toerenteller beweegt niet zoals het hoort

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2010 21:09 #48896 door Wouter van Pernis (GAST)
toerenteller beweegt niet zoals het hoort is gemaakt door Wouter van Pernis (GAST)
Mijn toerenteller is nu geinstalleerd, maar beweegt niet zoals het hoort. Stationair schommelt de naald ergens rond de 1000 a 1500 toeren, terwijl de motor dan redelijk stabiel loopt. Bij gas geven schiet de naald naar 2000 toeren, maar hoeveel toeren je de motor ook laat draaien, veel verder dan 3200 heeft de teller dan niet aan. Op de snelweg rij ik in overdrive bij 120 km/u ongeveer een ruime 3000 toeren volgens de teller, maar het volgende moment schiet de naald richting 3500 en weer terug naar 3000. Rij ik 70 in de 4e versnelling en trap ik het gaspedaal wat dieper in, dan schiet de naald naar 4000 toeren terwijl de motor er veel minder draait. Laat ik het gaspedaal dan weer los, dan zakt de toerenteller weer. Sowieso rageert de naald erg traag. Kortom: ik heb er niet veel aan op dit moment!
De toerenteller is een soort VDO kloon. Eén signaaldraad, die op de (-) van de bobine zit aangesloten, op hetzelfde draadje dat naar de condensator op de verdeler loopt. De (+) loopt via zekeringkastje, en de (-) heb ik aan de carrosserie geschroefd. Ik heb verschillende plekken geprobeerd om de aardedraad op aan te sluiten, maar dat maakt geen verschil. Ik heb de (+) op verschillende plekken op 't zekeringkastje geprobeerd, maakt ook geen verschil.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2010 22:35 #95989 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Het zou een toerenteller kunnen zijn voor een andere motor dan een viercilinder.
Of wellicht moet je het zoeken in de kwaliteit van de toerenteller zelf.

Als hij een beetje werkt ligt het denk ik niet snel aan de aansluitingen.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2010 20:06 #95988 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Ik denk dat het een kwestie is van kwaliteit en het karakter van de toerenteller zelf. Zelf heb ik een 245 uit 1982 met een toerenteller en die reageert subliem op het voetje en de motor. Deze volvo is natuurlijk qua electronica wat moderner en misschien ook wat naukeuriger. Misschien kun je het verhelpen door er een spannings stabilisator d'r tussen te zetten.

• Jaap Profijt (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-07-2010 20:56 #95987 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Is ie wel voor een benzine auto, bij een toerenteller voor een diesel staat een G bij de signaal-draad.
Die moet op de dynamo.
Jaap

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2010 11:32 #95986 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Een vreemde ontdekking gedaan! Ik heb de toerenteller opengeschroefd, in de veronderstelling dat wellicht in de teller zelf een los contactje zou kunnen zitten. Wat schetst mijn verbazing: de zwarte aardedraad zit aan een los lampje, evenals een draadje dat op de dashboardverlichting aangesloten moet worden. Dat lampje zit echter los in de behuizing! Er zit wel een plastic fitting met schroefdraad, waarin het lampje dus gemonteerd zit, maar het is niet duidelijk waar die schroefdraad in moet. Bovendien is het plastic, dus dat doet niets met de aarde. Nadat ik het lampje uit de behuizing heb gevist resteren dus nog maar twee draden: een (+) en een signaaldraad naar de bobine. Kortom: de toerenteller is gewoon niet geaard! Op zich ben ik blij met deze ontdekking, maar ik heb dus werkelijk geen idee hoe ik de teller moet aarden en waar. Iemand een idee hoe ik dit raadsel oplos?

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2010 11:47 #95985 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Deze nog maar eens even onder de aandacht brengen. Hoe aard ik mijn toerenteller? Hoe is een toerenteller normaal gesproken geaard?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2010 15:14 - 15-11-2011 22:01 #95984 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Dat hangt denk ik af van het ontwerp van de betreffende toerenteller.
Heb je een foto, merk, type?

Het generieke schema is als volgt:
Laatst bewerkt 15-11-2011 22:01 door Lars Rengersen. Reden: Plaatje gefixt

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2010 16:54 #95983 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
<p>Volgens mij zit mijn 123GT Smiths teller als volgt aangesloten:</p><p>+ & - draad naar het lampje en de twee overige draden (wit in mijn geval) lopen van de - pool van de bobine naar de condensator op de stroomverdeler. Oftewerl de toerenteller werkt via inductie en heeft geen losse voeding nodig. De toerenteller zit als het ware "in serie"tussen de min-pool van de bobine en de condensator. </p><p>

Hij is ook niet geaard, ligt dus niet aan het chassis.
</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2010 11:22 #95982 door Wouter van Pernis (GAST)
Goed. Volgens mij kan ik rustig concluderen dat de teller defect is. De mogelijkheid dat het een inductieteller betrof heb ik zojuist definitief uitgesloten, door de toerenteller tussen (-) van bobine en de condensator te schakelen. Vreemd!
Ik heb besloten er niet te lang over te rouwen en voor een eenvoudige 52 mm Autostyle toerenteller te gaan. Bescheiden formaat, en om de fronsende wenkbrauwen voor te zijn: Autostyle heeft een toerenteller in hun programma die in de kleur stemmig zwart een aardige poging doet om op een oude VDO-achtige teller te lijken. Kost slechts 3 tientjes.

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-11-2011 21:37 #107883 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic toerenteller beweegt niet zoals het hoort
Is het de toerenteller van Autostyle PI 48955? En werkt die bij jou naar behoren? Ik heb deze in mijn amazon gemonteerd en deze werkt niet zoals het moet. Het lijkt op het probleeem dat jij als eerste omschrijft. Ik heb een vraag hierover bij Autostyle uitgezet. Op de kerversite heb ik een soortgelijk probleem gelezen en bleek de toerenteller niet geschikt voor het "lezen van de bobine" Deze zou alleen op elektronisch signaal werken.
Groet, Pieter

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD