Heet of koud, geen tussenweg

Lees meer
21-01-2016 19:15 #157571 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Heet of koud, geen tussenweg
Hallo Joop,
Wie A zegt moet ook B zeggen. Ik heb net bij de shop een nieuw pakkingset besteld en zaterdag ga ik de kachel uit elkaar halen en kan ik beginnen met ontroesten en daarna opnieuw spuiten. Ik doe alles met de spuitbus en als de temperatuur in de garage goed warm gestookt is met de kachel dan wordt het best wel mooi. Als ik klaar ben zal hier weer wat foto's van plaatsen.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frits van der Gronde
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21-01-2016 20:45 #157573 door Frits van der Gronde
Beantwoord door Frits van der Gronde in topic Heet of koud, geen tussenweg
Vandaag de kachel gedemonteerd, schoongemaakt en gespoten en ik wil de nieuwe thermostaatkraan gaan plaatsen maar
Wat is de beste plek voor de voeler?
De oude voeler was opgewonden zoals in de manual ook staat afgebeeld. maar hing los tussen de kleppen.
Ed van der Zee adviseert een andere plek: tussen de radiateur komt mij logischer voor omdat de kraan pas reageert als de voeler erg warm is (heb ik getest met heet water)
dus de vraag is wat is de beste plek?

Groeten,
Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2016 22:01 #157606 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Heet of koud, geen tussenweg

"Frits van der Gronde" schreef:
Vandaag de kachel gedemonteerd, schoongemaakt en gespoten en ik wil de nieuwe thermostaatkraan gaan plaatsen maar
Wat is de beste plek voor de voeler?
De oude voeler was opgewonden zoals in de manual ook staat afgebeeld. maar hing los tussen de kleppen.
Ed van der Zee adviseert een andere plek: tussen de radiateur komt mij logischer voor omdat de kraan pas reageert als de voeler erg warm is (heb ik getest met heet water)
dus de vraag is wat is de beste plek?

Groeten,
Frits

Frits, als je goed naar mijn foto,s kijkt en de beschreven tekst, dan zie je de voeler aan de onderzijde van de radiateur liggen en daar zijn ook de bevestigen gemaakt zoals de fabriek het bedoeld heeft. Dit zal toch ook wel op jou kachel zitten!
Succes Peter

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-01-2016 14:59 #157618 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Heet of koud, geen tussenweg
Ik heb wel foto's van mijn 1800E kachel, ik weet niet of dit een identieke kachel is maar kijk zelf maar. Deze foto is van voor het schoonmaken etc.


Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frits van der Gronde
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-01-2016 17:15 #157619 door Frits van der Gronde
Beantwoord door Frits van der Gronde in topic Heet of koud, geen tussenweg
Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog geen eenduidig antwoord gekregen, maar dat geeft natuurlijk niet want ik zit nog niet in de kou.

De voeler moet op een plek zitten waar als de radiator een bepaalde temperatuur krijgt de thermostaatklep sluit.
Daardoor komt er dus geen warm water meer van de motor en koelt de kachelradiator weer af en gaat de klep weer open.
Maar wat zijn de kritische temperatuurwaarden? Die van de klep kan ik meten: voeler in heet water en door de klep blazen
dan kan je de temperatuur meten van het water als de klep sluit.
Maar hoe is het t verloop in de radiator? Bovenin warmer dan onderin neem ik aan of maakt het weinig uit.... bij mij hing de voeler in een spiraalvorm onderin tussen de kleppen.
Iemand heeft hem 3 cm naarbinnnen tussen de lamellen.
De laatste foto laat de voeler zien voor de radiator.
als de voeler op een hete plek zit dan werkt hij in ieder geval,
als hij op een plek zit die niet echt heet wordt werkt de thermostaat niet denk ik.
maar zeker weet ik het nog niet,

Groeten,
Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-01-2016 19:41 #157624 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Heet of koud, geen tussenweg
De voeler zit stromingstechnisch na de heater, de warme lucht moet de weer een beetje dicht sturen om zo een stabiele temperatuur te krijgen. De vloeistof in het capilair buisje zet uit en drukt de klep iets dicht.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.