Doorstroom koelsysteem

Lees meer
03-05-2014 11:36 #140239 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Doorstroom koelsysteem
Ja, spoelen is een goed idee, vroeger werd dit bij onderhoud op gezette tijden gedaan.
Als dit niet helpt, kan het ook de radiator zijn, als deze 'op leeftijd' is wordt het koelend vermoge langzaam minder door verstopping maar ook veroudering.
LPG is een stuk heter dan benzine bij verbranding en dus adviseer ik bij vervanging van de originele stalen radiator een koperen met extra koelrij te monteren.
Is iets dikker dan de gewone maar gewoon groter koelend vermogen én koper is beter geleidend.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-05-2014 22:35 #140245 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Doorstroom koelsysteem
Inderdaad, doorspoelen is een goed idee.
Een keer meegemaakt met mijn 240 diesel, liep ook steeds tegen het rood aan.
-thermostaat vervangen
-radiateur gedemonteerd en gespoeld met koud water, leek wel of je een toilet doortrok zo'n enorme flow
-waterpomp-schoepje bekeken met inspectiecamera binnendoor via thermostaathuis om te controleren of schoepje los op asje zat (komt wel eens voor) want waterpomp pak je er niet even af, moet je gelijk ook je distributieriem vervangen bij D24 motor.
-ten einde raad een stuk plexiglas buis tussen bovenste radiateurslang gezet om op het oog de flow te controleren, stuk gereden en dan bij geopende thermostaat gewoon kijken hoe hard het water door de buis stroomt; volop flow

en nu dan?? koppakking?? toch waterpomp?? ja maar dan moet ik de distiebutie blablabla >> ok, toch waterpomp vervangen.

:twisted: :?: :oops: :evil: nog hetzelfde!!!

Zegt een collega "gooi er eens van die troep in om te spoelen" Ik nog van "al die middeltjes is alleen maar geldklopperij"

En ja, na bovenstaand lijstje moet je toch wat, troep er in, opwarmen, wachttijd in acht nemen, troep er uit in de hoop dat ik stijl achterover zou vallen van alle vervuiling; komt wat troebel water uit, niet echt dat je zegt het heeft geholpen.
Koelvloeistof er weer in rijden, harder,harder,harder 160, keurig in het groen, naald zo stabiel dat het wel een foto lijkt.

Gebruikte goedje was van het merk TUNAP.

Samengevat, spoelen is altijd een goed idee en relatief goedkoop/snel uit te voeren.

EDIT; neem wél de opgegeven concentratie in acht, overdaad schaadt zegt een oud gezegde, het spul kan bij langer / geconcentreerdere werking je koelsysteem ook aantasten.Eigenlijk net als met medicijnen, meer is niet altijd beter :o

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2014 19:13 #140258 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Doorstroom koelsysteem
Ze waren in de 60-er jaren niet zo gek.....af en toe spoelen met een goed reinigingsmiddel.
Ben blij dat je het euvel hebt gevonden.
Als dit helpt, dan heb je geluk gehad, want betekent dat er koelkanalen in de motor dicht of vrijwel dicht zaten.
Die temperatuurmeter hoort stabiel op - zeg maar -1 uur te staan, als hij dat niet doet is er iets mis.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-07-2014 20:59 #142149 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Doorstroom koelsysteem
Ook bij mij staat de meter erg vaak erg hoog vooral als ik een rit op de snelweg heb gemaakt en dan bijv. de motor direct stationair laten draaien.
De meter verdwijnt dan gewoon in het dashboard ook tijdens het rijden staat de meter erg hoog.
De vraag is dan heb je een koel probleem ik rijd zo al een paar jaar rond.
Volgens mij zei Han Misdom eens op dit forum: als iedereen nu eens een pleister over de temperatuur meter plakt, hoeveel mensen hebben er dan nog een koel probleem?
Zo was het bij mij ook maar toch het zat mij niet echt lekker.
Alles leek in orde, radiateur mooi open en schoon, thermostaat in orde en getest.
Uiteindelijk een potje wynn's radiateur cleaner gebruikt, en wat denk je meter blijft bijna in het midden en verdwijnt niet meer in het dashboard :D :D
Ik moet wel zeggen dat ik momenteel op gewoon water rijd/koel, water heeft een groter koelend vermogen dan koelvloeistof.
Dus nog even afwachten maar het ziet er goed uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2014 17:48 #142160 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic Doorstroom koelsysteem
Ik heb de meter met de groene en witte vlakken en bij mij loopt de meter ook bijna het dashboard in bij stationair draaien na een rit, dus ver voorbij het rechter witte vlak. Tijdens het rijden zelf staat hij meestal aan het begin van het rechtse witte vlak, al een paar minuten na de koude start. In de afgelopen 4 jaar heb ik radiateur, waterpomp en thermostaat vervangen door gereviseerd/nieuw, maar zonder verschil. Ook spoelen met een middeltje maakte bij mij helaas geen verschil. Op zich zou ik inderdaad geen probleem hebben gehad als ik de temperatuurmeter zou afplakken, want mijn Amazon heeft nog nooit gekookt en ik hoef nooit koelvloeistof bij te vullen. Maar ik zou toch wel graag willen dat de wijzer in het groene deel blijft staan. Bij veel Amazons is dat wel zo en het was af fabriek ook vast ook zo bij de mijne.

