Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer!

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 16:53 - 10-04-2013 21:17 #125945 door Thijs Schnater
Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer! is gemaakt door Thijs Schnater
Beste Volvo Fanaten,

Wanneer de kilometerkabel aangesloten is aan de teller van mijn '68 Amazon schiet hij continu heen en weer tussen de 0 en de 180 km/h. Zelf heb ik het idee dat de teller rol het wieltje wat verbonden is met de kabel niet goed aangrijpt. Hoe kan ik dit verhelpen? Of is het misschien iets anders?

Tot nu toe heb ik altijd de snelheid wel redelijk ingeschat, althans, heb nog geen snelheidsboetes gekregen :) . Just a matter of time!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Thijs

Illustratie van mijn probleem:

Bijlage image2.jpeg niet gevonden

Bijlagen:
Laatst bewerkt 10-04-2013 21:17 door Thijs Schnater.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 16:56 #125946 door Thijs Schnater
Beantwoord door Thijs Schnater in topic Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer!
Oja, de kabel kan het niet zijn, want die is recentelijk vervangen!

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 17:56 #125947 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer!
kan het zijn dat het tegenhoudertje bij de drukveer niet te ver weg zit en dat hij dan af en toe doorschiet?

www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...eb0ac0e5f4f03ae55857

aanvulling hoe is je afstandmeting?

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 21:17 #125953 door Thijs Schnater
Beantwoord door Thijs Schnater in topic Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer!

"Ronald Damme" schreef:
kan het zijn dat het tegenhoudertje bij de drukveer niet te ver weg zit en dat hij dan af en toe doorschiet?

www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?lasta...248672724fb586514aef

aanvulling hoe is je afstandmeting?

Die draait op zich wel mee, maar die geeft uiteraard geen juiste kilometerstand aan als hij steeds zo verschiet. Als illustratie van mijn probleem heb ik net een stukje gereden, de meter opgenomen en op youtube geplaatst:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 21:22 #125954 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Snelheidsmeter Amazon schiet heen en weer!
en dan draai je nu aan het ingaande asje?

Als ik hem zo zie schieten verdenk ik toch dat houdertje en je veer. Om het zeker te weten moet je toch even controleren of je afstandteller wel klopt.

De afstandteller werkt dmv van een directe aandrijving. De snelheidsmeter met een magneet en een veer druk die hij moet overwinnen. dus het zijn 2 aparte systemen. Ter illustratie, mijn afstand klopt met 1% afwijking. En mijn teller geeft altijd 20km/h of meer te veel aan.

Ik gok dat je veer lam is, of dat hij niet meer wordt tegengehouden door dat koperkleurige beugeltje wat in de link is weergegeven.

Heb je de startpost van de link gelezen?

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 21:37 #125956 door Thijs Schnater
Ik heb hem gelezen, maar denk je dat door een lamme veer de rol zo extreem heen en weer kan schieten? En zo ja, kan ik die veren los ergens halen?

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 22:03 #125958 door Ronald Damme (GAST)
wat ik getest heb kan dat, ik zou niet weten waar je die kan halen. Probeer hem anders eens op te spannen.
Maar met een nieuwe veer los je het niet op, je moet hem kalibreren, want die veer kan je in verschillende posities zetten.

ik ben nu aan het proberen een kalibreer tool te maken, als me dit lukt wil ik gerust een keer proberen om te kijken of ik hem beter krijg.

Probeer hem anders eens op te spannen. Dit kan je doen door die zwarte plaat met de pijl weg te halen

Dan kan je de veer een slagje verdraaien (niet demonteren, gewoon stukje strakker drukken.)

Ik heb net je probleem proberen na te bootsen en ik kwam redelijk in de buurt

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-04-2013 22:08 #125959 door Ronald Damme (GAST)
herstel,

ik kijk nu je filmpje voor de 2e keer. ik zie dat je aan het rijden bent, ik dacht dat je het deed met je hand.

kijk nu voor de gein eens met de tomtom of de afstand klopt over ongeveer 10km.

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 22:17 #125960 door Thijs Schnater
Bedankt voor je hulp alvast, Ronald! Ik heb net een foto gemaakt van dat magneetje. Het ziet ernaar uit dat hij een stuk versleten is. Het lijkt me dat het hier ook aan kan liggen.

Bijlage image3.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• Thijs Schnater
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2013 22:29 #125962 door Thijs Schnater

"Ronald Damme" schreef:
herstel,

ik kijk nu je filmpje voor de 2e keer. ik zie dat je aan het rijden bent, ik dacht dat je het deed met je hand.

kijk nu voor de gein eens met de tomtom of de afstand klopt over ongeveer 10km.

Oh, dan moet ik de kilometerteller weer even in elkaar zetten. Ik zal dat morgen verder doen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD