- Berichten: 31
Thermostaat kapot?
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
Ik heb de volgende ervaring:
Na de winterslaap vulde ik koelvloeistof bij en vergat de dop terug te doen op de radiateur. Daarna 70 km zonder dop gereden en maar weinig koelvloeistof verloren, het stond nog in de bovenbak van de radiateur.
Hierna komt de motor niet meer op bedrijfstemperatuur. De temperatuur loopt heel langzaam op en na 5 km staat de meter nog maar het 1e groene vak. Voorheen liep de temperatuur veel sneller en stond de meter altijd rechts in het 2e groene vak bij warme motor, dus zeg maar op 5 over 12.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Thermostaat demonteren en in een pannetje met water doen, water langzaam opwarmen en kijken wat er gebeurt.
Echter ook een temperatuurmeter kan wel eens de geest geven
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ko Jobse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Het koelsysteem heb ik gereinigd met 5 ltr schoonmaakazijn aangevuld met water. Een flinke rit gemaakt en weer afgetapt, hierbij kwam veel drab los, maar ik maakte de fout door alleen de onderste slang los te maken van de radiateur, ik tapte niet de motor af via het aftapkraantje van de motor, hierdoor bleef er nog ca. 1 ltr azijn en troep zitten in de motor.
Daarna het koelsysteem doorgespoeld met de tuinslang in de radiateur en het motorblok. Nieuwe slangen en nieuwe thermostaat van 82 C gemonteerd. Dan gevuld met koelvloeistof G11 en motor gestart zonder radiateurdop om te ontluchten. De motor wordt warm, maar de temperatuur blijft stijgen en de koelvloeistof gaat koken vanuit de onderkant van de radiateur, dit klopt niet! de boel weer afgetapt en opengemaakt en wat bleek: de thermostat was verstopt door drab.
Dan tip gekregen van dorpsgarage om het koelsysteem door te spoelen met draaiende motor en de bovenste slang los van radiateur en kwart slag gedraaid naar zijkant auto. De tuinslang in de radiateur en motor laten draaien. Het bruine spoelwater spoot er uit en doorgegaan tot het water helder was.
Het spoelwater goed afgetapt en het koelsysteem gevuld met G11: eerst de motor gevuld, daarna thermostaat geplaatst en huis met slang gemonteerd en de radiatuer verder afgevuld.
Nu opent de thermostaat netjes als temperatuur in 3e groene vlak komt en loopt dan terug naar middelste groen.
De moraal van dit verhaal: reinig het koelsysysteem heel goed, zeker als je niet hoelang de koelvloeistof er al in zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 92
Hartelijk dank!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Een paar vragen. Na een paar dagen en een paar ritten wil ik doorspoelen met water.
Welke weg neemt de koelvloeistof in de radiator? Ik neem aan van boven naar beneden
Bij het doorspoelen zet je de tuinslang op de radiator, bovenzijde neem ik aan, waarbij de onderste slang naar het blok vastzit Het koelwater stroomt dan door de motor en komt bij de losgemaakte bovenste slang er weer uit, toch? Zet je je auto boven een rioolput? of hoe vang je al dat water op?
Laatste vraag, heeft een B20 een aftapkraantje op het blok en zo ja, waar zit dat precies?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
Kraantje zit aan de zijkant naast het oliefilter
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb een plug in het blok naast het oliefilter. Er zit een draad op dus ik denk dat dat de tempertuurmeter is. Is dat dan tegelijk de aftapkraan?
Zo ja kan ik die er in zijn geheel uitdraaien en als ik die terugzet, moet er dan een speciale pakking tussen?
Veel vragen, maar ik leer snel:)
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
De thermostaat plaats je zonder pakking op de cilinderkop. Op de thermostaat komt dan de pakking met nummer 418361, dat is een rubber ring, en daarop komt het deksel.
De aftapkraan zit als het goed is links naast het oliefilter, aan de rechterzijde zit een oliedruksensor. Die zou ik mooi laten zitten. Het schijnt dat het aftapkraantje niet altijd aanwezig is.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.