Schema voor elektrische ventilator

Lees meer
12-03-2021 09:29 #193005 door Chris Caenen
Schema voor elektrische ventilator is gemaakt door Chris Caenen
Dag,

Ik heb een elektrische ventilator gekocht die ik aan de voorkant van de radiator van mijn B18 Amazon kan monteren. Ik wil deze zo aansluiten dat die automatisch start als de thermostaat open gaat en tevens een schakelaar op het dashboard zodat ik hem manueel kan starten. Heeft iemand een voorbeeld van een elektrisch schema hoe ik alles het beste kan aansluiten? 

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2021 10:20 #193006 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Schema voor elektrische ventilator

Ik wil deze zo aansluiten dat die automatisch start als de thermostaat open gaat


Zou ik niet doen : fan moet alleen aan gaan wanneer koelvloeistof in de radiateur door rijwind en bestaande mechanische fan onvoldoende gekoeld wordt.

Schema´s vindt je o.m. bij leveranciers : bijv www.revotec.com/acatalog/Negative-Earth.html#aORS_2dCLA_2d2 ¨onder fitting instructions¨

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 00:29 #193010 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik zou kijken of dat je de fan niet aan de binnenkant kan monteren Pulling/ zuigend is effectiever dan pushing/blazen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 00:37 #193011 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Schema voor elektrische ventilator
Bij mij is er heel weinig plek aan de achterkant van de radiator. Misschien komt het omdat ik een vijfblad vin op heb zitten.

Ik heb daarnaast verschillende voorbeelden gezien waar de elektrische ventilator aan de voorkant zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 10:29 #193012 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een elektrische fan. Heb hier in het verleden mee geexperimenteerd. Mijn ultime doel was om de mechanische fan weg te laten. Onder normaal bedrijfb is de rijwindkoeling afdoende, bij stationair bedrijf komt dan uiteindelijk de elektrische fan in.
Reden om het op deze manier aan te pakken is het feit dat een mechanische fan biji 3000 rpm ongeveer 3PK aan vermogen verbruikt.
Met deze setup heb ik een paar jaar rondgereden. Op vakantie in het buitenland belanden we met de caravan en 35 graden in de file; toen liep de boel wel erg warm, mijn wijzer van de temperatuurmeter verdween buiten beeld! Op de dichtsbijzijnde paarkeerplaats heb ik toe de mechanische fan weer gemonteerd. Verder hebben we toen een probleemloze vakantie gehad.
Een jaar of 10 geleden was mijn radiator aan vervanging toe, sindsdien is die elektrische fan niet meer aangesloten. Sindsdien heb ik ook nooit meer problemen gehad met de temperatuurshuishouding. Er zit een standaard 4-bladige fan op en een koelblok met 3 rijen.

Het "warm" lopen van de auto zit volgens mij tussen de oren, de temperatuurmeter staat soms "gevaarlijk" ver naar rechts. Echter als je de temperatuurmeter goed bekijkt dan valt het eigenlijk best wel mee.

Neem ook in ogenschouw dat de temperatuurmeter achter op de cilinderkop zit, het is hier ca 5 graden warmer dan bij de thermostaat.

