Welke vloerbedekking / ondertapijt / isolatie?
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Er zat, zit wat oppervlakteroest op de bodem aan bestuurderszijde (op de overgang met het schutbord), en dat wil ik (laten) behandelen. Op die plaats heb ik eerder een deel van de isolatie weggehaald. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om de hele bodem kaal te maken en opnieuw te spuiten in kleur.
Het is een beetje dubbel natuurlijk, want op zich is er niet echt reden om aan te nemen dat er elders nog problemen zijn, maar met zo'n isolatiemat zie je het ook niet. Vandaar dat ik het dan maar liever grondig aanpak.
Maar wat daarna:
Er zullen op de nieuw behandelde vloer natuurlijk anti-dreunmatten moeten komen. Maar wat nog? Wat gebruiken jullie nog als vloerbedekking? Of gewoon de matten op het metaal? Of de oude/originele rubber en/of viltmat? Maar daar wil ik -denk ik- vanaf, omdat het vilt werkt als een spons en onder een rubber mat blijft het ook vochtig.
Wie heeft ervaring met geluids- / warmtewerend materiaal? Ik heb al gemerkt dat het doorgaans duur spul is. Of zijn er (goedkopere) alternatieven?
Ik hoor het graag!
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
bij mij wordt er helemaal niets opgeplakt , wel elke 5 jaar ofzo een laag rx5 roestwering.
vanwege het opsluitende effect van kunststoffen als rubber schuim ed komt het er bij mij niet in.
wat wel kan is een originele mattenset of het vilt wat in latere modellen zit.
dit is op rol te koop of erg goedkoop te halen op de sloop , uit een 240 of 740 ed is dit pas te maken.
plakken zou ik in ieder geval niet doen.
je hebt niet alleen te maken met vocht van natte schoenen e.d. maar ook van condensatievocht onder afsluitende
materialen , het moet kunnen ademen , is het een keer nat moet het vanzelf kunnen drogen.
Het geheel wordt echter wel dikker, zodat het originele tapijt lastiger goed is te krijgen. Bij de rubber-uitvoering van de amazon is dat misschien minder een probleem?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Saskia De Vos
-
- Verbannen
-
Ik hoorde tegenstrijdige meningen over de 'originele' vilten of paardenharen ondermatten. Het vilt zou net werken als een spons en makkelijk vocht vasthouden. Heeft iemand hier negatieve ervaringen mee?
Ik zal eens mijn licht opsteken over die ondertapijten van een 240/740. Helaas geen sloperijen in de buurt, dus zal het internet worden.
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Ik heb het in mijn kofferbak gebruikt.
Kofferbak interieur en krikzwengel
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Is deze roestvrij is het een kwestie van opschuren en 2-K epoxyprimer en aflak.
Zitten de anti dreun platen er nog op, dat zijn die met die gaatjes.
Een plaatje zou handig zijn.
Is er sprake van roestvorming, dan moeten alle anti dreunplaten en bevestigingclips eruit om te zien of er roest onderzit.
Vervolgens kun je het stofvrij maken en RX5 gebruiken om aan de roest te binden en na een week met RX10 in de kleur afwerken.
De losse rubber matten zou ik inderdaad niet meer gebruiken, een slecht concept vaak komt er water onder en dan kan de roestvorming ongezien plaats vinden.
Alternatieven zijn een aantal isolatiematrialen, ten eerste de antidreunplaat op basis van bitumen welke je helemaal aan de bodem kunt vastplakken en ook tegen de zijkanten aan de binnenzijde van de dorpel.
Hier kan geen water onder komen.
Zo wordt de bodem geheel aan de binnenzijde beschermd tegen water.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Dat is volgens mij een illusie. Nadat ik mijn Amazon had aangeschaft in 2008 heb ik direct de originele vastgeplakte anti-dreunmatten op de vloer met veel moeite verwijderd. Je wit niet weten hoeveel roest er vervolgens tevoorschijn kwam..."Ed van der Zee" schreef:
...de antidreunplaat op basis van bitumen welke je helemaal aan de bodem kunt vastplakken en ook tegen de zijkanten aan de binnenzijde van de dorpel. Hier kan geen water onder komen. Zo wordt de bodem geheel aan de binnenzijde beschermd tegen water.
Ongeacht welk isolatiemateriaal je ook kiest, ik zou het nooit vastplakken op de bodem.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Voordat je met iets van isolatie gaat beginnen, zal je moeten zorgen dat de bodem roestvrij is. Persoonlijk zou ik dit niet laten spuiten (een beetje zonde van het geld). Roestvrij maken kan je zelf doen, of laten doen. Vervolgens een roestwerende primer (bijvoorbeeld de RX5) en dan zorgen dat je een harde laklaag erop zet (ik weet even niet of de gebruikelijke autolakken op RX5 houdt of dat je dan altijd op RX10 bent aangewezen).
Bij een goede autolak-leverancier kan je op kleur gemaakte voorgemengde 2-compenten lak krijgen (dan hoef je niet zelf meer te mengen en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze verf jaren in de pot goed blijft) en gewoon lekker kwasten.
Het tweede wat je moet aanpakken is het mogelijk inlekken van water (kijk het forum maar even na); het merendeel zal gepakt worden met het roestvrij maken van de bodem, maar vergeet de A-panelen (de verticale platen van de voetenruimte) niet te controleren. Achter het hardboard kan aardig wat ellende schuil gaan.
De voorruit is natuurlijk hierbij ook een aandachtspunt.
Voor isolatie geldt dat des te zwaarder het isolatiemateriaal des te beter de geluiddemping (en nieuw kost dat best wat; goedkoop is hierin waardeloos, maar een mat uit een sloper is een goede en goedkope oplossing).
Zelf ga ik (als ik eenmaal zo ver ben, alle gaten dicht en de bodem mooi afgelakt is) eerst bitumen antidreun aanbrengen. Vervolgens een goede kwaliteit (geluids)isolatiemat en daarover de gewone mattenset.
Onder de geluidsisolatiemat leg ik wel een laagje kranten die bij de dorpel iets omhoog lopen. Mocht er ondanks mijn maatregelen toch vocht onder de mat komen, dan is mijn ervaring tot nu toe dat de kranten zorgen dat dit vocht afgevoerd kan worden (een beetje de capillaire/watervoerende werking van het papier).
suc6
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Als je gaat isoleren voor geluid, vergeet dan het schutbord (scheiding interieur/motorruimte) dan niet
De hele vloerplaat nauwkeurig geschuurd en gereinigd, laatste met remmenreiniger voor vetverwijdering.
Je kunt de oude schroefgaten gebruiken voor de vloerbekleding clips, monteer nauwkeurig met wat RX5 op de schroefdraad en binnen met kit of nog wat vettigs
Vervolgens RX5 in twee lagen en deze goed uit laten drogen, in de zomer een week of twee, de best hechtende volgende stap is RX10 en die kun je heel aardig op kleur brengen met de leverbare RAL kleuren.
Als de RX5 helemaal is uitgedroogd kun je er een primer op zettenen dan naar epoxy 2K, maar die hechting is toch minder dan met RX10, deze laag wordt keihard.
Dan de antidreun bitumen laag, deze hecht goed en is met een föhn gemakkelijk te verwerken en zit ramvast.
Ik zou niet weten waarom je dit niet zou kunnen doen als je van RX10 gebruikmaakt, dat spul wordt in de scheepvaart zelfs onder water gebruikt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate