- Berichten: 76
Tellerunit 144 1972
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
Na even zoeken kom ik er niet uit en vraag ik het maar zo.
In mijn 144 behoeft mijn tellerunit wat liefde, amp lampje werkt niet, en (zoals bij velen) de temperatuur en tankmeter in de lint tellerunit niet naar behoren:
- temperatuur komt omhoog en slaat dan door
- benzine klopt gewoon voor geen meter, maar is consistent
Ik wilde de tellerunit eruit halen maar dit lukt me dus niet, dit heb ik gedaan:
1. 2 schroeven losmaken achter de unit, los maar onderdeel van de unit toch?
2. stuur eraf
3. Unit naar achter duwen en dan draaiend eruit krijgen
Dat laatste lukt me dus niet, ik heb de koplampen trekknop losgemaakt om meer ruimte te maken, maar merk dat de uitstulpingen van de teller unit en de rand onder de unit er voor zorgen dat ik die nooit uit het gat krijg.
Ik had niet zon zin om het te forceren, zeker gezien het snelheidsindicatorpijltje meteen afbrak. Dus kan iemand me helpen met de juiste stappen?
De draairichting:
- eerst bovenkant van de unit naar voor en dan duwen? Of eerst onderkant?
- eerst links of rechterkant door het gat?
- En ik las ergens anders dat de rest van het dashboard mag blijven zitten, klopt dit?
- Moet de tellerunit wel bij het stuur eruit of eigenlijk van achter het dashboard eruit?
- moet ik eerst proberen alle kabels nog los te maken, want ik draai het naar beneden om de kabels niet in de war te krijgen, maar lijk niet genoeg speling te hebben. Ventilatie buis ook los?
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Aan je beschrijving af te lezen is het een oud dash, met alle functies beneden.
Hij moet er gewoon naar boven uit, eventueel de instrumenten links er naast losdraaien zodat je meer ruimte krijgt.
Alles losmaken inclusief de km kabel
Je storingen worden veroorzaakt door een defecte spannningstabilisator, die zit een de achterzijde op een rubbertje.
Maak anders een foto van het dash en plaats die hier
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De spanningsstabilisator had ik idd over gelezen, moet deze normaal 10v leveren of wel 12-14?
Kun je stabilisator makkelijk los solderen en vervangen of is deze te repareren?
Voor het eruit halen
- eerst alle bedrading losmaken,
- links de schakelaars los maken voor extra ruimte
Ik heb een plaatje bijgevoegd voor het manouvreren, is dit de juiste volgorde van stappen?
1. naar achter en naar links bewegen
2. dan de bovenkant naar voren kantelen
3. rechterzijde er eerst uit
Dank!
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul van Os
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 22
Het is vrijwel zeker die spanningsstabilisator, daar moet 10V uitkomen. bij de volle accuspanning geeft de temp teveel en de tank te weinig aan. Als je geen andere spanningsstabilisator hebt, kun je er ook een electronische stabilisator inzetten. Heel goedkoop op internet te vinden (zoek op 7810 spanningsstabilisator)
Succes, Paul
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
De benzine en temperatuur meter zijn natuurlijk de hoofdreden om de teller eruit te halen gezien ik nu voornamelijk op benzine rij. Ik zal vanmiddag eens onder het dashboard kruipen en kijken of ik die eraf krijg zonder de hele unit.
Justin
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Eenmaal op de werkbank zie je de spanningstabilisator zitten met een rubbertje en schuifcontactjes vast. Als je een foto stuurt kan ik je een werkende sturen voor 5 euro.
Verder zie je de lampjes die in serie verbonden zijn met een witte draad, mocht er iets missen/kapot zijn kun je bij mij vervangende delen krijgen.
Ik heb een voorkeur om de originele onderdelen - mits leverbaar - te gebruiken.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Ik heb gisteren na een te worden met mijn dashboard de tellerunit eruit kunnen krijgen. Echt een enorm gepriegel. Als de draden los zijn en de licht schakelaar los kon ik de unit naar links duwen, kantelen, draaien en eruit krijgen. De unit bleek een aantal keer hangen achter de schroeven, dus dat was nog wel de meeste moeite.
Ik heb 3 halve maan vormige stekkers, een 2 aderige stekker en zag meteen dat de stekker van het choke lampje los zat.
De stekkers zijn allemaal voorzien van een plastic pin zodat die maar op 1 plek erop kunnen, heel makkelijk.
Unit is er dus uit en heb ik meteen alle lampjes kunnen testen. Ik had nog een unit van een 73 model 144, dus heb ik daar de lampjes uit gestolen. Alles werkt nu qua lampjes, en zelfs het overdrive lampje zat er gewoon bij, terwijl ik daar geen pinnetje voor heb aangesloten. Misschien iets voor later.
De spanningsregelaar van die andere unit had ik geprobeerd en liet de temperatuur alleen flipperen, daar stond het jaar 72 op, dus die lijkt me ook wel kapot.
Ik ga straks hier bij de elektrazaak zo'n ICtje halen en erin solderen. Die zouden iig stabiel moeten zijn.
Het is overigens dezelfde als in deze post:
www.volvokv.nl/forum/elektrische-install...ngs-stabilisator-140
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Het kan lonen om de draadboom iets ruimte te geven zodat je die stekkers kunt aansluiten voor je hem terug plaatst.
Kijk even op een draadje wat nu loopt voor de stabilisator die te koop is voor weinig.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin van Orsouw
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Ik hoorde van een collega met een MG dat je ook speciale automotive varianten hebt die dan net weer beter zijn qua warmte afwikkeling en omgaan met piekspanningen, zie onder:
classicstabilizers.webs.com/information.htm
Hoeveel piekspanning word er eigenlijk veroorzaakt in onze autos?
In ieder geval ga ik lekker solderen vanavond en even kijken of ik het zaakje er (netjes) in krijg
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.