Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer

Lees meer
01-06-2021 14:17 #194303 door Ko Jobse
In 2018 is het koelsysteem van mijn Amazon van 1965 gereinigd en ververst. Ook heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst van 82 graden C van het merk Calorstat.
De thermostaat ging toen netjes open als de temperatuurmeter in het 3 groene vakje kwam, de temperatuur viel toen terug en bleef staan in het 2e groene vakje.
Maar sinds dit jaar gedraagt de temperatuur zich anders:
De temperatuur loopt op tot eind van 2e groene vakje en zakt dan terug tot midden van het 1e groene vakje, daarna stijgt de temperatuur weer tot eind van 2e groene vakje en zakt vervolgens tot het midden van het 1e groene vakje. De temperatuur blijft hiertussen heen en weer pendelen.
Wat is hier aan de hand, is de thermostaat al defect na 2000 km?
Is deze constante temperatuurschommeling schadelijk voor de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2021 01:40 #194319 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Doordat het koelsysteem gereinigd is, is het optimaal geworden.
De termosstaat bevind zich in een regelgebied vandaar het op en neer gaan van de temperatuur.
Lijkt mij niets ongewoons.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2021 16:48 #194324 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Bij een constant toerental en constante belasting zou de temperatuurmeter stabiel moeten zijn. Er kan nog wat lucht in het systeem zitten. Soms helpt het om mert warme en draaiende motor een paar keer flink te knijpen in de bovenste rubberslang tussen radiator en thermostaathuis. Mocht het toch zo blijven en is je voeler goed dan zou ik me geen zorgen maken. Stabiliseert waarschijnlijk na verloop van tijd.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2021 19:20 #194325 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Een kennis van me had dit verschijnsel laatst ook met zijn Amazon.Nieuwe thermostaat erin was de oplossing..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2021 01:10 #194328 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Boor er een gaatje in van 1mm gaat de termosstaat in een andere stand staan is het probleem??? ook opgelost.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2021 08:43 #194341 door Ko Jobse
Beantwoord door Ko Jobse in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Bedankt voor de verschillende tips. Ook wil ik nog vermelden dat de radiateur niet origineel Volvo is maar een Chausson van 55 mm dik, dit kan misschien ook van invloed zijn op de motortemperatuur.
Omdat het temperatuurgedrag 2 jaar lang goed was met deze thermostaat en nu ineens niet meer, wil Ik eerst de thermostaat eruit halen en testen in een pannetje heet water om te kijken of hij goed opent en sluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2021 14:38 #194343 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Chausson is een van de vaste leveranciers van Volvo voor eerste montage radiateurs in onder andere de Amazon. Komt veel voor, zeker bij de in Gent gebouwde exemplaren. Dus dat is niet afwijkend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2021 11:11 - 16-06-2021 11:12 #194496 door Ko Jobse
Beantwoord door Ko Jobse in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Ik heb het koelwater afgetapt en de thermostaat er uitgehaald, deze zat helemaal onder een laag roest.
De thermostaat getest in een pannetje water en dat op het gas op te warmen. De thermostaat gaat rustig en goed open.
Je kunt er vanuit gaan dat die roestaanslag in het hele koelsysteem zit, ondanks dat ik het 2 jaar geleden gereinigd heb met schoonmaakazaijn.
Is schoonmaakazijn geschikt voor het verwijderen van roestaanslag?
Of is daar een ander middel voor?
Als koelvloeistof gebruik ik MPM Coolant G11.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2021 19:23 - 16-06-2021 19:25 #194502 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Je schrijft dat je het systeem gereinigd hebt met schoonmaakazijn. Op zich is dat prima om kalkresten en ketelsteen te verwijderen. Roest trekt zich niet echt veel aan van een azijnbehandeling.
Een goede koelvloeistof, en MPM is een gerespecteerd merk, beschikt over een aantal eigenschappen; o.a. vorstbescherming, smering van je waterpomp, en reinigende en anti corrosie eigenschappen. Dus het is te verwachten dat de roest uit het blok beetje bij beetje opgelost wordt en dan kan die bijvoorbeeld op je thermostaat neerslaan. Het advies is overigens om de koelvloeistof elke drie jaar te vervangen. Zeker als je ziet dat ie begint te verkleuren!
G11 is inderdaad het juiste type voor de red blok motoren.

PS: heb ooit eens een auto gekocht waarbij de koelvloeistof wel wat weg had van bruine bonen soep. Uiteraard het systeem gereinigd en afgevuld met G11. Dat heb ik een aantal keer herhaald en sindsdien blijft mijn koelvloeistof mooi blauw van kleur. M.a.w. het loont om bij een vervuild blok wat vaker de koelvloeistof te verversen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 00:33 #194510 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
Spoelen blok, zo heb ik het gedaan www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/30590-spoelen-koelsysteem

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.