temperatuur loopt op bij harder rijden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 16:31 #70111 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
De viscose koppeling is voor 71,84 euro weer te verkrijgen bij......de Volvodealers.Dit komt uit zweden bij GCP vandaanMet de 15% korting als lid van de V-44 dus goed te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 17:35 #70110 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
RobIk zeg niet dat bij een viscosekoppeling de fan niet meer draait als je hoge toeren maakt ,maar inprincipe heb je'm dan niet meer nodig.De fan blijft draaien omdat de vloeistof dat veroorzaakt ,maar de ontwerper had toch echt liever een stilstaande fan gezien bij hogere snelheden(de fan verbruikt onnodig motorvermogen),vandaar de "zelfdenkende fan" ,die hoor je echt niet draaien bij een moderne auto op snelheid (of hij moet z'n airco aan hebben ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 19:51 #70109 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Hoi Jojo : ik weet niet hoe het bij jouw volvo is, maar bij de mijn Ama moet ie echt draaien : ook bij hogere snelheden is rijwind alleen niet voldoende. Probeer maar eens : trap bij 130 kmpu of meer de koppeling in - toerental zakt dan naar stationair (en fan dus ook) en ... temperatuur loopt op (nog voordat de snelheid - en dus koeling door rijwind - echt afgenomen zijn) ..... Je hebt 'm m.i. dus wel degelijk nodig, alleen wel minder dan bij lage snelheden, en dat wordt bereikt door de viscose koppeling. Dus als dat ding niet goed werkt,en de fan langzamer loopt dan minimaal nodig, heb je toch een probleem ..... althans ik wel. Maar voordat Jan die viscose koppeling gaat vervangen, zou ik eerst inderdaad wel even alle andere mogelijk oorzaken controleren, en misschien kan je de werking van de fan bij verschillende toerentallen wel testen, met een regelbare stroboscoop o.i.d. ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 20:27 #70108 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Euhhh, ik heb dus GEEN visco koppeling in de ventilator. Verder heb ik zojuist de ontsteking gecontroleerd. Op de pruttel-pruttel-stand dat ie net blijft lopen, zonder vacuum +/- 15 graden voorontsteking (zoals mijn vraagbaak voor een B20A voorschrijft), bij meer toeren loopt het op naar zo'n 23 graden maximaal. Dus dat lijkt ook goed.<br>Wellicht dus toch maar eens het koelsysteem doorspoelen, maar dat zal dan toch tot het voorjaar moeten wachten.<br>Groetjes,Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-09-2004 08:20 #70107 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Je zegt "bij meer toeren loopt het op naar 23 graden maximaal". 23 graden zou je moeten aflezen bij 1500 toeren. Als je de motor maximaal laat draaien, loopt ie veel harder en mag de voorontsteking veel groter zijn. Misschien wel tot 30 a 35 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-09-2004 09:57 #70106 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Rob ,ik denk dat die temperatuur toename alleen komt omdat je waterpomp dan dus ook niet meer op volle snelheid staat te pompen.(en je temp.voeler zit op de warmsteplek in het blok zo ongeveer)Ik heb zelf mijn vaste fan gedemonteerd en een elektrische zelfdenker terug gezet ,die draait echt niet als ik op de snelweg zit. (behalve in de file ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-09-2004 16:03 #70105 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Jojo : o.k. - dat van die waterpomp klopt natuurlijk, maar de motor produceert dan ook minder warmte ... Bovendien, hoe weet je dat je zelfdenker nooit loopt bij hoge snelheden ? mijn Ama is zeker geen herrieschopper, maar ik denk niet dat ik bij 3000 rpm of meer een zelfdenkende fan boven motor- en windgeruis uit zou kunnen horen (tenzij het ding wel heel erg veel herrie maakt, maar dan zou ik 'm ook niet willen hebben? Of heb je een verklikkerlichtje voor je zelfdenkende fan ?). Ik zou verwachten dat er ergens een optimaal gebied van snelheid (=rijwindkoeling) vs motor toerental (=warmteproductie) is, en dat daaronder (te weinig rijwindkoeling) en daarboven (te veel warmteproductie) de fan nodig is (zelfdenkend of niet) ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-09-2004 21:09 #70104 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Heb je de thermostaat al gecontroleerd/vervangen? Ik weet bij Amazon wordt een 3-rij radiateur geadviseerd, zal toch ook wel bij een 144 het geval zijn? Had je voor de vervanging van de radiateur geen problemen? Ook geen koude plekken(plaatselijk verstopt)op de radiateur? Probeer eens met kachel aan te testen/rijden, dan is immers de koelcapaciteit van het geheel flink vergroot. Toch zit ik aan de radiateur te denken.Laat het ons weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-09-2004 19:21 #70103 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Een vergelijkbaar probleem heb ik jaren gahed. Het bleek echter een heel simpel als dom ding te zijn: het rubber van de dop van het reservoir naast de radiator was niet in orde. Andere dop erop en weg ergernis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.