. </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-06-2009 16:25 #92383 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic verdamper aansluiten
<p>Mijn verdampers zitten met T stukjes in de kachelslangen, lijkt me de standaard oplossing.</p><p>Er zit een makkelijk gat rechtsvoor aan de zijkant v/d kop, afgedicht met een ruitvormig plaatje en twee boutjes. Volgens mij kan je die gebruiken als heetwaterleiding naar de verdamper toe. Het enige wat je daar hoe dan ook mee bereikt is een kortere slang, wat de hoeveelheid koelvloeistof in je systeem en daarmee de koelcapaciteit alleen maar verkleind.</p><p>17-19 BTDC @ 1500 rpm staat er voor de B18B, is dat hetzelfde als jouw waarde @ 850 rpm?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ferrie Hak (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 16:58 #92382 door Ferrie Hak (GAST)
Beantwoord door Ferrie Hak (GAST) in topic verdamper aansluiten
volgens de site van scandcar kunnen alle b18 hier goed op lopen. ben 2 jaar geleden met de caravan naar frankijk geweest mer 5 btdc/ 850, (staat in het grote volvo boek van de club) dit was geen succes geen trekkracht onder in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • D. Spieard (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2009 18:49 #92381 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic verdamper aansluiten
<p>Wat de aansluiting verdamper betreft zie foto link:</p><p> cid-f26b68e9da1d285c.skydrive.live.com/p...1d285c!265?ct=photos </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.