warm lopen

Lees meer
02-11-2015 19:49 #155325 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic warm lopen
Nee , visco heeft alleen "voordeel" dat bij hogere toeren (dus meer rijwind) hij langzamer draait en dus minder vermogen van de motor afsnoept .

Bij stationair is er geen verschil tussen een werkende visco en een direkt aangedreven Fan. (Beide slaan je vingers stuk ;-) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-11-2015 22:16 #155424 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic warm lopen
De latere visco die ik bedoelde doet het precies andersom, hij draait vrijwel vrij als de radiateur 'koel' is en begint middels een thermostaatachtig klepje mee te draaien als er teveel warmte uit de radiateur komt.
In de praktijk werkt het goed, hij begint pas mee te draaien als ik een hele poos in de 3 een Franse berg op jakker, en dan stabiliseert de temperatuur keurig een klein stapje hoger.
Na een nacht staan wil de visco nog wel even meedraaien, het 'vrij' draaien begint na een minuutje of 3. Dan kan je hem stoppen met een krant.

Deze fan is van Aisin en heeft wit plastic vinnen, zit meest op de B230F. Vooraan zit een bimetalen krul die iets opent/sluit, dat regelding zit vaak vastgeroest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2015 09:40 #155428 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic warm lopen

De latere visco die ik bedoelde doet het precies andersom, hij draait vrijwel vrij als de radiateur 'koel' is en begint middels een thermostaatachtig klepje mee te draaien als er teveel warmte uit de radiateur komt.
In de praktijk werkt het goed, hij begint pas mee te draaien als ik een hele poos in de 3 een Franse berg op jakker, en dan stabiliseert de temperatuur keurig een klein stapje hoger.
Na een nacht staan wil de visco nog wel even meedraaien, het 'vrij' draaien begint na een minuutje of 3. Dan kan je hem stoppen met een krant.

Deze fan is van Aisin en heeft wit plastic vinnen, zit meest op de B230F. Vooraan zit een bimetalen krul die iets opent/sluit, dat regelding zit vaak vastgeroest.


Dat bedoelde ik dus ook. En mijn 245 heeft precies wat jij omschrijft Marc. Start je de Volvo dan heb je dat herkenbare Volvo 240 motorgeluid icm de ventilator maar dat verdwijnt ook weer snel. Echter als het specifieke woesje geluid wegblijft bij warme motor is de visco niet meer goed. Hij koelt wel hoor maar zal met extreme belasting toch wel voor meer warmte zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-11-2015 09:53 #155429 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
Juist , zo een moet ik er hebben, ik ga op zoek naar dit type visco, bedankt. Gr. Willem

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-11-2015 11:22 #155431 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
Hoe is een Aisin visco fan te controleren of ie goed is als de fan niet gemonteerd is, ik kan er een kopen maar ziet er redelijk roestig en vies uit.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2015 12:38 #155434 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic warm lopen
Ik heb zo een ding nog nooit echt goed bekeken maar leg hem in een bak met heet water liefst rond de 80 a 90 graden en kijk wat er gebeurt.

Mijn schoonvader had het met zijn 145 uit Amerika ook dat de visco fan het niet meer deed maar die heeft het hele spul vast gebout en draaide de fan altijd lekker mee. In de winter wat nadelig want je koelt je motor al voordat ie warm is dus zal ie iets duurder lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-11-2015 16:51 #155449 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic warm lopen
Er kan weinig stuk gaan alleen de thermokoppel-spiraal voorop kan breken, en het klepje wat deze spiraal opent/sluit kan klem raken.
Als je de thermo-spiraal opwarmt, zou het klepje moeten verdraaien en weer teruggaan bij afkoeling en dan doet de rest het ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.