motor temperatuur

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2006 20:06 #81367 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Nee, dat hangt van het systeem af. Ze zijn er bij de Amazon zonder en met expansievat. <p>
Vullen van een leeg koelsysteem doe je bij beiden in de radiateur. <i>Bij</i>vullen doe je bij het systeem met vat in het expansievat.
<p>
Het expansievat heeft tapse nokken die in de beugeltjes blijven hangen (althans bij mijn 70-er Amazon), je kunt het vat dus zonder gereedschap uit de beugeltjes lichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 09:38 #81366 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Wat Lennard schrijft klopt helemaal (ik had ook niet anders verwacht). Dat expansievat wip je er zo uit. Ik gebruik altijd een stuk electrisch installatiedraad, stevig met kopere kern, om het vat aan de geopende motorkap te hangen. Als ie lekker snel leegloopt, zou ik toch maar even controleren hoeveel koelvloeistof er daadwerkelijk in de radiateur zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2006 15:49 #81365 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Han,<br>
<br>
Bedankt voor deze bijdrage.<br>
Ik denk dat dit antwoord precies op mijn situatie van toepassing is. Ik heb een Amazon met B20, 5vins fan en een dikkere radiator en nog loopt de meter in het midden van het rood (met de kachel uit) en blijft daar stabiel staan (ook in de file of bij uitzetten).<br>
Als ik de kachel vol aanzet (geen pretje met dit weer), gaat de wijzer terug naar precies voor het rode.<br>
<br>
Mijn vraag is, is dit een ernstige situatie?
Kan de motor hiervan beschadigen?<br>
Zo nee, dan ga ik er eerst mee op vakantie en daarna het blok doorspoelen/openmaken.<br>
Zo ja, dan wordt het tijd voor een plan B voor mijn vertrek van morgen.<br>
<br>
Alvast bedankt voor je reactie (of evt anderen).<br>
<br>
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2006 00:39 #81364 door
Beantwoord door in topic motor temperatuur
Rij voor de zekerheid even langs een garage , die een infr rood meter heeft, dan kunnen ze de werkelijke temperatuur meten.
B.v op de kelk waar de therostaat in ziten op de plek waar de sensor van de temp meter zit.<br>
Meestal zit daar een paar graden verschil in, maar dat is normaal, want bij cilinder 4 wordt het nu eenmaal heter.
Als dat een normale temp. is 80-85 gr, dan kun je lekker op vakantie, is het duidelijk hoger, dan zou ik een nieuwe thermostaat nemen.<br>
Prettige vakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2007 13:39 #81363 door Jelle Jeltema
Beantwoord door Jelle Jeltema in topic motor temperatuur
Hallo, ik heb het idee dat jullie je veel te veel zorgen maken om de temperatuur van het blok.
Ook ik heb hem wel eens geknepen bij het beklimmen van een col in Frankrijk met caravan, 30 graden en de wind achterop. Meter, normaal in het groene midden, ging naar rechts in het rood en verdween totaal om de hoek en was niet meer zichtbaar! Weg! Verdwenen! Bij de afdaling... ja hoor, daar kwam de wijzer weer aan! Beneden na de afdaling was alles weer normaal, geen schade, geen problemen. Conclusie; een B18 kan heel wat hebben. Mijn B18 wordt nog steeds erg heet bij klimmanouvres maar maak me geheel geen zorgen meer! Ik ga nog elk jaar vrolijk weer op stap richting zuiden.
Amazone 1967, B18 + Eriba Touring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.