Tellerunit 144 1972

Lees meer
29-01-2018 10:59 #174823 door Justin van Orsouw
Tellerunit 144 1972 is gemaakt door Justin van Orsouw
Hoi,

Na even zoeken kom ik er niet uit en vraag ik het maar zo.

In mijn 144 behoeft mijn tellerunit wat liefde, amp lampje werkt niet, en (zoals bij velen) de temperatuur en tankmeter in de lint tellerunit niet naar behoren:
- temperatuur komt omhoog en slaat dan door
- benzine klopt gewoon voor geen meter, maar is consistent

Ik wilde de tellerunit eruit halen maar dit lukt me dus niet, dit heb ik gedaan:
1. 2 schroeven losmaken achter de unit, los maar onderdeel van de unit toch?
2. stuur eraf
3. Unit naar achter duwen en dan draaiend eruit krijgen

Dat laatste lukt me dus niet, ik heb de koplampen trekknop losgemaakt om meer ruimte te maken, maar merk dat de uitstulpingen van de teller unit en de rand onder de unit er voor zorgen dat ik die nooit uit het gat krijg.

Ik had niet zon zin om het te forceren, zeker gezien het snelheidsindicatorpijltje meteen afbrak. Dus kan iemand me helpen met de juiste stappen?

De draairichting:
- eerst bovenkant van de unit naar voor en dan duwen? Of eerst onderkant?
- eerst links of rechterkant door het gat?

- En ik las ergens anders dat de rest van het dashboard mag blijven zitten, klopt dit?
- Moet de tellerunit wel bij het stuur eruit of eigenlijk van achter het dashboard eruit?
- moet ik eerst proberen alle kabels nog los te maken, want ik draai het naar beneden om de kabels niet in de war te krijgen, maar lijk niet genoeg speling te hebben. Ventilatie buis ook los?

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2018 13:15 #174828 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Welke dashboard heb je ? Het oude met de lint km teller ?.
Aan je beschrijving af te lezen is het een oud dash, met alle functies beneden.
Hij moet er gewoon naar boven uit, eventueel de instrumenten links er naast losdraaien zodat je meer ruimte krijgt.
Alles losmaken inclusief de km kabel
Je storingen worden veroorzaakt door een defecte spannningstabilisator, die zit een de achterzijde op een rubbertje.
Maak anders een foto van het dash en plaats die hier

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2018 15:20 #174835 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Ja het is idd de oude 140 teller met lint, vind ik wel de mooiere.

De spanningsstabilisator had ik idd over gelezen, moet deze normaal 10v leveren of wel 12-14?
Kun je stabilisator makkelijk los solderen en vervangen of is deze te repareren?

Voor het eruit halen
- eerst alle bedrading losmaken,
- links de schakelaars los maken voor extra ruimte

Ik heb een plaatje bijgevoegd voor het manouvreren, is dit de juiste volgorde van stappen?
1. naar achter en naar links bewegen
2. dan de bovenkant naar voren kantelen
3. rechterzijde er eerst uit

Dank!

Justin
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
29-01-2018 16:34 #174838 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Tellerunit 144 1972
Zoals Ed al zei, alle draden en km kabel losmaken; je zult een beetje moeten manouvreren en proberen maar dan kun je het tellerhuis eruit krijgen. De spanningsstabilisator zet achterop het huis geklemd maar om die te vervangen hoef je hem niet helemaal te demonteren. Maart als alles toch al los is, gelijk alle lampjes vernieuwen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2018 23:05 #174854 door Paul van Os
Beantwoord door Paul van Os in topic Tellerunit 144 1972
Ha Justin,

Het is vrijwel zeker die spanningsstabilisator, daar moet 10V uitkomen. bij de volle accuspanning geeft de temp teveel en de tank te weinig aan. Als je geen andere spanningsstabilisator hebt, kun je er ook een electronische stabilisator inzetten. Heel goedkoop op internet te vinden (zoek op 7810 spanningsstabilisator)

Succes, Paul
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2018 11:23 #174858 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Gisteren met de regen niet zoveel kunnen (lees: willen) doen.

De benzine en temperatuur meter zijn natuurlijk de hoofdreden om de teller eruit te halen gezien ik nu voornamelijk op benzine rij. Ik zal vanmiddag eens onder het dashboard kruipen en kijken of ik die eraf krijg zonder de hele unit.

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2018 12:47 #174859 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Het is een priegelwerk, maar die hij kan er uit. Maak een foto hoe e.a.a. is aangesloten, je ziet 2 tot 3 (bij OD 3e) halve maanvormigen stekkertjes die je los kan trekken, km kabel er af.
Eenmaal op de werkbank zie je de spanningstabilisator zitten met een rubbertje en schuifcontactjes vast. Als je een foto stuurt kan ik je een werkende sturen voor 5 euro.
Verder zie je de lampjes die in serie verbonden zijn met een witte draad, mocht er iets missen/kapot zijn kun je bij mij vervangende delen krijgen.
Ik heb een voorkeur om de originele onderdelen - mits leverbaar - te gebruiken.
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2018 09:52 #174864 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Dank je voor je aanbod Ed!

Ik heb gisteren na een te worden met mijn dashboard de tellerunit eruit kunnen krijgen. Echt een enorm gepriegel. Als de draden los zijn en de licht schakelaar los kon ik de unit naar links duwen, kantelen, draaien en eruit krijgen. De unit bleek een aantal keer hangen achter de schroeven, dus dat was nog wel de meeste moeite.

Ik heb 3 halve maan vormige stekkers, een 2 aderige stekker en zag meteen dat de stekker van het choke lampje los zat.

De stekkers zijn allemaal voorzien van een plastic pin zodat die maar op 1 plek erop kunnen, heel makkelijk.

Unit is er dus uit en heb ik meteen alle lampjes kunnen testen. Ik had nog een unit van een 73 model 144, dus heb ik daar de lampjes uit gestolen. Alles werkt nu qua lampjes, en zelfs het overdrive lampje zat er gewoon bij, terwijl ik daar geen pinnetje voor heb aangesloten. Misschien iets voor later.

De spanningsregelaar van die andere unit had ik geprobeerd en liet de temperatuur alleen flipperen, daar stond het jaar 72 op, dus die lijkt me ook wel kapot.

Ik ga straks hier bij de elektrazaak zo'n ICtje halen en erin solderen. Die zouden iig stabiel moeten zijn.

Het is overigens dezelfde als in deze post:
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...ngs-stabilisator-140

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2018 10:13 #174865 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tellerunit 144 1972
Het 2 polige stekkertje is voor de overdrive, ook in elkaar zetten van de unit is een hoop gepriegel.
Het kan lonen om de draadboom iets ruimte te geven zodat je die stekkers kunt aansluiten voor je hem terug plaatst.
Kijk even op een draadje wat nu loopt voor de stabilisator die te koop is voor weinig.
Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2018 13:44 #174867 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic Tellerunit 144 1972
Ik heb hier bij de lokale elektraboer een 78S10 gekocht voor 2 euro, en op de pagina hieronder staat mooi een uitleg hoe je die inbouwt: www.triumphclub.co.nz/?page_id=962

Ik hoorde van een collega met een MG dat je ook speciale automotive varianten hebt die dan net weer beter zijn qua warmte afwikkeling en omgaan met piekspanningen, zie onder:
classicstabilizers.webs.com/information.htm

Hoeveel piekspanning word er eigenlijk veroorzaakt in onze autos?

In ieder geval ga ik lekker solderen vanavond en even kijken of ik het zaakje er (netjes) in krijg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.