Temperatuursensor Fan

Lees meer
11-06-2015 08:12 #152052 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Temperatuursensor Fan
Kan allemaal - als je alleen maar een aan/uit sensorschakelaar wilt zijn er zat mogelijkheden :

- slangadapter (Johan) : in de onderste radiatorslang is weinig plaats, maar het moet net mogelijk zijn om zo'n slangadapter te plaatsen,
- M22 moer oid, gesoldeerd op radiateur (Teun/Jan) of op het blindplaatje in de kop dat ik eerder noemde
- zgn 'self sealing' aansluitingen direct in radiatorslang

Het lastigste lijkt me nog om de juiste sensor, dwz met de juiste aan- en uitschakel-temperaturen (+ het verschil daartussen) te vinden.

Er zijn een hele hoop van die sensoren ..... Dat kan je in Arno's setup eigenlijk alleen goed proefondervindelijk doen. Dan lijkt me een regelbare sensor veel makkelijker. Die bestaan ook zonder capillair etc, maar het is natuurlijk wel een vorm van 'electronica'.

Zie bijv :
www.revotec.com/acatalog/Electronic-Fan-...hreaded-Fitting.html
en
www.revotec.com/acatalog/Electronic-Fan-...Sealing-Fitting.html
(verkrijgbaar bij o.m. Biesheuvel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2015 11:22 #152054 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Temperatuursensor Fan
Ook ik heb wel eens zo'n thermoswitch gemonteerd in de radiateur van een PV444, waarin een speciaal koelblok was geplaatst door Blaak Radiateuren in verband met het installeren van een B20F-motor. Achteraf vroeg ik me af of het de moeite waard was. Eigenlijk vond ik van niet. Want wanneer doen de risico’s op oververhitting zich voor? Bij langdurig stationair draaiende motor of in trage files. Dat weet iedereen, dus in zo’n situatie kijk je met regelmaat op je temperatuurmeter en heb je aan een handmatige aan/uit-schakelaar voor de elektrische fan in feite voldoende. Die heb ik nu dan ook in mijn Amazon.
Voor wie toch een thermoswitch wil: op de site van Facet (products list) zijn de verkrijgbare types te vinden met vermelding van o.a. schroefdraad en de temperaturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2015 12:10 #152055 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Temperatuursensor Fan
Mee eens (voor een hulp fan) - maar met Arno's blok is het misschien wat vaker nodig ;)

Andere bronnen :

- Intermotor www.ferrarilife.com/blog/post/radiator-t...eplacements---specs/

- Spal www.sandtler24.de/spal-thermoschalter-m22x1-5?c=528
(de laatste zijn verkrijgbaar via Sandtler, maar ook Dutch Power Trading)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2015 14:14 #152059 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Temperatuursensor Fan
Beste Arno, kijk eens op deze site www.funnygoods.nl/c-722277/car-p ... e-fan-etc/
Heb je waarschijnlijk ook de mogelijkheid om de fan aan de binnen zijde van de radiator te plaatsen.

Ik kijk hier wel eens naar "fast and furious" en wat me opvalt is dat elke keer als die mannen een auto onderhanden nemen ze de fan aan de binnenzijde van de radiator plaatsten.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.