Amazon 1965 B18 verbrand olie

• Jurgen van Schuppen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2009 11:33 #49525 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Amazon 1965 B18 verbrand olie is gemaakt door Jurgen van Schuppen (GAST)
<p><font face="Times New Roman" size="3">Hallo allemaal,</font></p><p><font face="Times New Roman" size="3">Mijn amazon uit 1965 verbrand olie, bougies zijn zwart en op de snelweg is de blauwe walm achter de auto zichtbaar. Uitlaat is ook zwart en vettig. Ik ben bang dat de motor op is. Maar voordat ik aan een revisie ga beginnen wil ik eerst weten of revisie wel de juiste oplossing is. Compressie test geeft aan dat alle cilinders rond de 11 bar zitten en geen grote verschillen hebben (volgens de vorige eigenaar, maar zet daar mijn ?? bij). Motor loopt netjes en regelmatig. Wel heeft de vorige eigenaar er een olievuldop met carterventilatie opgezet maar de slang niet aangesloten op het inlaatspruitstuk, onder het motto van: "dan komen de vuile dampen niet terug in de cilinders" Na een beetje zoekwerk te hebben gedaan is dat motto natuurlijk onzin en ook de APK-keurmeester zal er niet gelukkig van worden. Het lijkt er dus op dat de motor overdruk heeft. Nu is mijn vraag zou of de oorzaak van het verbranden van de olie ligt bij de kleppen of misschien bij de zuigerveren of nog iets heel anders? En als ik dat gerepareerd heb ben ik dan ook van die overdruk af? Jullie zullen wel denken: "Waarom heb je die auto gekocht????" Simpel antwoord: Voor dat geld en de staat van de carosserie kon ik hem niet laten staan.</font></p><p><font face="Times New Roman" size="3">Hopelijk hebben jullie wat bruikbare tips.</font></p><p><font face="Times New Roman" size="3">Met vriendelijke groet,</font></p><p>J&uuml;rgen.</p><p>Ps. Ik ben net begonnen aan mijn hobby en weet er nog niet al te veel vanaf. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2009 13:51 #92981 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>e.e.a. hangt af van wat het kosten mag.</p><p>als ik het verhaal zo lees denk ik ook wel aan een complete revisie , denk dan aan zo 2000 euro voor een revisieblok.</p><p>op het moment zijn de prijzen voor veel van de volvo s laag , vooral de auto s met een mindere carrosserie zijn voor weinig te koop. misschien is het interessant om een donor auto te kopen of een schade met een goed compleet blok.</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2009 16:19 #92980 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>Klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk om dan een donor auto te kopen maar hoe weet je dat die motor dan wel goed is. Afgezien van een testrit blijft het toch ook een beetje geluk hebben. Waar het mij het meest om gaat is dat de auto straks weer helemaal goed is. Maar een complete revisie hoeft toch niet te betekenen dat ik zowel het onderblok als de cilinderkop moet vervangen. (waarschijnlijk wel het verstandigste???) Of is dit nu een hele domme gedachtegang?</p><p>Zo nu en dan worden er ook wel eens losse motorblokken aangeboden op marktplaats zonder enige verdere omschrijving behalve dat ie in goede staat verkeerd. Wat zou men voor zo'n motorblok mogen vragen?? Hoe test je of die motor ook geen regelrechte ramp word.</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2009 16:55 #92979 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
Volgens mij is 11 bar op alle cilinders niet eens zo heel slecht. Is het een B18 of B20? (Staat aan de linker zijkant in het blok gegoten).
Misschien zijn het alleen je olieschraapveren. Heeft hij verder wel normaal vermogen? Of is de fut er ook uit?

Op zich zegt een compressietest vrij veel over de staat van een motor.
Als je een tweedehands blok koopt, dan is inspectie vaak lastig.
Ik zou dan in ieder geval een compressietest doen, zelfs als het blok is uitgebouwd.
Wel eerst even kleppen stellen.
Daarna bij voorkeur (bij bijvoorbeeld tegenvallende resultaten op een cilinder) ook nog een lektest doen.
Even een beetje olie op de zuigers en dan weer compressie meten.
Schiet het dan omhoog zit de oorzaak van de mindere compressie in de zuigerveren, anders waarschijnlijk in de kop.

Er staan inderdaad wel leuke blokken op marktplaats.
Bijv. deze link.marktplaats.nl/268140529
"motorblok met overdrive b18 prijs 400 euro"
Zeker doordat daar een overdrive bij zit, kun je voor dat geld niet echt een buil vallen.

Of deze link.marktplaats.nl/272880969 een revisie blok met 1000 km op de teller.
Mits de aankoop bon en garantie erbij zit uiteraard, want 1500 euro is veel geld voor een koop van een particulier.

Nogmaalgesproken zou ik zeggen dat een goed tweedehands B20 blok tussen de 250 en 400 euro doet.

