- Berichten: 84
1800s Smiths klok '67
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
Ik heb vanochtend de stoute schoenen aangedaan en ben begonnen aan een algehele 'verbetering' van mn auto, van bekleding tot en met spuiten ... restauratie dus... hij is al eens onderhanden genomen en het is een betrouwbarer auto gebleken... na er gedurende 5 jaar veel (erg veel) in gereden te hebben.
Nu heb ik vanochtend de klok (die duivelse Smiths klok) eruitgehaald . Wat schetst mn verbazing.. hij ziet er naar 50jaar uit als 'nieuw'
- Kan iemands me vertellen, als mn klok kapot is (99,9% kans gezien de ontwerp 'foutjes' die er in zitten), waar zou deze dan kapot zijn?
- kan ik deze klok zoal hij er nu bijligt eenvoudig test mbv bijv een accu?
Hoor graag even
Achterhoekse Groet
Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Het is een mechanisch klokje waarvan de veer om de paar minuten wordt gespannen door een electromagneetje (vergelijkbaar met relaistje).
Zodra de veer bijna is afgelopen sluit er een contactje dat een electrische puls naar het electromagneetje stuurt. Hierdoor wordt de veer gespannen en start de cyclus opnieuw.
Het probleem kan dus op verschillende plaatsen zitten maar is meestal electrisch. Als je het mechanisme doorgrondt is het veertje ook voorzichtig handmatig te spannen; loopt het klokje dan wel dan weet je zeker dat het een electrisch probleem is.
Vaak zijn deze klokjes voorzien van een heel dun printbaantje dat als zekering moet fungeren, en juist dit printbaantje is vaak de boosdoener. Voorzichtig met een licht soldeerboutje repareren is echter goed mogelijk.
Minder waarschijnlijk zijn vervuilde contactjes of een doorgebrand spoeltje.
Succes.
oh ja, ik heb ooit een handige reparatiehandleiding gezien, volgens mij op het Porscheforum, en ook op ons eigen forum is er meer over te vinden.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Dank voor je uitgebreide antwoord. Morgen maar eens de accu proberen en op zoek naar die handleiding.
Als je naar de foto's kijkt: Zien al die klokjes er nog zo mooi uit na 50 jaar? Ik verbaasde me over de kwaliteit... schoon en alles lijkt er in te zitten..
Nu kijken of ik m aan het werk krijg..
Dank je!
Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Met een multimeter doorgemeten Het lijkt echter of het magneetveld het wiel niet helemaal kan laten draaien ... hij draait wel soepel met het handje..
Betere afstelling van mechanica of toch elektronica probleem.. iemand een idee?
Gr Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Oké, is t geen "electrisch opwinduurwerk" dan?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Op het moment dat ik met de juiste (+ve) draden de zaak aansluit, slaat het magneet wieltje beperkt uit...
Of moet ik nog een extra handeling uitvoeren? (iets eenmalig op draaien mechanisch bijv..??)
Ik heb nu domweg de plus op de stekker gestoken en de - geaard op het metaal (pinnetje met -min- draad werkte het best)... dit gaf een kwart uitslag ter grote van een van de magneten bovenop het balanswiel (hier midden op de foto, het grote horizontale wiel)...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
wie helpt?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Groet Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- carlos pouilliez
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 31
Je moet het klokje inderdaad starten na het afkoppelen van de 12v door op het pinnetje te duwen aan de voorzijde.
ik heb enkele maanden geleden het binnenwerk aangepast.
zo zijn de mechanische schakel puntjes vervangen door een optisch gedeelte.
deze zijn namelijk de zwakke schakel bij dit klokje.
groeten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.