Tellerunit 144 1972

Lees meer
01-02-2018 20:54 #174896 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Gisteren heb ik alles weer aangesloten, het viel mee.

Bijgevoegd de soldeeractie.

Het resultaat is wel wat jammer, benzine meter doet nog steeds niks, zelfs niet als ik het draadje direct op de massa aansluit.

Temperatuur doet eventjes iets maar slaat nog steeds terug.

1. heb ik de spanningsregelaar toch omgekeerd aangesloten?
2. zijn ze beide stuk gegaan door de oude spanningsregelaar
3. Kan ik de meters maken door ze in de unit schoon te maken of her te solderen of zoiets?

Tips zijn welkom...

Justin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2018 09:35 #174903 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Meten is weten, ik zou de vlotterunit demonteren uit de tank en bekijken. Meten met contact aan terwijl je deze beweegt en zien wat je krijgt.
Deze kan vast zitten of bv het plastic drijfelement lek of gewoon kapot zijn.
Dacht niet dat ze kapot gaan van een verkeerd om monteren of kapotte stabilisator.
Staan er tekens op ?. Zou inderdaad kijken wat er gebeurd als je hem om draait

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2018 18:03 #174958 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Hoi,

Ik heb vandaag de spanningstabilisator ic draadjes omgesoldeerd, en opnieuw geplaatst, nu ik weet hoe het moet kreeg ik de stabilisator er makkelijk uit en in zonder de unit er helemaal uit te halen ^.^

Heb overigens los getest en die geeft netjes 10.0v
Na de weg op te zijn geweest merk ik hetzelfde: tankmeter is nog dood.
Temperatuurmeter gaat nu langzamer omhoog (dan
zal die wel een lager voltage krijgen?)

Nog steeds valt die ook dood na een paar minuten.

Kan ik de metertjes los ook makkelijk testen? Bijvoorbeeld even de contactjes volgen op de printplaat en de weerstand testen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 00:36 #174979 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Na het nameten van de punten die gekoppeld zijn aan de brandstof en temperatuurmeter heb ik jammergenoeg kunnen constateren dat de metertjes zelf stuk zijn.

Ik hoor beide tikken, maar alleen de temperatuurmeter vertoont het rare langzaam sterf gedrag.

De lichtsterkteddraaier is ook nog eens van binnen afgebroken, heb ik geen licht meer op mijn dashboard.

Ik denk dat dit topic naar de zoekertjes kan, ik heb een andere unit nodig, wie kan me aan een werkende helpen?

Groetjes,

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 11:18 #174984 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Tellerunit 144 1972
De "lichtsterkte-draaier" kun je doorverbinden: dan brandt je dashboard-verlichting altijd op volle sterkte.
Ik heb trouwens nog wel twee units liggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2018 13:14 #174986 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Justin je hebt een pb

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2018 00:16 #175039 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Ik heb met behulp van meerdere donor units weer een complete unit met werkende rheostat enzo.

De meters sloegen weer aan en nu is het kijken naar afstelling gok ik, want beide meters geven nu teveel aan, tot het einde.

Heeft dit te maken met het gebruik van de ic ipv oude spanningsregelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2018 00:18 #175054 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Ik heb de hele handel doorgemeten en de vlotter was versleten, donorvlottertje erin en ik denk dat ik er nu ben, met nu werkende meters.

Voor de fans hierbij nog een aantal fotos van de 1971 onder en 1972 unit boven. Die laatste heeft het choke en overdrive lampje ingebouwd terwijl de 71 unit, net als de units met bruine achterzijde een insteekslot heeft voor bijvoorbeeld een overdrive lampje. Vind de pre 72 lampjes wel net iets gelikter met relief en het olielampje is nog geel.

Is het niet zo dat in 1972 de 140 series niet meer werd geleverd met een stuurkolom versnellingshendel, dat is misschien de reden dat ze dit hebben aangepast?

Justin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2018 09:42 #175056 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Mooi dat het gelukt is
In '72 zijn de nieuwe dashboards verschenen en zijn heel anders.

Voor de units is het olielampje altijd geel.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2018 10:37 #175057 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Tellerunit 144 1972
Maar dat is modeljaar 1973....dus vanaf augustus-september 1972.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.