Leren riemenset voor achterbank P1800S

Lees meer
14-03-2013 15:33 #124682 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S

"Rudi Dortangs" schreef:
De beugeltjes boven en onder zijn hetzelfde (zou ik na moeten kijken of ik er daar nog van heb).
Voor een dergelijke reis zou ik de achterbankleuning demonteren en het zitkussen weglaten (geeft meer plek) en sjorbanden ipv de leren riempjes gebruiken (die zitten aan een kant alleen maar ingehaakt en zijn door het gespsysteem niet traploos aan te trekken, sjorbanden lijkt mij zekerder). In mijn 1800 heb ik trouwens al lang de zitbanden onder het zitkussen door een hardboardplaat vervangen (dan moet je wel een hoekprofieltje monteren waar die op ligt), daardoor heb ik daar nu een goede ruimte voor wat gereedschap, onderdelen etc.
groeten, Rudi


Hoi Rudi,
Bij de deelrestauratie in 2009-2010 heb ik geen nieuwe spanbanden geplaatst omdat er toch niemand op de achterbank (eerder een kinderzitje) gaat zitten. Ik heb er toen gelijk een hardboard plaat met gaatjes van een bedbodem in gemaakt en dan kan de ruimte onder het zitje ook ventileren. Zie foto's. Ik had al eerder gehoord dat bij verre reizen het zitje wordt verwijderd en was ik ook van plan. De skai zitting is nogal erg zacht en de kans op beschadiging is erg groot door het gewicht van de bagage, dus eruit halen is de beste optie. Dat van die spanbanden is ook een goede optie. Eerder had ik gedacht om over de bagage een deken te leggen en dan de 2 riemen erover spannen. Als er nog 1800 rijders zijn met "Reiservaring" dan had ik graag tips en trucs voor het beladen van de achterbank en de kofferbak.












Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2013 15:50 #124683 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Peter,

Komt door het monteren van de plaat, het kussen niet te hoog te liggen? Of heb je hem aan de onderzijde van het frame geschoven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2013 17:05 #124690 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S

"Boele Braaksma" schreef:
Peter,

Komt door het monteren van de plaat, het kussen niet te hoog te liggen? Of heb je hem aan de onderzijde van het frame geschoven?


Boele,

Nee hoor! Als je de foto met de houten plaat goed bekijkt ligt deze in het frame. Komt misschien ook door de nog oude schuimvulling van de zitting.
Groetjes, Peter en we zien ons zaterdag!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2013 21:50 #124815 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Als je morgen met de p1800 komt wil ik wel ff een blik werpen (ziet er goed uit). Vindt het ook een slimme plek om gereedschap weg te stoppen. Ik ben een amazon combi gewend dus daar zit ik nooit onverlegen wat betreft ruimte :lol: .

Iemand die ervaring heeft met grote reizen in een p1800 is onder andere Willy Beer (die was mee naar de Pan Americana).

Tot morgen,
Steven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2013 23:07 #124821 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Grootste bottleneck voor de P1800 is het totaal laadgewicht, totaal geloof ik slechts 300kg ofzo. Inklusief een tank benzine en passagiers. Doe zwaardere dingen niet in de kofferbak in verband met gewichtsverdeling, als je daarvoor kunt zorgen. De achterkant van de P1800 is toch wat flexibel. Dat zie je in een knik in het scherm boven de achterwielen, als het fout gaat.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2013 02:20 #124828 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Hallo Peter,

je achterbankframe heeft boven 4 balkjes in de lengterichting van de auto, die heeft het achterbankframe van mijn 1800 niet (daarom schreef ik dat er hoekprofieltjes geplaatst moesten worden voor de hardboardplaat). Heb je deze zelf geplaatst?

Zware dingen als het kan altijd binnen de assen, dat is ook beter voor de wegligging (heb ik bij andere auto's dan mijn volvo's al ongepland uitgeprobeerd, soms was de druk op de voorwielen niet meer hoog genoeg om goed te kunnen sturen en moest ik gewicht naar voren verplaatsen). Ik heb eens tegelijk met andere onderdelen ook een motorblok in de kofferbak van de 1800 getransporteerd (niet ingebouwd zoals bij een sahara-eend) en dat ging goed (het rijden, niet het erin en eruit), maar alleen asfaltwegen en maar door half Nederland. Voor een rit zoals je die gepland hebt zou ik echt kijken wat ik nodig heb en wat niet.

