temperatuurmeter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 11:33 #73332 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 11:44 #73331 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Het ligt waarschijnlijk aan het metertje zelf. Het asje van de wijzer is gesoldeerd op een balgje van koper. Het kan zijn dat deze niet op de juiste plek gesoldeerd zit of gewoon los zit. Bij het laatste komt de wijzer vaak ook niet meer terug naar nul.De enige manier om dit te "ijken"is de complete meter te verwijderen en samen met een goede kwiktermometer in warm water te vergelijken. Je ziet aan de bovenzijde van het meterplaatje een temperatuursaanduiding. Hieraan kun je hem vergelijken. je kunt vervolgens de afwijken zien en deze afwijking vastleggen door een stikkertje te plaatsen op de plaats waar de meter nu staat. Door met een soldeerbout het asje los te solderen en op de juiste plaats te zetten en weer vast te solderen kun je hem weer op z'n juiste schaal plaatsen. Echter heel precies is het nooit. Door de soldeerwarmte verplaatst de koperen balg zich vaak ook iets. Mij is het een keer gelukt. Gebruik wel een soldeerbout met een dunne punt anders soldeer je de balg(die er uitziet als een opgerolde veer) aan elkaar.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 14:03 #73330 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
zelf denk ik dat deze metertjes altijd al een grote afwijking vertonen.
om deze rede heb ik vorig jaar een 2e meter
gemonteerd met een voeler in de radiator.
deze meter is veel nauwkeuriger en geen overbodige luxe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2005 22:58 #73329 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Inderdaad,
als je van schuin onder tegen het metertje aankijkt, zie je miniscuul kleine streepjes met even kleine lettertjes met ik dacht 70, 80 en 100 graden. Uitbouwen en nameten inderdaad. Even opzoeken hoe ik dat moet doen. Ik denk dat een keer het koelblok van binnen met de hoge drukspuit besproeien ook niet verkeerd is. Ik zal het resultaat melden..
iedereen bedankt voor de tips, Yvan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.