Voorstellen: Big Nose

Lees meer
30-10-2022 16:01 - 30-10-2022 17:52 #200718 door Pascal Kogelman
Voorstellen: Big Nose is gemaakt door Pascal Kogelman
Sinds dit weekend ben ik naast mijn 940 Turbo Intercooler (1998) en 740 ("Blue Monday" uit 1986) in het bezit gekomen van een Volvo 244 uit april 1983, door mij genaamd "Big Nose". Nog geen klassieker, maar over een half jaar wel. Mijn Honda Civic uit 1979 moest plaatsmaken voor een Zweed. Het is een origineel Nederlandse 244 met de zgn. "Big Nose", de iets uit stekende neus/motorkap van de Volvo 260 geworden. Deze Big Nose is slechts 3 jaar op de 200-serie geleverd (1982-1985). De auto is goed onderhouden met B23 redblock met carburatie met slechts 193.489 km op de teller. Enkele modificaties die de vorige eigenaar heeft gedaan: M47 5-bak (ipv de 4-bak+overdrive), stuurbekrachtiging opgebouwd, Simons uitlaat (minus 1 demper), rolgordijntjes en leeslampen achter. Over een half jaar wordt ze belastingvrij, vanaf 1 december ga ik haar schorsen en stallen en dan komt ze van het voorjaar weer naar buiten als de belastingplicht vervallen is. In de wintermaanden ga ik haar verder opknappen. De basis is goed en het rijdt heerlijk, helaas wel op octaan 98 benzine dus wellicht komt er ooit lpg in. Nu eerst genieten vh rijden in deze mooie herfstkleuren.
groet,
Kogelman
               
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2022 16:05 - 30-10-2022 16:06 #200719 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Voorstellen: Big Nose
               [attachment=32581]
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2022 22:48 #200722 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Voorstellen: Big Nose
Zo hee, die ziet er wel even erg goed uit zeg!
Gefeliciteerd ermee Pascal, en veel plezier ermee maar dat gaat vast lukken!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2022 10:24 #200727 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Voorstellen: Big Nose
Heel fraai, Pascal! Echt fijne auto's zijn dit! Gr. Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
31-10-2022 21:32 - 05-11-2022 18:03 #200728 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Voorstellen: Big Nose
Bedankt! Ik ben erg content met de 244.
Er staan nog een paar klusjes op stapel: de voorstoelen zakken iets door, dus op zoek naar vervangende exemplaren of de zitting/het frame repareren. Ik heb me al aangemeld voor de technische avond auto bekleding eind november  in Heino. Daarnaast wil ik de anti-roestbehandeling van alle holle ruimtes nog een keer langslopen met Fluid Film en her en der wat roestplekjes onder de motorkap blank maken, in de Fertan zetten en opnieuw in de lak zetten. Technisch hoeft er voorlopig niets te gebeuren: de complete remmerij, de complete distributie, alle riemen, de koppeling, alle vloeistoffen, alle vering / schokbrekers (schroefset) en de complete uitlaat zijn in de laatste 2 jaren vernieuwd.
Misschien dat ik nog een keer de compressie ga meten om de gezondheid vd B23 te weten te komen. Al voelt het blok erg gezond aan, vlot en veel trekkracht. Met bijna 194 duizend echte km is de km-stand dan ook nog niet bijzonder hoog. Een Volvo die ,volgens mij, nog een heel leven voor zich heeft.
groet,
Kogelman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2022 17:38 - 06-11-2022 08:50 #200783 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Voorstellen: Big Nose
Vandaag lekker geklust aan 'Big Nose": Ik heb de doorgezakte stoelzitting vervangen voor een andere vulling en meteen de veren in het frame hersteld want die veroorzaakten met name het scheefzitten. Daarnaast een aantal beginnende roestplekjes aan de binnenkant vd motorkap en onderkant portieren blank gemaakt en behandeld met Fertan roestomvormer. In de 740 heb ik een middenarmsateun met bekerhouders uit een 960 geknutseld en de middenarmsteun vd 740 heb ik in de 244 geplaatst. Verder nog de motorkap anti-roestbehandeling gegeven en de doppen uit de dorpels en bodemplaat verwijderd en die volgespoten met Fluid Film. Uiteindelijk nog een stukje getoerd. Het was een lekker dagje.
groet,
Kogelman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
05-11-2022 17:59 - 05-11-2022 18:03 #200784 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Voorstellen: Big Nose
     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
11-11-2022 11:35 #200849 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Voorstellen: Big Nose
Mooi auto hoor.
Mijn stoelen waren ook doorgezakt en de bekleding was ook nog goed.
Ik heb ze toen laten herstellen, nu zitten ze weer als gegoten.
Heel veel suc6 met je auto.
Ik ben heel benieuwd naar de voortgang dus als je nog eens een paar foto's hebt  .

Groet Louis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2022 12:06 #200850 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Voorstellen: Big Nose
Vooruit Louis, nog een paar foto's:         
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11-11-2022 20:21 #200853 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Voorstellen: Big Nose
De vorige eigenaar ( een automonteur) heeft meerdere upgrades doorgevoerd: een M47 vijfbak met nieuwe koppeling en toplager vervangt de oorspronkelijke vierbak met overdrive. Ingekorte schakelpook, BC schroefset  en naderhand opgebouwde stuurbekrachtiging.

Over die bekrachtiging ben ik nog niet helemaal te spreken: de auto stuurt te licht, je kunt met de pink sturen. Prettig bij inparkeren, maar vermoeiend op de snelweg omdat je steeds moet corrigeren en de minste beweging de auto van richting doet veranderen. Iets wat mijn 740 helemaal niet heeft! Van mij mag het sturen wel iets zwaarder gaan, maar dit is volgens mij niet aan te passen.
Misschien zal een kleiner stuur monteren de gevoeligheid verminderen ?
Tips zijn welkom.
groet,
Kogelman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.