warm lopen

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
08-10-2015 07:26 #154641 door Willem van Weelderen (GAST)
warm lopen is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Als ik de 245 een half uur of een uur stationair laten draaien blijft de temperatuurmeter normaal staan maar als ik in een file sta met de caravan er achter en af en toe iets vooruit kan kruipen staat de meter na zeer korte tijd in het rood. Hoe kan dat?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-10-2015 09:56 #154644 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic warm lopen
Staat de bak dan in D en je houdt de rem erop? De automaat blijft dan duwen, en produceert warmte die ri. via de oliekoeler in de radiateur weer weg moet kunnen. Zonder rijwind is dat al lastiger. Probeer eens in N te wachten.
Heeft deze al een visco-koppeling in de fan? Dan zou je daar ook naar kunnen kijken (of zoek een werkende uit een latere Volvo, die bevalt mij prima).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
08-10-2015 17:21 #154650 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
Dan blijf je wel constand schakelen van D naar N en weer terug, wat doet zo 'n visco koppeling in de fan precies? ik heb er volgens mij nog 1 liggen.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2015 19:25 #154653 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic warm lopen

"Willem van Weelderen" schreef:
wat doet zo 'n visco koppeling in de fan precies?

en.wikipedia.org/wiki/Fan_clutch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-10-2015 20:13 #154656 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic warm lopen
Heeft een 245 uit 78 wel een oliekoeler voor de bak. Ik weet dat de amazon dat niet had. Maar die had een andere bak dacht ik. Ik denk dat de combinatie in zijn D staan, file en optrekken, niet goed werkende fisco en de caravan de temp op doet lopen. In principe moet je de bak gewoon in zijn D kunnen laten staan als je de rem erop hebt en in file rijd. Misschien helpt het als je er een electrische fan bij doet. Of je koelsysteem zit op het randje van niet goed werken en is dus mogelijk deels verstopt, en met die extra last gaat ie naar het rood. Je kan hem afvullen met azijn en er een paar weken mee rijden en weer aftappen, je zal zien wat een troep er in je koelsysteem zit. Bij mijn amazon heeft het goed geholpen destijds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 00:10 #154663 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic warm lopen
Beste Willem, loopt hij niet te snel stationair? Blijft de koppeling constant werken. misschien stationair een beetje terug schroeven.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
09-10-2015 09:09 #154671 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
De motor loopt niet te snel stationair en ik heb het hele koelsysteem anderhalf jaar terug gereinigd met toralin radiateur en koelsysteem reiniger . Er zit geen fisco op, die ga ik er wel opzetten, maar een automaat moet toch ook zonder dat ding in een file kunnen functioneren.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 17:18 #154677 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic warm lopen
Willem

Heb je dan een direct aangedreven ventilator met V-snaar. Een 240 is volgens mij altijd met visco uitgerust. En bij een warme motor moet ie juist meedraaien. Je kan dit testen door ff een ritje te maken motor lekker op temperatuur laten komen en dan uitzetten. Als je de fan niet gemakkelijk rond krijgt doet de visco het goed. Draait ie wel soepel dan is ie kapot. Hij draait wel je fan als je motor aanstaat en koelen zal ie ook maar met last achter loopt de temperatuur snel op. Welke thermostaat heb je eigenlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
15-10-2015 17:31 #154892 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
Bij een warme motor is de fan bijna niet rond te krijgen en er zit naar ik meen een thermostaat van 85 graden in

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
02-11-2015 18:37 #155322 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic warm lopen
Ik heb eindelijk weer even tijd gehad om er naar te kijken. Er zit inderdaad een fan op die direct aan gedreven word door de snaar dus geen visco, maar gaat een visco sneller draaien als de motor warmer word bij minder toeren?

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.