Ooit stond op dit forum een mooie quote: "Als Volvo geen temepratuurmeter gemonteerd zou hebben, dan waren er veel minder koelingsproblemen."[img]D:\Misdom\Documenten\Han\V44\technisch\temperatuur\temperatuurmeter.jpg[/img]
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 10:55 #193015 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Schema voor elektrische ventilator
Merk op, dat bij een b18 meter de wijzer  bij 100 graden C verder naar rechts staat dan bij de b20 meter het geval is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 11:10 #193016 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik wil deze monteren in het kader van, baad het niet, schaadt het niet. Ik hoop dat er evengoed iemand is die mij kan helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-03-2021 11:15 #193017 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Schema voor elektrische ventilator
Ik vind het vervelend dat de watertemperatuur in het rode gebied komt, terwijl er feitelijk niets aan de hand is (gecontroleerd met pyrometer). Want wat als de motor daadwerkelijk heet zou lopen? Heb nu een losse temperatuurmeter gemonteerd, met schaalverdeling in cijfers en eenzelfde aansluiting op het blok. Oude draad met sensor opgerold en onder het dashboard tegen het schutbord getaped. De wijzer van de afgekoppelde meter blijft vrolijk in het rode gebied lopen en verdwijnt soms zelfs achter de horizon, terwijl de nieuwe temperatuurmeter een keurige 80-90-100 graden C. aangeeft!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 11:45 #193019 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schema voor elektrische ventilator
Beste Chris bekijk dit 
 eens het verschil tussen push en pull wordt hier in uitgelegd.
Voor Han mechnisch en electriesch door elkaar werkt nooit de mechanische draait nooit dezelfde snelheid als de electriesche dus je krijgt ongewenste wervelingen die tot gevolg kunnen hebben dat er in het geheel geen lucht door de radiator komt.
Zoals ik het gedaan heb een push pull combinatie van vier dezelfde fans van 10inch krijg je een luchtflow die ver boven het nodige is maar op warme dagen hier goed van pas komt.
Dus het is of mechanisch of electriesch maar door elkaar is vragen om problemen.
Toen ik nog enkel mechanisch had kon ik het op warme dagen stationair niet gekoeld krijgen ondanks dat ik een tropenradiator had.
Nu stationair geen problemen zlefs met een condensor van de airco voor de radiator.
Tijdens rijden op snelheid draaien de fans niet de rijwindkoeling is genoeg voor koeling motor en condensor aircon.

Ik heb er lang aan gesleuteld maar hetresultaat mag er zijn.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2021 14:04 - 13-03-2021 14:06 #193023 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Schema voor elektrische ventilator
@Chris :

Ik hoop dat er evengoed iemand is die mij kan helpen.


Ik heb je in mijn 1e reactie een link naar een elektrisch aansluitschema gegeven; dat was - meende ik - je vraag. Zo niet, dan graag aangeven wat je precies wilt weten.

Grappig dat dit soort koelvloeistof temperatuur discussies met enige regelmaat weer terug komt (is al heel veel over geschreven - gebruik zoekfunctie !).

Han, Niek, Sjef en Johan brengen allemaal zeer valide punten aan. 3 aanvullende opmerkingen :

1. er is inderdaad weinig plaats achter de radiator. Niet alleen vanwege de 5-blads fan maar ook de dynamo (beugel/moer) zit in de weg. Er bestaan echter zeer platte fans en het moet mogelijk zijn om 2 kleinere fans diagonaal erachter te plaatsen,

2. het Holley verhaal klopt, maar is incompleet. Stationair - in de file bijvoorbeeld - kan het probleem zijn dat de fan te langzaam draait. Maar niet alleen de fan draait dan langzaam : ook de waterpomp. En die is helaas wat krap bemeten.

3. Het voor de radiator plaatsen van een fan zonder reden schaadt wel degelijk : het beperkt (een beetje) de koeling door rijwind ....

Heb ooit gekeken naar het vervangen van de mechanische fan door een electrische, maar heb daar toen van afgezien. Als ik het temperatuur ¨probleem¨ ooit om wat voor reden dan ook weer zou willen oppakken zou ik eerder een temperatuur gestuurd electrisch hulppompje (bijv Bosch PAD) plaatsen, hetgeen vrij eenvoudig moet kunnen. Als koelvloeistof sneller door het blok circuleert geeft dat m.i. een constantere temperatuur verdeling (voor/achter) en beter gebruik van de beschikbare koelcapaciteit (mechanische fan/radiateur). Hoe dan ook, in het NL klimaat zou het bij een goed functionerend koelsysteem (m.n. schoon !) overbodig moeten zijn. In de Philippines is dat natuurlijk een heel ander verhaal; ook als je regelmatig met de caravan de bergen in wilt of uitstapjes in de Sahara wilt maken.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.