Klokkenwinkel

  • Frans Vermeulen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
29-11-2017 21:04 #173543 door Frans Vermeulen (GAST)
Klokkenwinkel is gemaakt door Frans Vermeulen (GAST)
Mede Volvonisten, graag advies voor het volgende: Ik ben bezig met de restauratie van een 69er Amazon. Het buitenwerk is grotendeels klaar en ik wil mij nu over het interieur buigen. Ik heb al een nieuw dashboard-dekje gekocht, dat zal geen probleem zijn. Waar ik mij aan stoor is de unit waar de snelheidsmeter e.d. in zit, deze is erg lelijk. Ik dacht er aan om deze er uit te halen en met het nodige paswerk te voorzien van een ronde snelheidsmeter, gecombineerd met een toerenteller, maar ja dan moet ik als extra nog een brandstofmeter hebben. Hoe kom ik hier aan ? Ik heb deze ombouw wel eens gezien bij een Amazone, dus onmogelijk is het niet. Bij een bepaalde uitvoering van de 140 serie zijn in het verleden ook wel ronde instrumenten gebruikt. Dit zou misschien niet de goedkoopste maar wel de allermooiste oplossing zijn. Op internet speurende naar universeelmeters kom ik er niet uit, de toerentellers gaan nog wel, maar een snelheidsmeter in het zelfde design wordt al moeilijker. Voor tips hou ik mij aanbevolen. Groeten Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2017 21:45 - 29-11-2017 21:45 #173544 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Klokkenwinkel
Wat vaak gedaan wordt is een GT meter set uit een 140 als basis nemen en in een custom paneel zetten voor de Amazon.
Dat is ook wat ik klaar heb liggen.

Zie ook blogpost: Custom GT instrument cluster paneel Volvo Amazon
Kan ook met een Rallye cluster (5 meters) alleen zijn die lastiger te vinden.

Aandachtspunt is wel dat de chrome strip onderlangs je dashboard dekje dan niet meer past.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-11-2017 09:09 #173546 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Klokkenwinkel
toen mijn snelheidsmeter het een paar jaar geleden (onherstelbaar) begaf heb ik de zaak volledig verbouwd; bij Toncar een paar alu platen met (deels) voorbewerkte gaten aan weerszijden van de kachelbediening geplaatst en naar wens voorzien van de nodige metertjes en controlelampjes; en dat werkt perfect, de meters zijn van VDO, zien er redelijk klassiek uit maar hebben moderne techniek en ook 's-nachts kan ik moeiteloos snelheid, konditie van de motor etc. aflezen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-11-2017 09:33 #173547 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Klokkenwinkel
Mooi dashboard geworden Pieter; heeft wel wat weg van een engelse sportauto.
Prachtig stukje huisvlijt.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2017 11:36 - 30-11-2017 11:37 #173549 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Klokkenwinkel
Tja, heb ook eens wat geknurseld, maar dan de klokkenwinkel in een PV 544,
Maar meneer Pieter heeft er inderdaad iets moois van gemaakt een beetje engels klopt bijgaand de PV en een T4a.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-11-2017 12:21 #173550 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic Klokkenwinkel
als rally dashbord kan het nuttig zijn , mooi zal wel voor de éne wel en de andere niet als het zo mooi is afgewerkt zoals met dat hout kan het wel anders houd ik het toch bij origineel en als je echt mooie losse meters wil zou ik Autometer eens bekijken zijn hebben zowel klassieke als moderne meters

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Vermeulen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-11-2017 13:56 #173552 door Frans Vermeulen (GAST)
Beantwoord door Frans Vermeulen (GAST) in topic Klokkenwinkel
Hoi Lars, Pieter en Serge, Hier kan ik weer even verder mee. Wat Pieter gemaakt heeft ziet er inderdaad mooi uit, zo iets had ik mij ook voorgesteld om te maken. Maar we kunnen weer even verder hiermee, bedankt jongens. Groet Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-11-2017 19:15 #173566 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Klokkenwinkel

Frans Vermeulen schreef : Waar ik mij aan stoor is de unit waar de snelheidsmeter e.d. in zit, deze is erg lelijk

Bedoel je dat die er lelijk aan toe is of bedoel je dat je het model lelijk vindt? Een mooi vervangend exemplaar is wel te vinden. Ik vind het net uniek en heb er zelfs eentje op de kast staan als decoratie :) vooral de verticale snelheid vind ik leuk, daarom zal ik nooit klassieke ronde tellers inbouwen ook al is het mooi gedaan, maar ik begrijp wel het nut voor rally e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Vermeulen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-11-2017 21:02 #173567 door Frans Vermeulen (GAST)
Beantwoord door Frans Vermeulen (GAST) in topic Klokkenwinkel
Ja Ivo, smaken verschillen nu eenmaal. Er waren in het verleden meer auto's met zo'n lintteller uitgerust, voor toendertijd misschien wel hetzelfde als nu de eerste auto's met een digitaal dashboard. Mijn teller unit is erg lelijk, zoals bij veel Volvo's laat o.a. het goud los. Dat is mede de reden dat ik ga voor zo'n ronde klokkenwinkel, en dan inderdaad het liefst uit een 144 GT. Ik begrijp dat ze niet met twee weken zakgeld zijn te betalen, maar als iemand mij hier aan kan helpen, kunnen we er eens over praten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2017 15:19 #173574 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Klokkenwinkel
Fraai! Ik heb je een prive bericht gestuurd.

Pieter Singelenberg (GAST) schreef : toen mijn snelheidsmeter het een paar jaar geleden (onherstelbaar) begaf heb ik de zaak volledig verbouwd; bij Toncar een paar alu platen met (deels) voorbewerkte gaten aan weerszijden van de kachelbediening geplaatst en naar wens voorzien van de nodige metertjes en controlelampjes; en dat werkt perfect, de meters zijn van VDO, zien er redelijk klassiek uit maar hebben moderne techniek en ook 's-nachts kan ik moeiteloos snelheid, konditie van de motor etc. aflezen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.