temperatuurmeter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 21:59 #53730 door
temperatuurmeter is gemaakt door
Mijn amazone combi laat op de temperatuurmeter altijd een te hoge temperatuur zien. Het metertje wijst precies op de overgang tussen groen en rood.
Thermostaat vervangen door ander, niet nieuw exemplaar, 82 graden, maar precies op dezelfde plek. Ik neem aan dat de meter toch ongeveer in het midden moet staan? In het middelste groene vak?
Het is een Amerikaanse auto, maar de eenheid daar in Fahrenheit heeft daar toch niets mee te maken? Ik bedoel, de goede temperatuur is de goede temperatuur nietwaar? Waar zou dit aan kunnen liggen. Dit lijkt me in de zomer niet zo handig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 22:14 #73341 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Nee, het meterje is hetzelfde, de stand is inderdaad normaal ongeveer in het midden.
Klinkt als een minder goede radiator.
Rij je op gas ? wellicht een nieuw, dikker, koelblok laten monteren
2e optie is een electrisch fan monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 22:36 #73340 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Ik rijd op gewone benzine. Dikte van radiateur zou ik eens na moeten meten. De wijzer meet wel heel constant aan, zoals het hoort; na starten oplopen tot iets boven rij-stand, dan terugval en dan heel constant. Bij warm weer wel oplopend in bv. een file.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2005 23:33 #73339 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Hallo Yvan,<br>
Als je nog even wacht (één dag) dan kijk ik even hoe zich precies hetzelfde probleem oplost bij mijn Katterug. Ook daar gaf (geeft) de temp.meter teveel aan, op de grens met oververhitting. Ik heb er vorige week een nieuwe thermostaat in gezet, zonder succes. Toch afgelopen dinsdag maar een nieuwe meter gekocht (135 dure euro's; excl. BTW), omdat ik denk dat het niet de radiator is, maar de meter zelf. Morgenavond meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 07:43 #73338 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
probeer eens de temperatuur te meten met een vleesthermometer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 08:44 #73337 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Als je de meter eruit haalt, zie je op de schaal merkjes staan voor o.a. 100 graden celsius. Normaal ingebouwd valt dat buiten beeld. Als je nu de sensor in een pannetje kokend water hangt kan je zien of de meter nog goed aanwijst. Ze willen nog wel eens afwijken.

Meten is weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 08:53 #73336 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
de ervaring met 1 van mijn AMs heeft mij geleerd dat een niet correct afgestelde motor (die overigens nog geen andere gebreken, zoals kalk- of andere afzetting, kon vertonen want die zat toen in splinternieuwe AM, 2.5 jaar oud) eveneens tot een duidelijk zichtbare verhoging vd temp op de meter kan leiden. Ik zou dus ook nog eens de afstelling vd motor controleren.
Verder gebruik ik in de zomer in 1 van mijn AMs wat ik een "regelbare thermostaat" zou noemen: bij aanschaf van nieuwe thermostaat bleek het asje, dat normaal vast zit in de bovenste beugel, een schroefdraad te bevatten waardoor dit asje in de beugel op en neer kan gedraaid worden. In de zomer draai ik dit asje dus gewoon helemaal naar beneden,
waardoor 1) de thermostaat vlugger open gaat, 2) de vrije doorgang vh koelwater groter is, dus ook groter debiet, en 3) de temp zodanig verlaagt dat de naald vd temp.meter een relatief lage temp aanwijst (dus links vd normale, vertikale, stand). Op deze wijze slaag ik er in de temp. van een LPG motor in zomer te beheersen, ook bij +30 graden. Ik ben dus louter per toeval in bezit van zo'n type thermostaat geraakt, en weet niet of die nog ergens te krijgen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 11:14 #73335 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Hallo Yvan,
Probleem bleek bij mij inderdaad gewoon in de meter te liggen. Ik had ongeveer van alles al gedaan:<br>
- eerst het koelwater gecontroleerd en de radiator gecontroleerd op beschadigingen<br>
- vervolgens de radiator eens goed doorgespoeld. Kwam veel troep uit;
- toen het hele systeem doorgespoeld door een week met een liter schoonmaakazijn toegevoegd aan de koelvloeistof rondgereden te hebben, waardoor alle kanalen goed werden doorgespoeld;<br>
- vervolgens de thermostaat er uit gehaald en gecontroleerd in een pannetje heet water op de werking. Bleek niet optimaal te zijn, dus thermostaat vervangen;<br>
- nogmaals de afstelling van de motor gecontroleerd; m.n. een te vroeg gestelde ontsteking zorgt voor veel extra warmte. Bleek okay te zijn;<br>
- toen ook geprobeerd om de sensor van de temperatuurmeter los te krijgen van het blok, om in een pannetje water de meter zelf te testen. Dat lukte me niet zonder de meter te beschadigen;<br>
- dus uiteindelijk de dure meter maar nieuw gekocht van de week en vandaag gemonteerd;<br>
- het blijkt dat mijn motor prachtig op 85 graden loopt. Kortom, het lag uiteindelijk aan de meter zelf die wel functioneerde, maar zo'n tien graden te hoog aan wees.<br><br>
Ik hoor wel hoe het bij jou afloopt, succes met je zoektocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 11:25 #73334 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Als een meter consiquent een te hoge temp aangeeft, kun je deze gewoon een stukje terugbuigen.<br/><br/>Mijn radiateur leek na mijn idee nagenoeg schoon. Echter pas na het vervangen door een nieuwe kon ik de motertemperatuur in bedwang houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-02-2005 14:07 #73333 door
Beantwoord door in topic temperatuurmeter
Even ter verduidelijking, dikkere koelblokken zijn vooral bij LPG nuttig, tevens electrische fan (te koop bij o.a. VOD) met schakelaar voor filerijden handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.