motor temperatuur
- Bezoeker
Mijn 145 met B20a blok uit '71 op gas heeft al jaren het "probleem" dat de temp meter vrolijk meegaat met de buitentemp.
Dwz als het vriest staat de meter helemaal links in het groene vlak en wordt het warmer (tropisch) dan staat hij helemaal rechts in het groen vlak.
Heb al diverse thermostaten geprobeerd en tegen woordig zet ik in de zomer er een 72gr versie in om hem niet in het rode vlak te laten komen.
Ook diverse radiatoren geprobeerd echter zonder resultaat.
Waar komt dit grote verschil vandaan want mijn 164 blijft de meter zomer of winter op dezelfde plaats staan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Heb wel het ventilatorblad van de waterpomp weggehaald en een elektrische aangesloten maar deze slaat bijna nooit aan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Doet het probleem zich ook voor als je de kachel aanzet?<br>
Als het probleem dan opgelost is dan heb ik een mogelijke verklaring voor dit fenomeen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Is op het moment ook niet echt het weer om je kachel eens lekker aan te zetten in je auto.
Maar wat was anders je verklaring Han????
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
<p class=MsoNormal>De waterpomp zit aan de voorzijde van het blok. Hier wordt
“koud” water vanuit de radiateur de cilinderkop ingepompt. Het warme water gaat
via de thermostaat weer terug de radiateur in. Deze uitstroom opening zit dus
ook aan de voorzijde van het blok.<br>
Om ervoor te zorgen dat het water zich goed door de cilinderkop en motorblok
verdeelt zit er een buis in de cilinderkop met 4 uitstroomopeningen. De
waterpomp perst het “koude” water via deze pijp de kop in. De
uitstroomopeningen zitten ter hoogte van de bougies.<br>
Zit er een probleem in deze pijp dan is de verdeling over de kop niet goed en
zal de achterzijde dus (veel) warmer worden dan de voorzijde. En aangezien de
temperatuurmeter op de achterzijde van het blok zit zien we dus grote
temperatuurschommelingen afhankelijk van de doorstroming (lees toerental van de
waterpomp).</p>
<p class=MsoNormal>De kachel zit op een uitstroomopening aan de achterzijde van
de kop aangesloten. Als je de kachel aanzet dan is er dus een betere
doorstroming van koelwater in de kop en zien we dat de temperatuurmeter daalt.</p>
<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>
<p class=MsoNormal>Ik heb zelf een jaar of 10 geleden een temperatuurprobleem
met een revisiemotor gehad. </p>
<p class=MsoNormal>Thermostaat ging keurig bij 85C open, met een gekalibreerde
sensor achter in de kop heb ik temperaturen van boven de 100C gemeten, dus
bijna 20C verschil! Alleen met de verwarming aan bleef de temperatuurmeter
stabiel staan en was het temperatuursverschil ongeveer 5C. Met de kachel uit
verdween de wijzer zowat uit beeld. Na lang zoek kwam ik er achter dat een van
de uitstroomopeningen van de pijp in de kop verstopt zat. Er zat een prop
vloeibare pakking in de uitstroomopening boven cilinder 4. Na deze prop
verwijderd te hebben was mijn temperatuurprobleem over!</p>
<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>
<p class=MsoNormal>Als je een dergelijke inspectie wilt uitvoeren is het niet
noodzakelijk om de kop te demonteren. De uitstroompijp zit achter de bovenste
vriesdop van de kop. Als je die dop eruit haalt kun je met een heel klein
lampje de uitstroompijp van binnen bekijken. Zorg wel dat je een nieuwe
vriesdop op voorraad hebt.</p>
<p class=MsoNormal><![if !supportEmptyParas]> <![endif]><o:p></o:p></p>
<p class=MsoNormal>Ik heb ook wel eens verhalen gehoord dat de uitstroompijp los
in de kop ligt; dan heb je dus soortgelijke problemen.</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
<br><br>Klopt dit allemaal, of moet ik me zorgen maken? En kan het geen kwaad dat de temperatuur oploopt op het moment dat de motor uitstaat?<br><br>
Waarschijnlijk klink ik erg als een leek op autogebied, maar dat ben ik ook dus dat maakt deze vraag vast wel weer gerechtvaardigd toch?
<br><br>
Groet, Vincent
<br><br>
NB: Kan iemand ook vertellen wat de beste tijd is om de koelvloeistof bij te vullen? (koude motor, warme motor?) Ik weet alleen dat je nooit de dop open moet doen bij overkookte motor en dat bijvullen bij helemaal koude motor tot max. ook niet ideaal is, maar wat is dan wel aan te raden?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Ook bij mij loopt de temp op bij afzetten motor. Deden ze 40 jaar geleden ook al.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
<br><br>
Expansievat boven je hoofd houden? Is dat gewoon een kwestie van enkele beugeltjes los draaien?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.