Amazon 1965 B18 verbrand olie
- Jurgen van Schuppen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 16:25 #92972
door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Lijkt mij een duidelijk verhaal. Dat word dus een gebruikte motor. Maakt het trouwens uit of je dan een B18 of B20 erin zet? Niet qua formaat maar ivm APK en RDW???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-08-2009 08:05 #92971
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Nee maakt niets uit, wel als je een V8 motor d'r in hangt, de grens bij de RDW ligt geloof ik bij 40% meer vermogen dan origineel. Een V6 of 6 in lijn mag geloof ik wel. Ik sprak gister iemand die een V6 van een 260 in gaat bouwen in een amazon, dit doe je niet als je weet dat het niet mag.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-08-2009 21:32 #92970
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Nou, René, dat is maar beperkt waar. Er is een topic geweest waar het allemaal uitgelegd werd, kun je vast wel vinden, maar vanaf een bepaald jaartal moet ook het aantal cilinders dat op het kenteken vermeld staat, kloppen met wat in het motorruim staat.
Maar een B18 vervangen door een B20 kan zonder enig probleem voor de APK, als het maar "netjes" gebeurt.
Groet, Sven
Maar een B18 vervangen door een B20 kan zonder enig probleem voor de APK, als het maar "netjes" gebeurt.
Groet, Sven
- Jurgen van Schuppen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2009 20:27 #92969
door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>Sven, zit er een verschil tussen de B18 en B20 behalve cilinderinhoud? Waar ik eigenlijk op doel zijn de maten van het motorblok. Had namelijk begrepen dat deze aan de buitenkant identiek zijn. Maar zoals al eerder gezegd, ik ben een beginner.</p><p>Groet, Jürgen</p>
31-08-2009 21:06 #92968
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Het verhaal over het aantal cilinders staat in "
Amazon V8
"
De regelgeving is relatief recent gewijzigd, ik zou er niet aan beginnen (of je moet een auto nemen die APK vrij is, maar dan nog).
De B18 en B20 zijn overigens (op een aantal details na) uitwisselbaar. In elk geval qua motorsteunen, bak, etc.
Wel zal je caterontluchting wat anders moeten, heb je een ander verdeler en eventueel uitlaat+spruitstuk.
Over het al gemeen zal B18 -> B20 denk ik voor minder verrassingen zorgen dan andersom.
De regelgeving is relatief recent gewijzigd, ik zou er niet aan beginnen (of je moet een auto nemen die APK vrij is, maar dan nog).
De B18 en B20 zijn overigens (op een aantal details na) uitwisselbaar. In elk geval qua motorsteunen, bak, etc.
Wel zal je caterontluchting wat anders moeten, heb je een ander verdeler en eventueel uitlaat+spruitstuk.
Over het al gemeen zal B18 -> B20 denk ik voor minder verrassingen zorgen dan andersom.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Harold Schmeitz (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2009 21:24 #92967
door Harold Schmeitz (GAST)
Beantwoord door Harold Schmeitz (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Ik wil even advocaat van de duivel spelen.
Een auto van voor juli 1967 (datum 1e tenaamstelling) hoeft niet aan de emissie eisen te voldoen voor de APK.
Wat dat betreft zou je dus rustig door kunnen rijden met de huidige motor, al is dat niet zo vriendelijk voor het milieu en medeweggebruikers.
Ik zou eerst eens proberen om de olie te vervangen met 20W50. Na een tijdje wordt de olie dunner door veroudering en opgeloste benzine. De dikkere olie zal niet zo snel in de cylinders belanden.
Een auto van voor juli 1967 (datum 1e tenaamstelling) hoeft niet aan de emissie eisen te voldoen voor de APK.
Wat dat betreft zou je dus rustig door kunnen rijden met de huidige motor, al is dat niet zo vriendelijk voor het milieu en medeweggebruikers.
Ik zou eerst eens proberen om de olie te vervangen met 20W50. Na een tijdje wordt de olie dunner door veroudering en opgeloste benzine. De dikkere olie zal niet zo snel in de cylinders belanden.