help spoed !! motor temperatuur problemen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2006 23:11 #81348 door
Bij een kokende motor komt er idd stoom onder je motorkap vandaan.Mijn vader had vroeger een amerikaan(ford falcon) en als we op vakantie gingen naar zwitserland en het was zulk weer als nu dan ging hij wel eens koken. Het enige wat je dan kunt doen is wachten tot hij weer is afgekoeld. Nooit je radiatordop losdraaien!!! Doordat de druk dan wegvalt kan het water opeens heel hard gaan koken/spuiten Mijn vader heeft een hele vakantie met blaren op zijn arm gelopen,nog mazzel dat het niet in zijn gezicht spoot!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2006 23:52 #81347 door
Inderdaad een ciroen ventilator plaatsen en de thermostaat eruit halen .alleen het randje met de pakking er weer in doen.Zo ben ik jaren naar spanje gereden met totaal 1400 kilo achter de combi amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-07-2006 23:59 #81346 door
Thermostaat gewoon laten zitten ,die zit er niet voor niets......te lage temperatuur is net zo erg als een te hoge ,eventueel inderdaad een thermostaat nemen die eerder open gaat
bx ,cx renault(espace) ventilatoren ,ze passen er allemaal voor ,meestal is een iets hoger toerental voldoende.
Nieuwe radiator? je kan hem bij een radiateurenboer voor rond de 110 euro(hang me niet op voor een paar tientjes ;-)) laten vernieuwen (zetten ze er vaak ook nog een ring voor je in voor je elektrische fan (22mm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 01:31 #81345 door
bart je kunt ook bij het VOD verbrede radiateuren kopen. Dan kun je 's avonds terecht. Dan blijft het in de club. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 09:23 #81344 door
Ik prijs mij gelukkig dat ik nooit koelproblemen heb, maar dat is eigenlijk raar. Ga maar na, Ama 1960 B16 blok met een fan met slechts 2 bladen. Ook gisteren niet (in de file). Rara?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 09:53 #81343 door
VOD heeft ook de radiator met extra koelcapaciteit, is een aanrader. je kunt daar ook een Kenlowe fan met thermoschakelaar kopen. Kun je de mechanische fan helemaal verwijderen (stillere motor), eventueel zet je er nog een extra schakelaartje bij, kun je hem ook nog met de hand bijschakelen.
Maar: ik ben het er mee eens, ik heb ook de indruk dat er nogal panisch wordt gedaan over koelproblemen. Metertje beweegt heftiger dan veel mensen gewend zijn in moderne auto's. Ik heb in ruim 20 jaar (en 400.000 Amazonkilometers) nog nooit een oververhitte motor gehad, ook niet bij 30plus in de Alpen of met caravan in Zweden. Dat de meter hoog staat wil nog niet zeggen dat je motor oververhit is, te meer niet omdat de voeler op zo ongeveer het heetste punt in de motor zit (hoog geplaatst, ver van de radiator vandaan). Wat extra circulatie helpt dus ook, bijvoorbeeld met een koelere thermostaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 12:28 #81342 door
Mensen bedankt voor alle hulp, ik heb via ben een citroen ven gekocht en bij extreme hitte pluk ik de thermostaat er gewoon uit. Zal wel loslopen ! iig bedankt voor alle reacties ! Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 20:09 #81341 door
Een ven van citroën? Ga je daar in zwemmen? ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2006 21:04 #81340 door
Ja een citroen ven.. je kent ze wel ! Hebben ze veel in frankrijk, best lekker met dit weer ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 11:19 #81339 door
Prettige vakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.