Voorstellen en vragen

Lees meer
30-03-2022 17:42 #198359 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Logisch ook om juist in de wintermaanden niet te mogen rijden met je auto voor woon werk verkeer. Onze (r)overheid weet ook alle voordeeltjes voor de burgers wel heel vakkundig de kop in te drukken. Was hier nog niet van op de hoogte. Nog even en de belastingvrijstelling vervalt volledig. Kunnen weer een hele hoop oldtimers richting het oosten net als een paar jaar geleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2022 18:01 - 30-03-2022 18:03 #198361 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Voorstellen en vragen
Dat mag best, maar dan moet je wegenbelasting betalen. Het is een overgangsregeling, van de oude naar de nieuwe vrijstelling. Best schappelijk. Je kan ook kiezen voor een auto die ouder is dan 40 jaar. Er is dus geen sprake van het vervallen van de vrijstelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2022 18:03 - 30-03-2022 18:08 #198362 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Voorstellen en vragen
Ho ho, volgens mij gaat hier wat mis nu!
Wegenbelasting
Een oldtimer met het bouwjaar 40 jaar of meer terug is vrijgesteld van wegenbelasting. Dit is ongeacht de gebruikperiode.
Omdat de vrijstelling is verschoven van 25 naar 40 jaar vielen veel auto's net buiten de boot en dus is de overgangsregeling in het leven geroepen.
Het moet dan gaan om auto's die vóór 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de datum 1e toelating is nog geen 40 jaar geleden is.
Voor die categorie auto's is het gebruik in de wintermaanden verboden, als je gebruik maakt van de regeling (als je dat niet doet, kan je hem natuurlijk wel gewoon rijden).
Kortom, zolang de auto nu 40 jaar oud is, dus van voor 1982, heb je dus niet met deze regeling te maken.
De 164 en 140 zijn in principe van voor 1982 dus daar heb je in beginsel geen probleem mee. Bij de 240 is dat dus beter opletten, maar ik verwacht dat die auto's aanzienlijk in prijs zullen stijgen zodra een exemplaar het 40e jaar bereikt.

Verzekering
De verzekering kan weer aparte eisen stellen voor het gebruik, zowel aantal KM als gebruiksmaanden. 
Je kan je oldtimer regulier verzekeren (hogere premie) of als oldtimer verzekeren (lage premie, meer voorwaarden).
De bijkomende voorwaarde voor (veel) oldtimerverzekeringen is dat de auto niet voor woon-werk wordt gebruikt en dat er in ieder geval (ook nog) een normale auto is. Het moet dus je tweede auto zijn.

In mijn geval ben ik bijvoorbeeld verzekerd voor 20.000 KM per jaar, voor alle maanden omdat ik hem als regulier voertuig heb verzekerd.
I.v.m. mijn leeftijd betaal ik dan ook aanzienlijk meer premie, maar nog altijd (veel) minder dan ik zou betalen voor een 'Golfje' of VW Polo.

APK
Dat is eigenlijk geen noemenswaardige vrijstelling. Een auto moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen dus je zal hem toch moeten controleren om een ongeluk niet in een groot verzekerings-fiasco te laten uitmonden.
Je bent dus niet verplicht je auto naar een APK station te brengen, maar wel verplicht om je auto aan de wettelijke eisen te laten voldoen. De vrijstelling geldt voor 50 jaar en ouder dus in 2022 voor 1972.

De overheid heeft het in dit geval dus niet gemund op de oldtimers, ze hadden de overgangsperiode ook niet kunnen invoeren. 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2022 18:09 #198363 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Voorstellen en vragen

Dat mag best, maar dan moet je wegenbelasting betalen. Het is een overgangsregeling, van de oude naar de nieuwe vrijstelling. Best schappelijk. Je kan ook kiezen voor een auto die ouder is dan 40 jaar. Er is dus geen sprake van het vervallen van de vrijstelling.
Je was me net voor Rudolf! 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2022 19:08 #198366 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen

