Thermostaat kapot?

Lees meer
18-07-2018 12:41 #177774 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
Ik wil inderdaad een gaatje boren, maar waar precies? naast de koperen kern of in de buitenring waar het rubber omheen zit?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2018 13:21 #177775 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Thermostaat kapot?
Op bijgaande foto zijn er meerdere gaten geboord, maar kun je in ieder geval zien waar je moet boren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2018 13:41 #177776 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
Kijk daar heb je wat aan :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2018 19:45 #177781 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Thermostaat kapot?
Beste sleutelaars, wat een discussies over wel /niet een gaatje in de thermostaat.
Als je gewoon de juiste koopt (bij de club, of gerenommeerde handelaren) kun je een originela thermostaat kopen , welke oor zien is van een gaatje met een klein klepje erin. *fabrikaat WHALER, made in Germany.
Als het systeem en het thermisch evenwicht in de motor oké is. dient het gaatje alleen voor ontluchting en bij koudere motor te zorgen dat er een kleinere waterstroom plaatsvindt , zodat het bimetaal in de thermostaat beter/sneller op temperatuur komt. Als de motor te warm wordt, ligt de oorzaak ergens anders! Slecht sluitende kleppen, de verdeelbuis boven inde cyl kop deels verstopt, radiateur vervuild etc. Gaatjes boren in thermostaten zijn lapmiddelen.
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2018 20:21 #177782 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Thermostaat kapot?
@Fred
Ik ben het niet helemaal met je eens. Inmiddels heb ik een originele thermostaat geinstalleerd en het hele systeem grondig gereinigd. Desaltniettemin werd mijn motor in eerste instantie veel te heet en pas nadat ik nadrukkelijk en meermalen in de bovenste slang heb geknepen kreeg de thermostaat het signaal te openen. De lucht kon er ondanks het originele gaatje en het klepje niet weg.
Nadat ik een extra gaatje van 1,5 mm heb geboord deed het probleem bij het opnieuw afvullen van het systeem zich niet meer voor.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2018 00:49 #177787 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Thermostaat kapot?
Het lapmiddel waar Fred over praat daar rijdt ik al 15 jaar mee.
Maar mijn vraag was waarom is het gaatje uit de termosstaat weggelaten, het klepje heeft er altijd al gezeten lijkt mij.
Als het klepje een vervanger voor het gaatje is dan vind ik dat een slechte oplossing want dat klepje werkt maar een kant op.
Het voordeel van het klepje is de motor komt wat sneller op temperatuur komt omdat er geen waterflow over de termosstaat plaatsvind, maar dat is dan ook het enigste voordeel.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2018 15:14 #178289 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic Thermostaat kapot?
Hebben jullie wel eens gemeten hoe warm het blok en het koel(water) worden?

De afgelopen weken heb ik met m'n 145, file gereden op een warme dag... (35 graden)
De temperatuur loopt omhoog, maar komt niet verder dan het kookpunt. Eerder daar iets voor.

Met mijn meetpistool heb ik de boel in de gaten gehouden en zo lang de motor loopt, gaat het goed.
Pas bij het uitzetten en weer weg willen rijden bij een tankstation, houd ik mijn hart iedere keer vast.
Want dan kookt de motor volgens de temperatuursensor. En dat kan wel kwaad.

Omdat ik geen andere dan koelvloeistof dan de rode G12+ voorhanden had bij mijn laatste reparatie, heb ik niet de groene er in zitten. Maar dat mag m.i. geen verschil geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-08-2018 19:00 - 13-08-2018 19:38 #178296 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Thermostaat kapot?
Heer Zwolsman; meten is weten maar te veel meten geeft onrust.Als je de warme motor uitzet, stopt de circulatie van de koelvloeistof. De motor is nog heet en geeft die warmte af aan de stilstaande koelvloeistof, die daardoor heter wordt. En de temp. meter die op het blok zit, geeft een veel hogere temperatuur aan.
Dit kan geen kwaad, sterker, dit is normaal bij onze motoren.
als je de motor weer start zie je temperatuur weer pijlsnel naar het normale niveau dalen.

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.