te heet bij stationair

Lees meer
17-07-2012 23:32 #115809 door Frans Pars (GAST)
te heet bij stationair is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Hej,

Ben benieuwd wat jullie van volgend "probleem"denken!

Als mijn 67ér Amazon stationair draait loopt de temperatuurmeter langzaam maar toch gestaag helemaal richting links het laatste vlak uit. (Dit bij lpg en benzine) Baart mij wel een beetje zorgen als ik stilsta in de Amsterdamse files ;)

Nu heb ik de volgende zaken deze winter vervangen,
nieuwe radiator, nieuwe thermostaat, distributie tandwielen, nieuwe dynamo (nu wisselstroom), bougies (NGK H6) bougie kabels, rotor, verdeelkap (Amazon heeft electronisch 123 ontsteking).

Dit alles omdat de Amazon erg warm liep bij de minst of geringste belasting. Dit heeft zeker geholpen, als ik nu rijdt (ook wanneer stevig) blijft de temperatuur meter netjes in het midden hangen (soms iets meer naar links maar dan loopt hij snel weer naar het midden)

Heeft iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken? Ik vermoed zelf dat de fan niet snel genoeg draait lijkt het, want als ik stationair een beetje meer gas geef dan reageert de temperatuur meter bijna meteen door weer terug te lopen. Hoe zou dit kunnen???

Zou het kunnen zijn dat de snaar tussen fan poelie en de dynamo te strak staat of maakt dit niet uit? De snaar kan ik nog steeds indrukken dat wel. Ik kan helaas de dynamo niet meer zo stellen dat hij nog dichter bij de fan poelie komt te liggen want de dynamo ligt al bijna tegen het motorblok aan.

Een heel lang verhaal zo maar wie weet heeft iemand van jullie een idee, houdt mij namelijk al een paar avonden bezig :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-07-2012 23:55 #115810 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic te heet bij stationair
Het eerste dat je moet doen is een thermometer in je koelwater hangen, om te zien of je motor daadwerkelijk zo heet is, of wellicht de temp. meter een beetje vrolijk.

Daarna zijn er meerdere zinnige dingen te zeggen...

Ow, en dat de meter reageert op een hoger toerental komt niet doordat de fan sneller draait, maar doordat de waterpomp (waar de fan aan vast zit) sneller draait en dus meer koelwater rondpompt. Wat is je stationair toerental? Wellicht heeft verhogen zin. Ik heb geen verstand van kapotte waterpompen, weet niet of dat veel voorkomt en wat de symptomen zijn.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2012 00:41 #115811 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic te heet bij stationair
Zit bij jou de temperatuurmeter gespiegeld? ik weet niet beter dan dat rechts warm is; en links koud... Maar anyway, te warm is te warm. Heb vorig jaar mijn hele koelsysteem incl radiator geflushed en nieuwe thermostaat gemonteerd. In combinatie met nieuwe koelvloeistof werd de koeling veel beter, al is de bedrijfstemperatuur nu iets uit het lood/midden van de temperatuurmeter richting de warme kant (ligt mogelijk aan de nieuwe thermostaat?). Maar hierna liep de temperatuur niet meer gestaag op, maar stabiliseert snel door opengaande thermostaat en efficientere koeling. Ben sinds kort wel in bezit van een kunststof 5 blads koelvin ipv de stalen 4 blads, al is het koelend effect van deze vin metname psychologisch:) (geen significant meetbaar verschil)

Het probleem dat jij beschrijft, bij stationair toerental, komt voort uit de vertraging van de koelvloeistof omloop. Dit doordat je waterpomp gekoppeld is aan het toerental dmv de riem. De bouw van onze B18/20 blokken leidt tot een maximale afstand tussen de temperatuursensor en de thermostaat. Het meest warme deel van de motor (achter de laatste cilinder), daar bevind de temp sensor; voorin zit de thermostaat. Als het toerental hoog is, is de koelwaterstroom dusdanig hoog dat er een homogenere warmteverdeling is in de koelvloeistof dan bij langzaam stromende vloeistof. Zodoende kan het voorkomen dat bij een goed werkende thermostaat, de temperatuurmeter iets oploopt bij bijvoorbeeld stilstaan na snelweg rijden, of langdurig file rijden. Let wel op het woord "iets". Want bij een goed werkende thermostaat heeft deze temperatuurstijging aan de achterkant van het blok ook een maximum.