Ho ho, volgens mij gaat hier wat mis nu!
Wegenbelasting
Een oldtimer met het bouwjaar 40 jaar of meer terug is vrijgesteld van wegenbelasting. Dit is ongeacht de gebruikperiode.
Omdat de vrijstelling is verschoven van 25 naar 40 jaar vielen veel auto's net buiten de boot en dus is de overgangsregeling in het leven geroepen.
Het moet dan gaan om auto's die vóór 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de datum 1e toelating is nog geen 40 jaar geleden is.
Voor die categorie auto's is het gebruik in de wintermaanden verboden, als je gebruik maakt van de regeling (als je dat niet doet, kan je hem natuurlijk wel gewoon rijden).
Kortom, zolang de auto nu 40 jaar oud is, dus van voor 1982, heb je dus niet met deze regeling te maken.
De 164 en 140 zijn in principe van voor 1982 dus daar heb je in beginsel geen probleem mee. Bij de 240 is dat dus beter opletten, maar ik verwacht dat die auto's aanzienlijk in prijs zullen stijgen zodra een exemplaar het 40e jaar bereikt.

Verzekering
De verzekering kan weer aparte eisen stellen voor het gebruik, zowel aantal KM als gebruiksmaanden. 
Je kan je oldtimer regulier verzekeren (hogere premie) of als oldtimer verzekeren (lage premie, meer voorwaarden).
De bijkomende voorwaarde voor (veel) oldtimerverzekeringen is dat de auto niet voor woon-werk wordt gebruikt en dat er in ieder geval (ook nog) een normale auto is. Het moet dus je tweede auto zijn.

In mijn geval ben ik bijvoorbeeld verzekerd voor 20.000 KM per jaar, voor alle maanden omdat ik hem als regulier voertuig heb verzekerd.
I.v.m. mijn leeftijd betaal ik dan ook aanzienlijk meer premie, maar nog altijd (veel) minder dan ik zou betalen voor een 'Golfje' of VW Polo.

APK
Dat is eigenlijk geen noemenswaardige vrijstelling. Een auto moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen dus je zal hem toch moeten controleren om een ongeluk niet in een groot verzekerings-fiasco te laten uitmonden.
Je bent dus niet verplicht je auto naar een APK station te brengen, maar wel verplicht om je auto aan de wettelijke eisen te laten voldoen. De vrijstelling geldt voor 50 jaar en ouder dus in 2022 voor 1972.

De overheid heeft het in dit geval dus niet gemund op de oldtimers, ze hadden de overgangsperiode ook niet kunnen invoeren. 

________

Bedankt voor de verduidelijking, ik begon al aan een pekelbike te denken. Maar dat hoeft dus niet gelukkig
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2022 14:34 #198379 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Kent iemand deze mooie 265 GLE? www.marktplaats.nl/v/auto-s/volvo/m18240...1977-m-lpg-onderbouw

En is de prijs van E 8500,- reeel? Voor dat bedrag verwacht ik toch een auto die gewoon 100 procent in orde is. Of verwacht ik dan teveel? Vind hem wel erg fraai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2022 14:47 #198380 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Voorstellen en vragen
De exacte 265 ken ik niet, maar gelet op de prijzen van 245’s en in het bijzonder belastingvrije denk ik dat bij een belastingvrije 265 met die opties voor 8500 euro wel werk te verwachten is.
Zie ook taxatiewaarde die genoemd staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2022 15:32 #198381 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorstellen en vragen
Bovendien is de 2,8 en 2,7 V6 nogal gevoelig op het onderhoud en zijn reparaties duur. Mijn advies: blijf voor dagelijks gebruik bij de redblocks, B20, B21, B23..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2022 19:31 #198385 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Voorstellen en vragen
De auto is van Wilpac in Zundert; meestal niet de goedkoopste... Maar deze zal het geld zeker wel waard zijn. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2022 09:18 #198388 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Voorstellen en vragen
Ziet er goed uit, aparte auto. Voor € 8500 "gewoon" verwachten dat hij 100 % is niet te verwachten, tenzij je heel veel geluk hebt.
Het bedrijf is oké zoals wordt aangegeven, wat de motor betreft is ook vermeld, houdt € 1500,- als reserve er zal beslist direct of na een tijdje wel wat aan moeten gebeuren, te weinig om hem in concours conditie te brengen hoor !
Houdt ook rekening met het feit dat er altijd wat kapot kan gaan bij een oldtimer, hoe goed hij ook is !
Hoeveel km heeft hij daadwerkelijk gedraaid ?
Auto loopt niet netjes.

Succes met je keuze !

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.