Voorstellen: Big Nose
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
groet,
Kogelman
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Expert lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Vandaag samen met een Volvo maatje die veel verstand heeft van electronica de extra meters geplaatst. Na een paar uurtjes kabels trekken, solderen en sensoren plaatsen was het voor mekaar: alles werkt en alles is verlicht. Netjes aangesloten op de zekeringenbak.
Alleen de oliedruksensor hebben we uiteindelijk toch maar niet aangesloten: het verloopstukje/knikje voor de sensor konden we maar 2 windingen in het blok draaien (conisch). Dat leek ons niet veilig genoeg, aangezien er toch een aantal bar druk op komt te staan. Bovendien werd het koperen ringetje ook niet vastgeklemd. We hebben uiteindelijk de oude sensor weer teruggeplaatst. Als iemand hier een idee heeft? Hadden we het verloopstukje ipv met de hand verder moeten draaien met een tang? Of is het een verkeerd verloopstukje. Tips zijn welkom.
Al met al een vruchtbaar middagje, ik ben er blij mee.
Nu wachten tot 7 april , dan wordt "Big Nose" 40 en gaat ze uit de schorsing om weer naar buiten te komen als belastingvrije Volvo.
Ik kan niet wachten....
groet,
Kogelman
Bijlagen:
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Bijlagen:
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Ik ben nog steeds op zoek naar een ander 45 graden verloopstukje voor de oliedrukmeter die wel goed in het B23 blok past.
Bijlagen:
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Ondertussen het juiste verloopje kunnen vinden voor de oliedruksensor en deze aangesloten. De oliedrukmeter werkt nu.
Daarnaast de compressie gemeten : 12, 12, 12, 11.5 bar. Het blok lijkt dus nog goed. Dit mag ook wel na slechts 193.500 km in bijna 40 jaar. De bougies waren wel vettig/zwart maar de motor heeft de laatste maanden alleen stationair in de stalling gelopen. Straks in april als de 244 belastingvrij is, na een lange rit met warm blok nog maar eens kijken en afstellen met CO- meter.
Leuk detail:
Ik kwam erachter dat deze auto vanaf aankoop tot 2002 bij dezelfde dealer in onderhoud is geweest: Autobedrijf Van den Heuvel uit Den Haag (later : Rijswijk). Elk jaar een beurt met een stempel.
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Op 7 april 1983 werd deze Volvo geleverd door de dealer in Den Haag, op de kop af 40 jaar later is ze still going strong.
Vanaf vandaag ga ik, na 4 maanden stalling/schorsing, weer de weg op met "Big Nose".
Vanmorgen per digi-d de schorsing opgegeven en de stalling uitgereden.
Meteen kreeg de Volvo zijn eerste natte douche buiten in een half jaar tijd. Gelukkig is de anti-roest bescherming op orde.
Dus vanaf nu rijdt er officieel nog een nieuwe Volvo klassieker in het land.
groet,
Pascal
Bijlagen:
- Stijn van der Linde
-
- Moderator
-
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Ook is vandaag "Blue Monday" verkocht. Twee liefhebbers hebben de auto opgehaald met hun Volvo 740 pick up (een Zweedse sedan die ze in Zweden hebben laten ombouwen/lassen tot pick up).
Ik heb er met veel plezier aan gewerkt en in gereden, maar de auto was af en mocht dus gaan. Het begint weer te kriebelen om een nieuw project te starten: iets klassieks/belastingvrij, op lpg, met achterwielaandrijving, afkomstig uit Zweden. De zoektocht is gestart ....
groet,
Pascal
Bijlagen:
- Pascal Kogelman
- Senior lid
-
Bijlagen: