Kachelkraan lek...

  • Dave Mellaart (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-04-2011 21:24 #102372 door Dave Mellaart (GAST)
Kachelkraan lek... is gemaakt door Dave Mellaart (GAST)
Beste leden,

Het is nog even wennen allemaal, rijden in een Amazon. Zo nu en dan wat dingetjes waar je tegenaan loopt. De pret is echter zo groot, dat ik het eigenlijk allemaal leuk vind. Eerst een nieuwe uitlaat moeten laten monteren, toen handremkabel gebroken, passagiersruitsysteem kapot, olielampje stuk, koppelinglekkage. Ik leer elke dag bij, en de lol die je hebt als je weer lekker in je zachte stoel over de snelweg heentuft is van onmeetbare waarde. Maar goed, da's niks nieuws hier natuurlijk.

Het nieuwste probleem is de kachelkraan; net nu het lekker weer wordt begeeft ie het. Ik stapte vandeweek in de auto en jahoor, een mooi plasje koelvloeistof aan de passagierskant. Na wat zoeken op het forum en het volgen van het spoor, tot de conclusie gekomen dat de kachelkraan lek is. Zet de verwarming op de warmste stand en het blijft droog. Maarja, met deze temperaturen is dat niet zo tof.

Even bij Toncar geweest, maar die hadden geen kachelkranen meer op voorraad. Nou wil ik m graag bij de club bestellen, maar ik kan dat echt niet zelf inbouwen. Is er misschien iemand in de omgeving Rotterdam die hier ervaring mee heeft? Of is het toch aan te raden om dit door bijvoorbeeld Toncar te laten doen?

Hola!

Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2011 17:00 #104117 door Hans Mollema
Beantwoord door Hans Mollema in topic Kachelkraan lek...
het is super makkelijk om de kraan in te bouwen, alleen het koperen anhangsel is lastig plaatsen in de kachel, heb ik dus ook niet gedaan, maar even aan het oude gesoldeerd(tip van de ANWB) kachel is ook nu prima te regelen, echt een klsuje van niets!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2011 20:31 #104124 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Kachelkraan lek...
De kachelkraan is uitgerust met een koperen leiding wat gevuld is met gas! Hetzelfde als bij een koelkast thermostaat. Dit zet uit of krimpt nagelang de omgevingsthemperatuur.Deze mag je dus NOOIT doorknippen!! Hiermee verniel je de thermostatische werking van de ingestelde stand van de kraan.Ik kan me dus ook niet voorstellen dat de anwb dit aangeraden heeft.Een optie is .rol de capilaire leiding voorzichtig om een handgreep van een schroevedraaier en doe hem in een luchtkanaal .Zo regeld hij nog enigzins.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2011 17:52 #106247 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kachelkraan lek...
Het is een klusje wat je in een middag doen kunt, de slangen moet je toch al losmaken.
Ontkoppel de kachel van de bedieningskabels en uivoermonden in het interieur, enin de motorruimte van ook electra, moertjes bdz en haal uit de wagen.
Je kun nu eenvoudig de parkers losschroeven en beide delen scheiden, geeft ook de mogelijkheid om de kachel van een verse verflaag te voorzien.
Geleid de sonde over het koperenkoelbklokje en stop de punt tussen koelvinnen, daar moet hij liggen.
Houdt rekening met het feit dat de sonds aan de rechterkant de kachel uit moet lopen en maak hier een kleine uitsparing zodat de sonde niet klem komt of kan beschadigen. Hou voldoende lengte over zodat je de klep op zijn plek kunt krijgen.. Schroef beide delen weer aan elkaar, plaats het geheel terug in de wagen.

Kost een middagje werk en geeft een veel beter te regelen temperatuur in de wagen. Doe je dit niet dan is het of te warm of te koud....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2012 12:32 #109847 door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Kachelkraan lek...

De kachelkraan is uitgerust met een koperen leiding wat gevuld is met gas! Hetzelfde als bij een koelkast thermostaat. Dit zet uit of krimpt nagelang de omgevingsthemperatuur.Deze mag je dus NOOIT doorknippen!!


Even voor mijn beeldvorming (en wellicht weer een domme vraag), maar WAT is nu precies de functie van de koperen leiding?
De handbediening die aan de kraan zit sluit de kraan of opent hem.Dus circulatie van koelvloeistof door de kachelradiator of juist niet (of een beetje).

Wat doet dan precies de koperen leiding? en waar hangt deze in het radiatorhuis?
Hierboven staat:

Geleid de sonde over het koperenkoelbklokje en stop de punt tussen koelvinnen, daar moet hij liggen.

Eeh, welk koperen koelblokje? en welke koelvinnen, ik zie alleen een radiatortje en een fan+motor in mijn huis.

Kan de kraan ook (goed) functioneren ZONDER koperen leiding (heb net een kachelkraan hier gekocht, alleen de leiding was er af geknipt :shock: :? )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2012 12:40 #109848 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kachelkraan lek...
Waar hij precies moet, weet ik niet. Nog niet in Haynes gekeken.

Als hij afgeknipt is doet hij het ook wel hoor. Volgens mij wordt het dan alleen een vrij binaire kachel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2012 13:01 #109850 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kachelkraan lek...
Volgens mij zijn er verschillende kachelkranen, kan dat kloppen?

Als ik in de onderdelenboeken kijk zie ik geen draad aan de kachelkraan zitten (P120,-P130,_P220_Amazon_(B18).pdf, pagina 469).

Ook als ik hier: www.scantrade.ch/katalog/Katalog02B.pdf kijk zie ik een kachelkraan zonder draad.

In m'n eigen Amazon zit bovendien ook een kachelkraan zonder draad. De warmteinstelling is niet echt 'aan-uit', je hebt wel degelijk verschil tussen 'voluit' of 'halfvol' of 'uit' bijvoorbeeld; je regelt gewoon 'lineair' de hoeveelheid heet water die door de kachelradiator loopt, dus automatisch de hoeveelheid warmte die de kachel afgeeft.

-update- Rob, ik heb even een foto opgezocht van de kachelkraan die ik naar je verstuurd heb. Daar lijkt het er inderdaad op dat de draad is afgeknipt. Dat is me niet opgevallen; ik heb 'm nog vergeleken met m'n eigen kachelkraan maar dat was exact dezelfde (dus waarschijnlijk ook met afgeknipte draad). Je kunt er dus gewoon de temperatuur in het interieur mee regelen, maar waarschijnlijk is het met draad nog beter te regelen. Mocht je nu met een kachelkraan zitten waar je echt niks mee kunt, stuur me dan even een PB of mail.





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-01-2012 14:21 #109852 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Kachelkraan lek...
Hier staat alles duidelijk beschreven:

volvoamazonpictures.se/documents/sevice_manuals/122heater.pdf

(overigens snap ik niet dat nog steeds niet het hele rijtje documentatie van deze site op het forum staat...)

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2012 14:30 #109853 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Kachelkraan lek...
Deze bedoel je, Daan? Sorry, in het Duits. Ik zal de Engelse er ook bij gaan zetten.
www.volvokv.nl/index.php?option= ... 1&Itemid=6

We staan uiteraard open voor tips voor aanvullingen in de documentatie!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2012 16:13 #109857 door Rob Postema (GAST)
Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Kachelkraan lek...
Heren, mijn dank is groot voor de snelle en uitgebreide reacties.

Het lijkt erop dat de kachel prima kan functioneren zonder de leiding als ik de documentatie zo lees.
Die van mij was lek, en het lijkt erop dat ie nu niet lek meer is.

(@ erik, ik ik hem gemonteerd, maar nog niet echt uitgeprobeerd, zat eerst met een remtrommelprobleem alvorens ik de weg op kan en de kachel uit kan proberen. vanavond weet ik meer, maar vooralsnog lijkt ie het te houden, kan niet echt de motor laten draaien hierbinnen....)

Functie van de koperen leiding is goed beschreven in bovengenoemde docu.

Ging mij erom dat ik iig iets had waar warmte uit komt en geen koelvloeistof, en dat lijkt nu het geval
(Over een paar weken naar de sneeuw met de Amazon!)



Heb laatst de oude kraan gesloopt, en gaat in principe alleen om rubbertje Nr 3 op rechter pic. Zal wel eens wat foto's plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.