Schema voor elektrische ventilator

Lees meer
13-03-2021 14:27 #193024 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik heb een aantal jaren terug het waterpijpje die in de cilinderkop zit iets aangepast.
In het messingpijpje zitten een aantal sleufjes die het koelwater verdelen over de 4 cilinders.
De achterste sleufjes heb ik ietsje ruimer gemaakt.
De temp. naald blijft nu mooi in het midden, ook in de afgelopen zomerdagen met die hoge temperaturen.
Het was een tip die op een duits Volvo site stond, en werkt inderdaad goed.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 16:32 #193027 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Schema voor elektrische ventilator

Rob Vijgenboom schreef :

Ik wil deze zo aansluiten dat die automatisch start als de thermostaat open gaat


Zou ik niet doen : fan moet alleen aan gaan wanneer koelvloeistof in de radiateur door rijwind en bestaande mechanische fan onvoldoende gekoeld wordt.

Schema´s vindt je o.m. bij leveranciers : bijv www.revotec.com/acatalog/Negative-Earth.html#aORS_2dCLA_2d2 ¨onder fitting instructions¨
 

Dus alleen bedienen middels een schakelaar op het dashboard? Ik zie in de beschrijving ook een relay staan maar die heb ik niet. Is dit nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 16:49 #193030 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Schema voor elektrische ventilator
Beste Chris en anderen, ik wilde toch nog even reageren op al deze suggesties en aanpassingen.
 Als oud werktuigkundige met intussen bijna 50 jaar volvo ervaring, heb ik de laatste 30 jaar met een 5 bladige fan, gereden, en een goede "dikke" radiator. Wij zijn met die setup in 2000 met de Moscow chalance (temperturen boven de 40graden) en in 2004  een rondje Marroko gedaan en never problemen met de koeling gehad. Voorwaarden in mijn optiek: zorg voor een goede thermische balans dwz lagerspeling dicht bij de nieuwwaarde, kleppen goed afdichtend en goed afgesteld ontsteking op het juiste tijdstip.
lagerspeling te groot : dan is contact minder en olie wordt te warm geen /slechte temperatuur uitwisseling.Ook de kleppen moeten gedurende de tijd dat  ze gesloten zijn hun warmte moeten overdragen.
Deze motor (B20) in de winter 2017-2018 zelf gerevideerd en nog steeds geen enkel probleem met de koeling.
Houd er wel rekening mee dat op LPG rijden, hogere temperaturen in de verbrandings ruimten ontstaan. Maar zelfs dan is de temperatuur verhoging binnen de grenzen te houden, als de andere voorwaarden goed zijn.
Groet Fred Kok
 
= olie druk check na revisie
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 16:55 - 13-03-2021 17:00 #193032 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Schema voor elektrische ventilator
Nee, wat ik bedoelde is dat de fan niet aan moet gaan op het moment dat de thermostaat open gaat, maar pas bij een hogere temperatuur ! Dat gaat via een temperatuurvoeler (in de radiator zelf of in de radiator slang).

Normaal als je thermostaat open gaat zie je de temperatuur gelijk iets dalen. Logisch want de koelvloeistof wordt nu in de radiator gekoeld door rijwind en mechanische fan. Pas als blijkt dat dat niet voldoende is (bijv bij hoge buiten temperatuur stationair in de file, in de zomer met een caravan berg op rijden, een ritje in de sahara, etc) heeft het zin om voor meer koeling te zorgen.

Als je de fan gelijk aan zou laten gaan op het moment dat de thermostaat open gaat, en loop je het risico dat - onder normale omstandigheden - er opeens zo veel koeling is dat de thermostaat ook weer dicht gaat en de motor nooit lekker op bedrijfstemperatuur komt .....

Een relais is zeker wenselijk (lees noodzakelijk) want afhankelijk van het model elektrische fan trekt zo´n ding aardig wat stroom ..... en die wil je niet via de schakelaar en ook niet via de temperatuurvoeler laten gaan.

Zoals Fred hier boven ook aan geeft : zo´n fan is niet nodig als alles verder in orde is.

Maar zelfs als je dus zou besluiten om voor noodgevallen zo´n fan te installeren, met alleen handmatig bediening (dus met alleen een schakelaar, oftwel niet automatisch / zonder temperatuur voeler), wil je dat zeker met een relais doen ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2021 01:21 #193037 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik heb mijn voeler zitten in de buurt daar waar de sensor zit van de motor en dat werkt ook goed, bij mij slaan de fans aan bij 79gr en loopt de temperatuur nog iets door tot bijna 82gr.
Dus daar moet je rekening mee houden als je de sensor bij sensor van de motortemperatuur zet.
En schemas je vind er genoeg op Youtube met een uitleg er bij.
En het doorstromings probleem bij stationair, mijn stationair toerental is 850t/min en dat werkt goed, variaeert een beetjes wanneer fans af en aanslaan.
En fans aan de binnen zijde je moet wat van het huis van de fans weghalen om de waterpomp poely vrij te houden, maar twee 10inch fans is te doen.
Want met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
Voordat je zoiets doet zorg wel dat je goede motor en versnellingsbak rubbers heb, ik heb voor de versnellingsbak er een van een M41 en motorsteun van een GT. 

succes

m.vr.gr.,

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2021 07:51 #193038 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik sluit me aan bij Rob Vijgeboom.
Ik rij al bijna 20 jaar op LPG met een elektrische fan op handbediening.
In feite nooit nodig maar prettig als je een uur in de zon in een file staat die heel langzaam vooruit rijd.
Hoe simpelder hoe bedrijfszekerder.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2021 08:14 #193039 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Schema voor elektrische ventilator

Rob Funcke schreef : Ik sluit me aan bij Rob Vijgeboom.
Ik rij al bijna 20 jaar op LPG met een elektrische fan op handbediening.
In feite nooit nodig maar prettig als je een uur in de zon in een file staat die heel langzaam vooruit rijd.
Hoe simpelder hoe bedrijfbedrijfszekerd.


​​​
 

Zit de fan bij jouw aan de voorkant of achterkant van de radiator?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2021 15:46 #193044 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Schema voor elektrische ventilator
Zit aan de voorkant van de radiator.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.