te heet bij stationair

Lees meer
23-07-2012 11:03 #115962 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic te heet bij stationair
Beste Frans, je zou ook eens kunnen kijken of je waterpomp niet vervuild is, misschien heeft er ooit een keer water in gezeten en heb je kalkaanslag.
Een schone waaier maakt veel goed t.b.v. de circulatie.
Ook een dunnere pakking achter de pomp kan wel wat uitmaken heb je minder loze ruimte achter de waaier helpt ook t.b.v. de circulatie.
Heb je er een tropenradiator in zitten? deze heeft 30% meer koelcapaciteit.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2012 09:26 #115981 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic te heet bij stationair
Hej Johan,

Ik heb vorig jaar ook de waterpomp vervangen en zelf geen water in het systeem gehad dus hoop niet dat dit het probleem is, al heb ik wel eens gedacht om het hele systeem een keer goed door te spoelen ivm vervuiling van het systeem.

Tropenradiator heb ik nog niet, wel over nagedacht ;) misschien dat dit de volgende stap wordt!!!
Dank voor het meedenken!!

Groeten
Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 12:02 #116006 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic te heet bij stationair
Een aantal jaren geleden was er op dit forum ook een levendige discussie over het vermeende "koelingsprobleem".
Ik weet niet meer wie toendertijd de reaktie plaatste maar dat was wat mij beterft wel een schot in de roos. Deze persoon schreef: "Als Volvo geen temperatuurmeter geplaatst zou hebben, waren er veel minder koelingsproblemen!"

Het is nu eenmaal zo dat de temperatuurmeter erg gevoelig is; een paar graden meer of minder en de wijzer staat al in het volgende vakje. In het begin heb ik mij hier ook erg veel zorgen om gemaakt maar inmiddels heb er mee leren leven. Ik heb twee Amazons en een Kattenrug, we rijden in zowel zomer als winter, caravan erachter op vakantie etc. Bij elkaar zo'n 30.000km per jaar. En bij de ene auto is de temperatuurmeter wat stabieler dan bij de andere. Reden? Ik zou het niet weten; misschien de gevoeligheid van de meter.
Ik laat me niet meer gek maken door een vrolijk kwispelende temperatuurmeter. Zolang de wijzer nog zichtbaar is, is er niks aan de hand. Pas als de wijzer helemaal uit het beeld verdwijnt moet je eens nagaan wat er echt aan mankeert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2012 13:06 #116010 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic te heet bij stationair
zou zo maar kunnen dat ik dat indertijd geschreven heb, ik stond nl. op hetpunt dit nu weer te schrijven....
ik zeg altijd tegen mensen die problemen denken te hebben met warmlopende Amazons dat ze de temperatuurmeter moeten afplakken en dat dan in 9 van de 10 gevallen de problemen ook voorbij zijn. Wat me ook opvalt is dat ik nog nooit een Amazon met kokende motor heb zien staan.
Ik heb nu een volledig verbouwd dashboard met een "normale" VDO temperatuurmeter en dan blijkt de temperatuur meestal rond de 80 te schommelen en in de warme file tegen de 100 te lopen; geen probleem dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 13:22 #116012 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic te heet bij stationair

"Pieter Singelenberg" schreef:
Ik heb nu een volledig verbouwd dashboard met een "normale" VDO temperatuurmeter



Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2012 13:41 #116013 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic te heet bij stationair
ok, doen we er een plaatje bij

Bijlage mb-amajan12003.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 14:06 #116014 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic te heet bij stationair
:shock:
Mooi gemaakt man!
Bijzonder goed geslaagd. Zie ik ook een chroomkleurige kap rondom het stuur, of lijkt dat zo omdat hij spiegelt?
Slim gedaan door het dashboard iets verder naar beneden te laten lopen, zodat je tussen de 'cover' en de lichtschakelaars nog een metertje kunt plaatsen. De meest linker meter, is dat de laadstroom?

Mooi stuur ook.. staat goed bij elkaar.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-07-2012 15:00 #116015 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic te heet bij stationair
we raken een beetje off topic maar vooruit; de meters v.l.n.r.: laadstroom, snelheid, watertemp, toerenteller, oliedruk, benzine en lpg; de laatste is inmiddels al weer vervangen door een olietemperatuurmeter en de lpg voorraad is af te lezen aan een rijtje ledjes bij de benzine/gas schakelaar; alles werkt buitengewoon prettig en is ook 's-nachts zonder bril te lezen.....

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2012 08:48 #116028 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic te heet bij stationair
Hoi Pieter,
Dat dashboard is zeer goed en ergonomisch bedacht, je ziet vaak allerlei klokjes en meters onder het dashboardof in de middenconsole....niet echt handig, bij jou is alles goed overzichtelijk en een vlugge blik erop is genoeg. Ook veiliger lijkt me.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2012 10:47 #116032 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic te heet bij stationair
Beste Frans, om te kijken of je temperatuurmeter werkelijk afwijkt zou je het volgende kunnen doen;
Haal de voeler van de temperatuurmeter uit het motorblok (na eerst de koelvloeistof afgetapt te hebben)
Plaats een waterkoker onder de motorkap en doe daar de voeler in met een andere temperatuur meter.
Breng het water aan de kook en vergelijk de waardes van de tempertuurmeters met elkaar.
Kijk wel uit dat bijde temperatuurmeters niet op het verwarmingselement van de waterkoker rusten krijg je een verkeerd beeld (maak desnoods een beugeltje waar je bijde temperatuurvoelers in kan hangen).
Op deze manier hoef je niet te veel uit elkaar te halen om je temperatuurmeter van je motor te controleren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.