Kijk eens vanonder het dashboard naar de bovenkant van je temp meter. Daar staat een schaalverdeling op in graden celsius. Kan je controleren of de temperatuurmeter echt te warme waarden aangeeft. (en vergelijken met een onafhankelijke meting van je koelwatertemperatuur) Er zijn namelijk twee meters in omloop; eerdere en latere serie Amazons. De eerste temperatuurmeters hebben een kleine range en zijn zodoende veel gevoeliger voor kleine temp stijging dan de nieuwere meters (te herkennen aan één rood vlak rechts).

Succes met meten in ieder geval.

Groeten,
Marcel


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2012 12:00 #115814 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic te heet bij stationair
:oops: inderdaad meter loopt natuurlijk op naar rechts,....

dank in ieder geval voor de duidelijk uitleg, ik ga eerst eens meten omdat te bepalen of hij echt te warm wordt!

groeten
Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2012 14:07 #115818 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic te heet bij stationair
Ik rijd nu ruim 30 jaar Amazon maar altijd koelproblemen gehad als je lang stilstaat.
Ondanks dat de volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd:
- Radiator vervangen door een extra dik exemplaar
- Vervanging waterpomp
- Juiste afstelling (carburateur, ontsteking en kleppen)
- Reinigen koel circuit
Is het probleem niet naar tevredenheid opgelost.
Ook het aanbrengen van een extra elektrische koelven levert geen 100% oplossing.
Het probleem zit in het stationaire toerental van 700 – 800 /min. De waterpomp heeft dan onvoldoende circulatie.
Als het erg warm is moet soms de kachel er bij aan.
Maar ben benieuwd als er leden zijn die wel een 100% oplossing hebben gevonden.

Ps. Er is nog een mogelijkheid dat een interne koelbuis welke in de cilinderkop zit niet meer op de juiste plaats zit. Dit punt is al eerder besproken op dit Forum.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2012 16:17 #115821 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic te heet bij stationair
zul je net zien, heb vanmiddag de meeting gedaan, eerst starten en stationair laten lopen
temp. liep op tegen 77 graden

toen lekker een stukje gereden (van alles wat, door de stad en snelweg)
auto aan de kant gezet meting gestart liep langzaam op naar 86 graden na 10 minuten stationair gelopen te hebben.

Niet echt iets om van te schrikken lijkt mij (kan het zijn dat er bijvoorbeeld door het koelsysteem leeg te halen en weer opnieuw te vullen er nog lucht in het systeem zit/zat)

Lijkt er toch op dat toerental toch iets te laag is zoals Rob ook zegt, want als ik maar ietsje gas bijgeef dan reageert temp meter meteen door netjes naar midden te lopen. Maar ben net als Rob wel benieuwd naar oplossingen!

Groeten Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-07-2012 16:34 #115822 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic te heet bij stationair
Wat ik doe als ik merk dat m'n temperatuur wat oploopt in een file oid is simpelweg het gaspedaal een beetje indrukken om de motor te "spoelen". Eventueel je choke een beetje uittrekken om hetzelfde te bereiken is ook een optie (stationair wordt dan iets hoger gezet).

Je kan natuurlijk ook gewoon het stationair toerental wat opschroeven!

Al met al hoef je je volgens mij niet al teveel zorgen te maken, de temperaturen die je noemt lijken me niet schrikbarend hoog!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2012 12:29 #115847 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic te heet bij stationair
Ben het eens met Daan.
De B18 en B20 motoren kunnen wel wat hebben.
Maar de auto onbeheerd stationair langdurig laten draaien is absoluut geen optie.
Het is niet voor niks dat de moderne auto's zijn voorzien van een elektrische koelven.
En ik vermoed dat de koelpomp capaciteit ook wat hoger ligt.
Maar ja in de jaren 60 had je ook niet veel files.
Ik denk dat wij het probleem moeten accepteren maar wie weet heeft iemand nog de oplossing.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2012 22:33 #115863 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic te heet bij stationair
Het betreft hier een 67 er amazon.Deze heeft een expansie vat.Er zijn 2 soorten van deze vaten.Een met een korte en een met een langere hals.Wanneer je een vat met lange hals hebt en een dop bestemd voor een korte hals komt het koelwater niet onder druk te staan en zal de temperatuur hoger oplopen dan normaal.Dus controleer of de dop het vat wel afsluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2012 12:27 #115877 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic te heet bij stationair
sorry Niek, op de een of andere manier, schrijf ik het steeds verkeerd, maar mijn Amazon komt uit 1966, dus nog met het open radiator systeem!

Groeten
Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.