toerenteller beweegt niet zoals het hoort
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-11-2011 22:36 #107886
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Hallo Lars
Even los van de vraag omtrend de toerenteller ,bij jou uitleg zit een schema (neem ik aan) alleen ik krijg een wit vlak met linksboven in een rood kruisje
Hoe los ik dit op ?
P.s wat computers betreft ben ik a technisch.
Gr Jan Oudijk
Even los van de vraag omtrend de toerenteller ,bij jou uitleg zit een schema (neem ik aan) alleen ik krijg een wit vlak met linksboven in een rood kruisje
Hoe los ik dit op ?
P.s wat computers betreft ben ik a technisch.
Gr Jan Oudijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2011 21:23 #107911
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Toerenteller werkt alleen maar op de plus van de bobine en de min is voor het lampje.
15-11-2011 22:02 #107915
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Dat was een hele oud bericht, nog van het vorige forum.
Bij overzetten is het plaatje stuk gegaan, maar dat heb ik weer even gefixt, zie
Bij overzetten is het plaatje stuk gegaan, maar dat heb ik weer even gefixt, zie
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-11-2011 16:25 #107937
door Pieter van Duppen
Groet, Pieter
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Eerder heb ik op dit forum vernomen dat het toerentalsignaal van de min van de bobine gehaald moet worden. Dat is ook wat je in het algemeen leest op internet, maar goed ik weet niet. Verder vroeg ik mij af wat je bedoelt met " de min is voor het lampje""R Minnebo" schreef:
Toerenteller werkt alleen maar op de plus van de bobine en de min is voor het lampje.
Groet, Pieter
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2011 22:52 #107952
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Tja nu begin ik ook te twijfelen, zat bij mijn 245 toch makkelijker de puls draad voor de toerenteller lag er al en de toerenteller kon zo op de plek van de klok.
Hebben jullie hier wat aan.
t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 9ivoRq6z7A
Hebben jullie hier wat aan.
t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 9ivoRq6z7A
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2011 22:59 #107953
door René Minnebo (GAST)
Hmmm wel een klein fotootje.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2011 23:12 #107954
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Pieter, het aansluiten van zo'n universele toerentelle mag niet al te moeilijk zijn. Heb ze in het verleden vaak genoeg aangesloten en werkte altijd. Kan zo snel de inbouwbeschrijving niet meer gevonden krijgen. Maar als het goed is heb je die dus er moet uit te komen zijn.
Als het goed is zitten er 4 draden aan jouw toerenteller.
1. Een zwarte draad. Is de massa; moet je ergens aan het het chassis vastmaken.
2. Een groene draad; zal in de beschrijving waarschijnlijk als CB beschreven worden. Deze gaat naar de min aansluiting van de bobine. (de min aansluiting van de bobine is die kant die naar de contactpunten gaat)
3. Een rode draad; dit is de 12V die voor de voeding van de toerenteller zorgt. Deze kan naar de plus van de bobine (mits die bereikbaar is) In geval van een amazon met pantserkabel of een katterug kun je dez het beste op het zekeringkastje aansluiten op een geschakelde plus (even checken met een spanningszoeker op welke zekering spaning komt te staan als je het contact aanzet.
4. een witte of oranje draad.Is voor de schaalverlichting aan te sluiten op je lichtschakelaar waarop ook de andere instrumentverlichting zit aangesloten (pin 58a als ik mij niet vergis)
Als je er niet uit komt dan hoor ik het graag.
Succes, Han
PS. De originele Volvo toerenteller die op de 123GT en P1800 zit is een zogenaamde inductietoerenteller en werkt volgens een ander principe en moet derhalve ook anders aangesloten worden!!!
Als het goed is zitten er 4 draden aan jouw toerenteller.
1. Een zwarte draad. Is de massa; moet je ergens aan het het chassis vastmaken.
2. Een groene draad; zal in de beschrijving waarschijnlijk als CB beschreven worden. Deze gaat naar de min aansluiting van de bobine. (de min aansluiting van de bobine is die kant die naar de contactpunten gaat)
3. Een rode draad; dit is de 12V die voor de voeding van de toerenteller zorgt. Deze kan naar de plus van de bobine (mits die bereikbaar is) In geval van een amazon met pantserkabel of een katterug kun je dez het beste op het zekeringkastje aansluiten op een geschakelde plus (even checken met een spanningszoeker op welke zekering spaning komt te staan als je het contact aanzet.
4. een witte of oranje draad.Is voor de schaalverlichting aan te sluiten op je lichtschakelaar waarop ook de andere instrumentverlichting zit aangesloten (pin 58a als ik mij niet vergis)
Als je er niet uit komt dan hoor ik het graag.
Succes, Han
PS. De originele Volvo toerenteller die op de 123GT en P1800 zit is een zogenaamde inductietoerenteller en werkt volgens een ander principe en moet derhalve ook anders aangesloten worden!!!
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-11-2011 21:34 #107969
door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Hoi Han, Bedankt voor je reactie. Zoals jij het omschrijft staat het inderdaad op de omschrijving. Ik heb de draad voor de spanning nu op de draad van de sigaretteaansteker aangesloten. Ik zal deze eens doortrekken naar het zekeringkastje en de massa nog eens extra controleren. Ik laat je nog weten.
Groet, Pieter
Groet, Pieter