Doorstroom koelsysteem

Lees meer
24-07-2014 11:31 #142210 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Doorstroom koelsysteem

"René Minnebo" schreef:

En toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers.

Dat laatste is onzin, de gemiddelde temperatuur loopt alleen maar op. Zo lijkt 2014 zelfs het warmste jaar ooit te worden. Ook is de verkeersintensiteit en daarmee de kans op files en opstoppingen vergeleken met vroeger enorm toegenomen. Zaken waarvan je mag aannemen dat er bij het ontwerpen van auto's in de jaren 50/60 geen rekening mee is gehouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
24-07-2014 20:04 #142221 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Doorstroom koelsysteem

toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers



Ik kan mij nog goed herinneren wat mijn vader en trouwens heel veel mensen het eerste deden tijdens een lange reis op de parkeerplaats, de motorkap moest open om de motor te koelen dat was toch wel een hele grote zorg.
Ook kan ik mij herinneren dat we 2 keer gestrand waren met een kokende motor in de jaren '70.
Is toch een zwak punt bij klassieke auto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 22:47 #142225 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Doorstroom koelsysteem
Ik herinner mij nog dat we met de Ama van mijn ouders in een bloedheet safaripark in Tuddern (net over de grens in Duitsland) terechtkwamen. En ja hoor, de kachel ging op maximaal, en nee, de raampjes mochten absoluut niet open: er zou eens een leeuw naar binnen springen! :lol:
Kortom, ook toen waren er -in extreme gevallen- koelproblemen.
Voorlopig redt ik 't altijd prima zondere e-ventilator, wel maak ik al jaren gebruik van de 3-laags radiatoren.
Enne, niet alleen klassiekers worden warm hoor! Ik lach me altijd stiekum gek op met name de duitse autobahn waar je eerst met 200+ wordt ingehaald om vervolgens in een stau terecht te komen. Moet je eens kijken hoeveel duitse pk-beesten dan op de vluchtstrook terechtkomen met een kokende motor, verbazingwekkend maar waar! 8-)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 23:11 #142227 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Doorstroom koelsysteem
Hans,
daar het raampje iets open laten staan had bij ons eens tot resultaat dat een stukje uit de ruit gebeten werd. Veiliger voor je auto en "meer safari" was een rit met de zebra-geverfde bus. Het park bestaat trouwens al heel lang niet meer.
Kokende motoren zullen er waarschijnlijk pas niet meer zijn als we allemaal electrisch rijden (en anders een auto met luchtgekoelde motor kopen).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 23:21 #142230 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Doorstroom koelsysteem
Rudi, leuk dat je t park nog kent, ik ben een paar jaar geleden nog op zoek geweest naar het park, jeugdsentiment zeg maar, kon t inderdaad niet meer vinden :( de safarivrachtwagen met zebrastrepen herinner ik me nog wel van 40 jaar geleden!
Sorry, beetje off-topic :oops:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 12:28 #142240 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Doorstroom koelsysteem
Ik heb in de jaren 80 een B20E in mijn amazone gebouwd, ik kwam gelijk koeling te kort, niet tijdens het rijden maar stationair dus dikke koeling problemen tijdens files.
Ik heb toen in mijn radiator een koper koelblok met drie rijen kanalen laten bouwen (dus wat men nu een tropenradiator noemt) en een elctriesche fan van een Citroen CX.
Geen problemen meer zelfs niet met een caravan erachter naar Spanje.
Dus toen was koeling al een probleem tijdens warme dagen.
Vooral auto's die van het Noorden van europa kwamen deze waren niet op de warme temp van het zuiden gemaakt.

Ik heb voor dat ik mijn Amazone naar de Filippijnen overliet komen een tropenradiator erin gebouwd een oliekoeler zat er al op.
Ik moet je zegen dit is geen overbodige luxe.

Taxis in Cebu die op LPG rijden moeten terug naar benziene schakelen als ze een lange stijle helling nemen en soms ook nog de airco uit anders redden ze het niet met de motortemperatuur.

Ik wil maar zeggen met standaart spul in een amazone zal het nogwel lukken maar zodra je de motor een beetje gaat kietelen ben je de klos en moet je de koelcapacitiet verhogen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 23:50 #142263 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Doorstroom koelsysteem
Mijn combi kwam uit california en had zelfs een airco, dit is er in Nederland uitgespookt. Wel zat er een 6 bladige fan op ipv de standaard versie. Maar ik heb na vervanging van originele rad, waterpomp en blok spoelen met natuur azijn nooit koelproblemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2014 00:16 #142264 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Doorstroom koelsysteem
Rene, vier of zes bladen dat is wel 50% meer nog maar niet te spreken over de grote van de bladen.
Ikzelf heb er een vijfblads op zitten.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2014 14:07 #142269 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Doorstroom koelsysteem
Voordeel aan zo'n elektrische fan is toch vooral dat die niet constant staat te blazen :) Is immers ook nutteloos. Dat die -eventueel- wat beter koelt is leuk meegenomen maar daar blijft het dan ook bij :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.