Ik heb trouwens twee van die beugeltjes gevonden, als je ze nog nodig hebt (je koopt er toch al 2 van Rob en zou ze dan compleet hebben?) kun je je bij mij melden.

groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2013 21:35 #124939 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Peter,

je achterbankframe heeft boven 4 balkjes in de lengterichting van de auto, die heeft het achterbankframe van mijn 1800 niet (daarom schreef ik dat er hoekprofieltjes geplaatst moesten worden voor de hardboardplaat). Heb je deze zelf geplaatst?

Zware dingen als het kan altijd binnen de assen, dat is ook beter voor de wegligging (heb ik bij andere auto's dan mijn volvo's al ongepland uitgeprobeerd, soms was de druk op de voorwielen niet meer hoog genoeg om goed te kunnen sturen en moest ik gewicht naar voren verplaatsen). Ik heb eens tegelijk met andere onderdelen ook een motorblok in de kofferbak van de 1800 getransporteerd (niet ingebouwd zoals bij een sahara-eend) en dat ging goed (het rijden, niet het erin en eruit), maar alleen asfaltwegen en maar door half Nederland. Voor een rit zoals je die gepland hebt zou ik echt kijken wat ik nodig heb en wat niet.

Ik heb trouwens twee van die beugeltjes gevonden, als je ze nog nodig hebt (je koopt er toch al 2 van Rob en zou ze dan compleet hebben?) kun je je bij mij melden.

groeten, Rudi

Hallo Rudi,
Omdat ik zelf geen lasapparaat heb ben ik naar de plaatselijke smid gegaan die de hoekijzers er in heeft gelast. Er is inderdaad nog wat ruimte onder het bankje voor spullen en dat zal ik tijdens de reis naar de Noordkaap ook zeker benutten.
Ik stuur je wel een PB voor de beugeltjes want die wil ik wel overnemen. Van Boele krijg ik zijn leren riemenset omdat hij deze niet gebruikt. Leuk toch :D heb ik in een week tijd een complete set voor de achterbank bij elkaar gekregen!

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2014 21:57 #138297 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Sorry VKO Shop, ik koop graag bij de VKO Shop maar vond de riemenset kompleet voor € 112,80 toch iets te duur. Bij de plaatselijk schoenhersteller heb ik voor € 30,00 een komplete set laten maken van runderleer. Van Peter Herman uit Susteren, die zijn P1800S aan het restaureren is, heb ik het voorbeeld van de riemen gekregen met de daarbij behorende specificaties. De haakbeugeltjes kon ik op internet nergens vinden. Uit een oud skaileren koffer zaten nog 2 elastieken met 2 platte gespen die je gebruikt om de kleding in je koffer bij elkaar te houden. De platte gespen heb ik in de bankschroef om de schacht van een steeksleutel omgevormd tot een haakbeugel. De schoenhersteller heeft er vervolgens een fraai leren riemenset van gemaakt. :D Zie foto's.










Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2014 22:36 #138300 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Om mooie riempjes te laten maken zou ik naar een zadelmakerij gaan. Even Googlen en je vindt er altijd wel eentje niet te ver uit de buurt. In Zeeland: Paree in Kwadendamme.
Beugeltjes heb ik in alle soorten en maten gehaald bij een locale scheepsuitruster.
Uiteraard alles voor weinig.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2014 23:15 #138301 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Leren riemenset voor achterbank P1800S
Hallo Teun,
Vind je de riemen niet mooi dan! :o Ik ben er zeer tevreden over zoals de schoenhersteller ze gemaakt heeft.

"Teun van Popta" schreef:
Om mooie riempjes te laten maken zou ik naar een zadelmakerij gaan. Even Googlen en je vindt er altijd wel eentje niet te ver uit de buurt. In Zeeland: Paree in Kwadendamme.
Beugeltjes heb ik in alle soorten en maten gehaald bij een locale scheepsuitruster.
Uiteraard alles voor weinig.

Succes,
Teun


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.