Water onder matten voor - Amazon 1968

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2015 16:00 #154908 door Gijs Kirkels (GAST)
Water onder matten voor - Amazon 1968 is gemaakt door Gijs Kirkels (GAST)
Beste clubleden,

Onlangs heb ik de auto nog eens grondig gestofzuigd en de matten er uit gehaald. Daaronder liggen die rubberen matten met het vilt er onder. Ik kwam er achter dat het daaronder behoorlijk vochtig was, voornamelijk aan de bestuurderszijde was het kletsnat.

Ik ben gaan zoeken door water over de voorruit en in het ventilatie rooster te gieten, maar de afwatering daarvan is niet verstopt. In de auto zie ik niks binnen komen, voor zover ik kan zien. Het vocht begint ongeveer waar het schutbord begint. Het lijkt dus niet van de voorkant af te komen. Zo te zien is het ook erger aan de kant van de dorpel maar ook daar zie ik geen lekkage.
Het vocht stopt weer ongeveer waar de bestuurdersstoel bevestigd is, ik geloof dat de bodem daar ook weer ietsje omhoog komt.

Mijn vraag is dan ook; waar kan het nog meer vandaan komen??
Misschien hebben jullie hier meer ervaring met bekende lekkage plekken in de Amazon, want met tips kan ik gericht gaan zoeken naar de oorzaak.

Onlangs heb ik ook vocht onder de achterbank aangetroffen toen ik die er uit had, dat was niet veel maar ik kwam er achter dat het uit de bevestigingsgaten van de chromen strip onder het achter- zijruitje kwam. Zou de chroomlijst gaten op het spatbord een oorzaak kunnen zijn?

Gaat om een tweedeurs Amazon, laatste model.
B.v.d. Gijs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2015 19:09 #154914 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Gijs, de chromen strip kan het niet zijn. Al onder de kap gekeken, zitten alle doorvoeren op hun plek en zijn ze heel? Zeker in de buurt en onder de zekeringkast?

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2015 23:33 #154919 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Gijs,

Ik weet dat mijn 68iger tussen het voorruitrubber en het raam frame lekte. Ik heb er toen lang over gedaan. Tuinslang er op, en merkte niets, maar toch vaak vocht (in mijn geval meer aan de bijrijders kant) onder de mat.
Tenslotte er achter gekomen dat stilstaand de wagen niet lekte, maar als ik met regen reed liep het water de naar beneden lopende hoek van het voorruit frame in en werd er dan door de rijwind onderdoor geblazen. Binnen liep het dan langs de paravaan naar beneden, onder de rubber mat.

Dat hoeft het bij jou niet te zijn, maar plak met afplakband eens een opgevouwen stuk keukenrol onder de hoek van de voorruit onder het dashboard en ga eens in de regen rijden (is momenteel niet echt een opgave ;) ) Als het papier nat wordt weet je dat het daar vandaan komt.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2015 21:22 #154966 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
9 van de 10x is het toch je voorruit. Eventueel kan je met talkpoeder ook proberen de lekkage te traceren, gewoon op je schutbord onder het dashboard "poederen" en na een regenbui zie je vanzelf de lekkagespoortjes lopen.

Groet, Hans

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2015 23:30 #154971 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Lastig, ik het een vergelijkbaar iets gehad, maar dan aan de bijrijderskant.
Zie ook blogpost Oorzaak lekkage interieur Volvo Amazon ontdekt .
Bij mij was het een gaatje in de motorruimte zonder doorvoerrubber.

Dus hopelijk doet de lekkage zich bij jou ook bij stilstand voor.
Dan is het een kwestie van tijdens een flinke regenbui met een zaklamp op zoek gaan.
Succes!

Bijlagen:

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
19-10-2015 10:50 #154982 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Afvoer van de kachel?
Bij mijn 1800 was het rubber afvoer slangetje verdwenen en dan lekt het water uit het kachelhuis ook de auto in.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-10-2015 19:27 #155002 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Het klinkt aardig als lekkage van het voorruitrubber.
Met een slang even water erover laten lopen is niet voldoende om lekkage te krijgen. Laat de auto een nacht in de regen staan en leg plastic op de matten.
Bij mijn Amazon had ik ook lekkage en niets wees erop, maar bij het eruit halen van de ruit en het rubber bleek de sponning zo rot als een mispel te zijn. Nooit iets gezien langs het rubber, maar toch.
Nieuwe sponning in laten lassen, nieuwe voorruit met nieuw rubber en toch nog lekkage. Binnen kort gaat de ruit er weer uit en wordt die opnieuw gezet. Zijn lastige dingen.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2015 20:40 #155022 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Het is meestal de voorruit die lekt, maar let ook op dat het deurrubber aan de voorzijde van de deur van extra kit werdvoorzien
Om water lekkage eronderdoor te voorkomen, kijk maar eens goed de goot van het rubber ontbreekt daar en datmoet dus dicht worden gemaakt.
(Snap je het ?, wellicht een foto'tje...)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-10-2015 23:31 #155024 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Bedankt voor jullie tips!

Hans W: Ik geloof dat de doorvoeren er allemaal goed uit zien, maar zal ze nog eens nakijken. Ik heb er een paar groter gemaakt om extra kabels doorheen te krijgen, misschien dat de kabels een gootje gevormd hebben.
Lars: Bedoel je het gaatje midden-boven de accu?

Gerben, Hans L en voornamelijk Joop: Mijne heeft eerder ook onder het voorruitrubber gelekt, of beter gezegd, door de sponning want die was door geroest. Gelukkig heb ik dat destijds met behulp van Han kunnen repareren zoals je hier kan zien:
goo.gl/photos/sCtHpaYHU9jspdKN6
goo.gl/photos/hGsraxaMbKBq3Vai8
goo.gl/photos/gJLpR5istj1ky12D9

Misschien een goed idee om de kit onder de voorruitrubber eens na te kijken.

Arnold: Alle afvoer slangetjes zitten op hun plek en doen hun werk, als ik een liter water in het ventilatie rooster gooi komt alles er netjes onder weer uit.

Ed: Hahah ik denk dat ik het redelijk snap maar een foto kan handig zijn. Nakijken of er extra kit aan de voorkant van het deurrubber zit, en/of een goot van het rubber ontbreekt?

In ieder geval genoeg om morgen en/of overmorgen mee aan de slag te gaan! Ik ga proberen met papier o.i.d. een lekkage op te sporgen, de zaken nakijken, en eens door de regen rijden. Dan laat ik weer weten wat de voortgang is. Overigens staat hij altijd buiten, behalve in de winter!

Nogmaals bedankt!

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2015 07:24 #155026 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Water onder matten voor - Amazon 1968
Wat ik in het lijstje van mogelijke plekken mis, is perforaties in de A-stijl. " Been there, done that ".

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD