temperatuur loopt op bij harder rijden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 07:43 #54364 door
Ik kan mijn B20A rustig stationair laten draaien, de temp. meter blijft dan halfweg staan (gas en benzine). Bij rustig toeren op een buitenweg is er ook niets aan de hand, maar als ik de snelweg op ga (+/- 100km/h) loopt de temperatuur op tot ruim driekwart. Vreemd opdat je dan rijwind-koeling hebt. Gas of benzine maakt ook nu nauwelijks uit.Het lijkt wel of het met een hoger toerental te maken heeft. Wat kan dat zijn? Bv waterpomp die het niet meer bij kan benen?Groetjes,Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 08:13 #70120 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
nee , de waterpomp is het niet , bij snelwegrijden , dus hogere toerentallen ontstaat meer warmte , de koelcapaciteit is te klein , probeer eerst het systeem door te spoelen met de tuinslang , vooral de radiator , lukt dit niet dan wordt het toch een nieuwe radiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 08:40 #70119 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Het lijkt me toch raar als de koelcapaciteit stationair wel groot genoeg is maar bij 100km/h niet. Ik zou dan niet denken aan een slechte radiator.<br>Heb je de ontstekking gecontroleerd met stobo. lamp? Staat deze niet te vroeg en werkt de dynamische vervroeging nog?<br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 08:48 #70118 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Is toevallig je luchtfilter afgeknepen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 09:47 #70117 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Mijn B20A stond ook altijd op ca. 3/4 van de temp.schaal. Met mijn B18 kwam hij nauwelijks over de helft. De B20's lopen naar mijn idee ook gewoon iets 'warmer' dan de B18's. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.<br>Als je auto stationair netjes koel blijft zal je koelsysteem denk ik wel in orde zijn. Tenzij je ergens een ristrictie/verstopping hebt. Alles even nalopen dus. <br>Hoe staat je ontsteking? Al eens gechekt met een stoboscoop wat hij doet bij hoger toeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 10:24 #70116 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Alvast bedankt voor de antwoorden. Even ter aanvulling; radiator is vrijwel nieuw, luchtfilter is onlangs vervangen. Ik zal dan als eerste maar eens het ontstekingstijdstip controleren.Groetjes,Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 10:50 #70115 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Er is nog een mogelijke oorzaak, tenminste als je een 5-blads fan hebt met visco koppeling. Bij hogere toeren draait deze niet meer ven snel als de motor, stationair wel (zie bijv Haynes - 140-series manual : staat een mooi diagrammetje in), Als de visco koppeling niet goed meer is, zou het wel eens kunnen zijn dat ie te langzaam draait ..... kan je alleen vervangen (volgens Haynes).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 11:16 #70114 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Eeh Rob ,dat is juist de bedoeling van een viscose koppeling ,bij lage toerentallen draaien ,bij hoge niet meer omdat de rijwind dan voldoende koeling zou moeten geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 13:21 #70113 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Jojo, FOUT : ook bij hoge toeren zal, bij een visco koppeling - de fan nog steeds draaien : zie het diagram waarnaar ik verwees: stationair draaien motor en fan even snel, daarna neemt de fansnelheid minder dan lineair toe tot 2500 rpm (fan) bij 3500 rpm (motor), waarna de snelheid van de fan langzaam afneemt tot 2000 rpm (fan) bij 6000 rpm (motor) - aldus Haynes (ik heb het nooit gecontroleerd). ALS de visco koppeling niet naar behoren werkt, waardoor bijv de fan snelheid te snel of te veel zou afnemen, kan dat wel degelijk een verklaring voor het beschreven probleem zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-09-2004 13:24 #70112 door
Beantwoord door in topic temperatuur loopt op bij harder rijden
Ter info : het bewuste diagram staat in Haynes Volvo 140series Owners Workshop Manual, Fig 2.3 pagina 42

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.