koelvloeistof verdwijnt ...

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 10:45 #54428 door
koelvloeistof verdwijnt ... is gemaakt door
Gisteren een Amazon gekocht. :-) Onder andere het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd en tot mijn grote schrik stond het tankje helemaal droog... Dus weer even bijgevuld tot aan het max. streepje. Gisteravond nog een stukje gereden (zo'n 30 km) Zojuist toch nog maar eens gekeken naar het niveau en wat denk je? Weer helemaal droog!!! Alle koelvloeistof verdwenen?? Tegelijkertijd kwam ik er achter dat de vloerbedekking tussen de pedalen en de voorstoel vochtig is. Nog geen tijd gehad om de vloerbedekking te verwijderen, maar ik denk: ligt daar nu soms mijn koelvloeistof? Zo ja, wat is dan de oorzaak? Haynes helaas nog niet binnen, krijg ik van de week ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 10:55 #69788 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Verdwijnende koelvloeistof en natte matten? Lijkt me een aanwijzing dat er iets van de interieurverwarming lekt.<br>Als na onderzoek blijkt dat het inderdaad koelvloeistof is (kan ook regenwater zijn dat elders binnen lekt), dan zou de warmtewisselaar lek kunnen zijn, of de thermostaatklep waarmee je de temperatuur regelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 11:00 #69787 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Oh ja, als de thermostaatklep lek is, dan zouden de matten van de bijrijder nat zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 11:26 #69786 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Bedankt voor de snelle reactie! De matten van de bijrijder zijn voor zover ik weet niet nat. Dus niet de thermostaatklep die defect is, begrijp ik. Ik zou trouwens niet eens weten wat het is (leek die ik ben..) en ga vanmiddag eerst maar eens de matten weghalen en kijken wat het is (koelvloeistof of water) en dan maar eens speuren waar het vandaag komt. Ik laat het nog weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 12:09 #69785 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Met de thermostaatklep regel je de gewenste temperatuur in de auto. Je vind hem als je onder het dashboard kijkt aan de bijrijderskant. In de motorruimte is het dat ding met de twee slangen dat vlak langs de bak zit met de ventilator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 15:37 #69784 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Heb je het tankje bijgevuld met koude of warme motor? Het tankje moet je eigenlijk nooit bijvullen tot MAX, en zeker niet bij koude motor. <br>Doordat het koelwater warm wordt zet het uit. Het overschot verdwijnt in het expansievat (vandaar de naam...). Op het moment dat je het tankje volgooit en gaat rijden, zal het overlopen, en het overschot dumpen. Koelt de motor daarna af, staat het peil weer iets boven MIN, maar: nooit lager. <br> Lucht zet veel meer uit als het warm wordt dan water. Misschien heb je dus ook lucht in je systeem die er slecht uit wil (hoge slangen naar de verdamper bv?) waardoor het volume van het koelwater (en lucht dus) veel meer toeneemt dan de bedoeling is en dus veel wate zal blijven dumpen vanuit het expansievat.<br><br>Maar wie weet treed dit probleem ook wel op in combinatie met een lekkage ergens (leiding/kachel/koppakking).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 16:43 #69783 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Vanmiddag de matten weggehaald, maar er ligt geen koelvloeistof. Wel een beetje vochtig op de bodem, maar ja, ik heb gisteren tijdens het wassen van de auto een paar emmers water over de auto gekieperd... Is natuurlijk ook niet goed, maar er lag geen plasje water op de bodem.Ik ben vanmiddag nog even een stukje gaan rijden (zonder dus de koelvloeistof bij te vullen) om te kijken of de temperatuur nu ook op zou lopen. Niet dus! Hij blijft heel netjes tussen het eerste en tweede groene vlakje staan. Vreemd toch? Is de koelvloeistof soms na de eerste keer bijvullen mooi rondgepompt in de motor en is het tankje dus leeg? Ik heb er net weer wat bijgegooid (dit keer niet tot de max, bedankt voor de tip Ben). Eens kijken of er nu meer overblijft. Overigens, wat Ben zegt over de eventuele lekkage ergens anders (koppakking): er lekt olie vanuit de versnellingsbak op straat... Op het laagste punt van de bak (bij de pakking) hangt een druppel olie. Echter, vannacht stond de auto ergens anders en vanmorgen lag er geen olie op straat. ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 19:24 #69782 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
tja, het eerste jaar zal je wel het nodige tegenkomen. als de koelvloeistof nu op peil blijft, ben je alvast van die zorg verlost. natte voeten: het beste dat je kan doen, is de vloemat ter plaatse verwijderen, eventueel ook de rubbermat en vervoilgens de tuinslang er op zet of wacht op een forse regenbui en dan ja, ondersteboven liggend, het lek zien te vinden/volgen. vaak is het de voorruit, maar ook ander varianten zijn zeker mogelijk. olie aan de versnellingsbak/koppelingshuis komt vaak voor. zo lang de lekkage beperkt blijft tot enkele druppels, vooral zo laten. controleer wel alvast het olieniveau in de versnellingsbak (achteras kun je gelijk meenemen). olielekkage versn.bak, blijkt vaak de afdichting van de krukas te zijn thv (=achter) de koppeling. zie elders op dit forum. Al lekker met al, voorlopig eerst maar eens gewoon rijden. sleutelplezier komt er nog genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 19:28 #69781 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Een druppel ollie ergens onder je auto kan geen kwaad. De olie ordt dunner als hij heet wordt bij eeneindje rijden en dan kan er ergens wel een druppel lekker.<br>Ik zou me er geen zorgen om maken zolang het geen druppels of plassen worden.<br><br>Eigelijk moet je de motor laten lopen als je koelvloeistof bijvuld en je kachel op warm zetten. tenminste als al / veel van de vloeistof er uit is geweest. Het expansievat houdt je omhoog en vul je dan langzaam bij. Het lucht dat eventueel nog in het systeemaanwezig is, komt er bij het expansievat dan uit. Dit zie je aan de bubbels. Op deze manier kan er geen lucht meer in het koelsysteem zijn.<br>Een koppakingslek uit zich meestal ook in een te warme motor. (bij jou niet het geval) of grijs achtige olie. Zelf zou ik eerst controleren of er nergens een lek zit.<br>Succes ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2004 19:29 #69780 door
Beantwoord door in topic koelvloeistof verdwijnt ...
Een lekkage zeer waarschijnlijk in de kachel of een van de aansluitingen.Check even of het rechts ook nat is want dan zou het de regelklep kunnen zijn.In de kachel zit een koperen-kachel-radiator, komt het duidelijk hiervandaan dan zit er niets anders op dan de kachel demonterenZie ook eerdere postings.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.