Succes!
Groeten Lars

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2009 18:59 #92978 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Beantwoord door Jurgen van Schuppen (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>Het is een B18. Wat ik mij afvraag ben ik van de overdruk af als ik die zuigerveren vervang? (mits dat de oorzaak is natuurlijk) Ik hoop dat ik het een beetje goed begrijp, maar de overdruk word dus veroorzaakt door het feit dat de zuiger/schraapveren waarschijnlijk (hopelijk) zijn versleten. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat de olie via de cilinderkop ergens naar binnen lekt?? </p><p>Verder heeft de auto naar mijn idee alle fut nog en kan wel lekker meekomen met het hedendaagse verkeer. Het motorblok vertoont op geen enkele plek olie lekkage. Er ligt geen druppel op straat. </p><p>Ik hoop dat jullie deze beginner nog meer theorien aan de hand kunnen doen.</p><p>Alvast hartelijk dank voor alle reacties.</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2009 20:25 #92977 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>Als de olie langs de klepstelen lekt zou je dat vooral merken als je gasgeeft na een poosje afremmen op de motor. Het hoge vacuum in de inlaat bij 'gas los' en veel toeren trekt de olie naar beneden.</p><p>Anders de olieschraapveren ja, alles slijt. Als het olieverbruik stijgt met het toerental zou ik het daarop houden.</p><p>Overdruk in het carter is een normaal bijverschijnsel van motoren, moeilijk te zeggen wat teveel is. Hoeft helemaal niet over te zijn als je de zuigerveren vervangt, de zuigers kunnen ook uitgebeugeld zijn en dan gaat de druk er aan alle kanten langs. Nieuwe zuigers zijn duurachtig. De cilinderwanden zijn dan ook wel versleten, etc, kassa.</p><p> </p><p>Met tweede (3e, 4e, 5e?) hands B18's en B20's heb ik twee keer geluk gehad, en nog nooit pech, je kan er gerust een paar proberen voor 40-60 euro. Compressie meten met een losstaande koude motor is niet eerlijk, dan zou-ie eerst op een bok een poosje moeten draaien om op te warmen. Helaas zijn blokken in deze prijsklasse meestal incompleet en bedekt onder een dikke laag stof, stro en duivekakka. Maar goed, ook op een los gebruikt blok van 400 euro kan niemand je enige garantie geven.</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 18:23 #92976 door Jurgen van Schuppen (GAST)
Voorlopig ga ik maar even voor de schraapveren. Ga nog een compressie test doen en daarna de boel maar eens open maken. Heeft iemand misschien wat adressen of links voor gebruikte motoren?? Mocht het toch een complete ramp worden. Maar ik hoop het allemaal nog even niet nodig te hebben. Ik wil het namelijk allemaal zo origineel mogelijk houden.

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2009 21:25 #92975 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Amazon 1965 B18 verbrand olie
<p>De kans dat de originele B18 er nog inzit nadert tot nul, daar hoef je alvast geen rekening mee te houden. Er is niet zoiets als een 'matching numbers' Amazon. Een B20 is trouwens net zo groot, lang en rood, het enige verschil is dat er "B20" opstaat.</p><p>Als je de olieschraapveren wilt vervangen moet het hele blok open, krukas en al, een tweedehandsje heb je sneller en ws. voordeliger gevonden.</p><p>Op Marktplaats staat deze ook nog: link.marktplaats.nl/272219217 , met drie B18's en een B20.</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 21:42 #92974 door Jurgen van Schuppen (GAST)
<p>Oke dat van die originele motor die er waarschijnlijk niet meer inzit wist ik niet. Maar als ik op internet zoek naar olie schraapveren/zuigerveren krijg zijn de kosten onder de &euro;100,- (als ik het goed heb natuurlijk) en als je alles zelf doet lijkt het mij toch goedkoper als het niet uitmaakt hoelang je er mee bezig bent.???? Zitten er gevolgen aan als ik het hele blok uit elkaar haal???? Onderdelen die dan bijvoorbeeld standaard vervangen dienen te worden?? </p><p>Gelieve reactie a.u.b.</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2009 22:07 #92973 door Marc van der Marek (GAST)
<p>Tegen de tijd dat je het blok in onderdelen voor je hebt liggen, ben je zoveel slijtage tegengekomen dat je veel meer wilt vervangen, of het hele blok bij het oud ijzer wilt zetten. Motorblokken uit elkaar halen is best leuk werk maar niet als je overal kaalgesleten lagers en loopvlakken tegenkomt. Op zich gaat er niks kapot als je een motorblok uit elkaar haalt, alleen de meeste pakkingen (weer zo'n 100 euro) maar die kan je met vloeibare pakking ook wel weer redelijk in mekaar zetten.</p><p>Voor nieuwe zuigerveren moet je altijd (laten) honen, zo weer 100-200 euro, als de cilinderboring nog recht genoeg is.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD