spoelen koelsysteem

Lees meer
12-04-2021 04:09 #193478 door Johan Geers
spoelen koelsysteem is gemaakt door Johan Geers
Ik dacht nu de zomer bij ons al begonnen is het tijd om het koelsysteem eens te reinigen.Als eerste heb ik de radiator naar een bedrijfje gebracht om te reinigen die hebben de bovenzijd van de radiator af gehaald en alle koelkanalen gereinigd.Het motor blok heb ik op de volgende manier gedaan, ik heb op het aftapkraaantje in het motorblok water gezet en het blok op gevuld tot het termosstaathuis.Daarna het blok weer leeg laten lopen.Ik heb dit diverse malen gedaan totdat er geen vuil meer meekwam en het water helder was.Daarna radiator die overigs ook behoorlijk vuil was weer gemonteerd, en het systeem opgevuld met gedisteleerd water.Ik weet gedisteleerd water heeft een mindere smerende werking dat koelvloeistof maar heeft aan de kant een betere koelende werking en dat kun je in de Filippijnen wel gebruiken.Wees gerust ik heb een nieuwe waterpomp reserv.Het systeem koelt weer optimaal zelfs met airco aan en stationtonair toerental.Een aanrader voor de zomer komt. m.vr.gr. Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2021 10:30 #193501 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spoelen koelsysteem
Hoi Johan,
Volvo deed bij de vroege Amazon ook het spoelen van de radiator op vaste km standen, met ammoniak.
Daar is inderdaad het koperen kraantje voor bedoeld, wat ik me afvroeg of gedestileerd water de kanalen van de motor doet roesten en het verstandig is toch koelvloeistof te gebruiken.
Heb mijn bij mijn Amazon combi water erin gedaan en kwam erg veel bruin gekleurde vloeistof terug, nu weer met goede koelvloeistof (van het VKO) gevuld

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-04-2021 17:48 #193518 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic spoelen koelsysteem
Ed,
Voor zover ik weet is gedestilleerd water "dood" en ik gebruik het daarom in combinatie met de ouderwetse Inorganic Acid Technologie antivries. Daar zit bovendien een roestinhibitor in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2021 21:12 #193525 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic spoelen koelsysteem
Spoelen koelsysteem. Toen ik in 1965 mijn arbeidsleven begon in een Volvo garage, werden de koelsystemen twee keer per jaar gespoeld,. In het voorjaar, dan ging de oude antivries er uit en werd het afgevuld met gewoon water. In het najaar ging het water er weer uit en werd het afgevuld met antivries en water. Op deze wijze hou altijd een schoon koelsysteem, en garage houder was er blij mee. Toen de koelvloeistof op de markt kwam zijn we er mee gestopt en bleef de koelvloeistof er een paar jaar in zitten. Het gevaar is dat de koelvloeistof er jaren, uit kosten oogpunt, in blijft zitten, met als gevolg een vervuild koelststeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2021 01:48 #193529 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic spoelen koelsysteem
Als je onverdunde koelvloeistof koopt staat er op de kan dat je deze moet verdunnen met gedisteleerd water.
Dis ik kan me niet voorstellen dat gedisteleerd water slecht is.
Kraanwater daar integen zit veel kalk in altans hier en is dus geen aanrader om te gebruiken in je koelsysteem.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2021 11:28 #193570 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic spoelen koelsysteem
Het openzetten van het aftapkraantje (als het er nog zit) levert soms een probleem op. Je wilt het niet afbreken. Soms is het vervangen en is het gat afgedopt. Ook dat is niet makkelijk te verwijderen. Ik heb mijn systeem een keer gespoeld door de slang op het kanaal van het thermostaathuis te zetten en het aan de onderkant weg te laten lopen. Vervolgens een dag in de schoonmaakazijn laten staan en weer doorspoelen. Daarna gevuld met antivries. 

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.