Ik twijfel nu over een volgende stap. Een andere temperatuurmeter plaatsen of een andere cilinderkop om te kijken wat er dan gebeurt?

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215">viewtopic.php?f=38&t=18215

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2014 19:46 #142164 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Doorstroom koelsysteem
Toen ik mijn werkzame leven begon, nu 50 jaar geleden, heb ik dat gedaan in, onder en boven de Volvo,s Amazone en Katteruggen. Ik kan mij herinneren dat in het voorjaar de antivries uit het koelsysteem ging en er schoon water in ging, in het najaar ging er weer water met antivries in. Op deze manier blijft het koelsysteem schoon. Ik heb dit de afgelopen jaren bij mijn amazon ook zo gedaan en nooit last gehad van een te warme motor.
Dus neem eens de proef op de som en giet het koelsysteem zomers eens vol met schoon leiding water, wel straks in het najaar de koelvloeistof er weer in doen.
ps als je na een snelweg rit de motor stationair laat draaien dan loopt de temperatuur op, dat is normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2014 20:14 #142165 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Doorstroom koelsysteem
Als je toch voor water gaat pak dan liever demi-water oid laat geen kalk etc achter.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2014 22:51 #142173 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Doorstroom koelsysteem

Re: Doorstroom koelsysteem
door Kevin de Leuw » 22 jul 2014 18:14
Als je toch voor water gaat pak dan liever demi-water oid laat geen kalk etc achter.


Ik dacht wie komt, hebben we het over verstopping in het koelsysteem dan moet je geen kraanwater nemen maar zoals vermeld demi water. Door kraanwater zat mijn koelsysteem verstopt wel na heel wat jaren maar toch. Mijn conbi kwam ui california en daar doen ze kraanwater in het systeem en vroeger zat daar veel meer kalk in wat dus naarmate van jaren verstopping veroorzaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2014 23:40 #142179 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Doorstroom koelsysteem
Bij stationair draaien loopt de temp altijd wat op, want wat wil je bij na geen luchtstroming door de radiator en een langzaam draaiende waterpomp.
Bij mij bij warm weer zo'n 35 to 40gr loopt de temp op tot in het laatste groen vakje.
tropenradiator, termosstaat 78gr en oliekoeler.
Wat wel helpt is een electriesche fan die op temp schakelt.
Ik had op mijn eerste amazone een fan van een Citroen CX met de voeler van die CX en dat ging uitstekent.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2014 22:46 #142206 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Doorstroom koelsysteem

Bij stationair draaien loopt de temp altijd wat op, want wat wil je bij na geen luchtstroming door de radiator en een langzaam draaiende waterpomp.
Bij mij bij warm weer zo'n 35 to 40gr loopt de temp op tot in het laatste groen vakje.
tropenradiator, termosstaat 78gr en oliekoeler.
Wat wel helpt is een electriesche fan die op temp schakelt.
Ik had op mijn eerste amazone een fan van een Citroen CX met de voeler van die CX en dat ging uitstekent.

succes

Johan Geers


En toch ik blijf erbij al die electrische ventilatoren en tropenradiator is niet nodig als alles maar lekker goed door kan stromen, zo zat het vroeger ook en toen zat er ook geen tropenradiator en elektrische koelventilator in en waren de zomers nog echte zomers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.