- Berichten: 31
Temperatuur van koelsysteem pendelt heen en weer
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
De thermostaat ging toen netjes open als de temperatuurmeter in het 3 groene vakje kwam, de temperatuur viel toen terug en bleef staan in het 2e groene vakje.
Maar sinds dit jaar gedraagt de temperatuur zich anders:
De temperatuur loopt op tot eind van 2e groene vakje en zakt dan terug tot midden van het 1e groene vakje, daarna stijgt de temperatuur weer tot eind van 2e groene vakje en zakt vervolgens tot het midden van het 1e groene vakje. De temperatuur blijft hiertussen heen en weer pendelen.
Wat is hier aan de hand, is de thermostaat al defect na 2000 km?
Is deze constante temperatuurschommeling schadelijk voor de motor?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
De termosstaat bevind zich in een regelgebied vandaar het op en neer gaan van de temperatuur.
Lijkt mij niets ongewoons.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1876
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Omdat het temperatuurgedrag 2 jaar lang goed was met deze thermostaat en nu ineens niet meer, wil Ik eerst de thermostaat eruit halen en testen in een pannetje heet water om te kijken of hij goed opent en sluit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
De thermostaat getest in een pannetje water en dat op het gas op te warmen. De thermostaat gaat rustig en goed open.
Je kunt er vanuit gaan dat die roestaanslag in het hele koelsysteem zit, ondanks dat ik het 2 jaar geleden gereinigd heb met schoonmaakazaijn.
Is schoonmaakazijn geschikt voor het verwijderen van roestaanslag?
Of is daar een ander middel voor?
Als koelvloeistof gebruik ik MPM Coolant G11.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Een goede koelvloeistof, en MPM is een gerespecteerd merk, beschikt over een aantal eigenschappen; o.a. vorstbescherming, smering van je waterpomp, en reinigende en anti corrosie eigenschappen. Dus het is te verwachten dat de roest uit het blok beetje bij beetje opgelost wordt en dan kan die bijvoorbeeld op je thermostaat neerslaan. Het advies is overigens om de koelvloeistof elke drie jaar te vervangen. Zeker als je ziet dat ie begint te verkleuren!
G11 is inderdaad het juiste type voor de red blok motoren.
PS: heb ooit eens een auto gekocht waarbij de koelvloeistof wel wat weg had van bruine bonen soep. Uiteraard het systeem gereinigd en afgevuld met G11. Dat heb ik een aantal keer herhaald en sindsdien blijft mijn koelvloeistof mooi blauw van kleur. M.a.w. het loont om bij een vervuild blok wat vaker de koelvloeistof te verversen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.