waterpomppoelie gescheurd

Lees meer
22-07-2013 21:56 - 23-07-2013 11:41 #130042 door Gert Vegter
waterpomppoelie gescheurd is gemaakt door Gert Vegter
Vanavond gestrand met de Katterug. De waterpomppoelie bleek te zijn gescheurd (zie foto onder). De wegenwacht was weer eens overbezet en voorspelde een wachttijd van 1,5 uur. Maar ik was slechts zo'n 8 km van huis en gelukkig bleek een buurman bereid mij naar huis te slepen. Wat kan nu de oorzaak zijn dat zo'n poelie scheurt? Moet ik het houden op metaalmoeheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2013 22:31 #130043 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic waterpomppoelie gescheurd
Het kan metaalmoeheid zijn maar ook een te strak gespannnen v snaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2013 00:45 #130045 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic waterpomppoelie gescheurd
Beste Gert, een vriend van mij heeft het ook wel eens gehad (69 amazone) ik denk dat het ouderdom is.
Je moet rekenen de oudste poelies kunnen nu wel rond de 50 jaar zijn en als altijd in dien geweest zij kan zoiets voorkomen.
Ik denk dat het een nieuwe wordt wil je er weer 50jaar tegen kunnen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2013 11:54 #130056 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic waterpomppoelie gescheurd
Vooralsnog eerst maar een gebruikt exemplaar gemonteerd omdat ik die nog had liggen. En vanaf nu dat ding dus goed in de gaten houden, want ik heb toch het idee dat voorafgaand aan het afbreken er langzamerhand scheurvorming optreedt. M.a.w. ik had het stranden wellicht kunnen voorkomen door die poelie met regelmaat te controleren, zodat ik hem tijdig had kunnen vervangen. Het is echter de vraag of die scheurvorming zichtbaar was geweest zonder de ventilator er af te halen en dat laatste is iets wat je natuurlijk niet elke week doet. Een extra reden om een elektrische fan te monteren dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 11:23 - 25-07-2013 12:54 #130132 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic waterpomppoelie gescheurd

"Ronald Zwerus" schreef:
Het kan metaalmoeheid zijn maar ook een te strak gespannnen v snaar

Beide kan natuurlijk ook nog. In ieder geval heb je te maken met draaiende buigvermoeiing (rotating bending fatigue), hetgeen blijkbaar wel eens teveel kan worden bij een mogelijk te strak gespannen V-riem in combinatie met een oude of veel gebruikte poelie. Inmiddels heb ik al wel geconstateerd dat het een vaker voorkomend probleem is.
Voor alle zekerheid toch maar een nieuwe poelie aangeschaft. Bleek alleen verkrijgbaar bij Scandcar en daar ben je dan meer dan 100 euro voor kwijt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 12:22 #130134 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic waterpomppoelie gescheurd
Meer dan €100 !?!?
daarvoor kun je zoveel gebruikte kopen dat je er zo lang mee doet dat er dan waarschijnlijk geen benzine meer te koop is ...

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 12:56 #130135 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic waterpomppoelie gescheurd

"Rudi Dortangs" schreef:
Meer dan €100 !?!?
daarvoor kun je zoveel gebruikte kopen dat je er zo lang mee doet dat er dan waarschijnlijk geen benzine meer te koop is ...

Dat zou best eens kunnen, maar vervangen doe ik liever zo weinig mogelijk, vooral onderweg...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 13:55 #130138 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic waterpomppoelie gescheurd
Gisteren had mijn zusje met de combi ook een raar verhaal; De V-snaar lag er af. Dus uitgelegd hoe hij er op moest, maar ze kreeg het niet voor elkaar. Auto naar huis gesleept, zag ik snel het probleem.. Overigens wel mooi dat het binnen NL gebeurde, ze is net terug van een ritje Genève.





de buitenste helft van de poelie is afgescheurd. Inmiddels een andere poelie gemonteerd, en rijdt hij weer prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 17:10 #130146 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic waterpomppoelie gescheurd
Dat is ook de reden dat ik voor de vakantierit de v snaar het liefst helemaal niet span of als deze doorslipt zo gering mogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2013 18:08 #130149 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic waterpomppoelie gescheurd

"Ronald Zwerus" schreef:
Dat is ook de reden dat ik voor de vakantierit de v snaar het liefst helemaal niet span of als deze doorslipt zo gering mogelijk.

Je gaat er dus vanuit dat die poelie een kwetsbaar onderdeel is. Door eigen ervaring of die van anderen?
Sommigen beweren dat de poelies voor de latere B20 (vanaf 1973) beter zouden zijn. We hebben het dan over onderdeelnr 461181. Dat is ook mijn nieuwe exemplaar, want het oudere model met nr 418293 is niet meer leverbaar. Zit er ook een zichtbaar verschil tussen deze twee poelies? Ik zie het iig niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.