Voorstellen en vragen

Lees meer
27-03-2022 20:33 #198287 door Peter (GAST)
Voorstellen en vragen is gemaakt door Peter (GAST)
Hoi,

Bij deze even voorstellen: Ik ben Peter en woon in de mooie regio Nijmegen. Na jarenlang een lease auto gereden te hebben ben ik nu op zoek naar een oldtimer op LPG die als woon-werk buffel gebruikt kan worden. Dan kom je al gauw op een oude Mercedes of Volvo uit. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een Volvo, anders zou ik me hier niet melden. Vind zelf de 164 nog steeds erg fraai. Een Volvo uit de 2.. serie is ook mooi. Maar het mag ook een stationcar zijn. Vanmiddag tijdens ons motorritje zag ik een aantal van jullie prachtige Kattenruggen, Amazons en een P1800 bij een terrasje langs de Maas staan. Dat was alleen al een goede reden om me hier aan te melden...

Nu zullen jullie wellicht denken: Heb je er weer zo een die impulsief op zoek is naar een oldtimer vanwege de huidige brandstofprijzen. Wellicht gedeeltelijk. Maar mag het? En heb altijd al een zwak voor oldtimers gehad. Uiteraard zal ik mezelf moeten verdiepen in alles wat met oldtimers en LPG te maken heeft. Maar als jullie tips hebben, dan hoor ik het heel graag. Kan bijvoorbeeld een auto van 40 jaar en ouder beter geisoleerd worden om er ook mee in de winter door te rijden? Op welke punten moet ik over het algemeen letten? En op welk(e) adres(sen) kan ik goed terecht voor een betrouwbaar advies?

(Als deze post in een andere sectie van het forum thuis hoort dan hoor ik het wel)

Groet,

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 20:56 #198288 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Voorstellen en vragen
Welkom Peter! Ik heb je topic verplaatst naar het algemene deel van het forum (ik en mijn Volvo), ook al moet die Volvo nog komen , ik denk dat je zo meer reacties gaat krijgen!
Ik raad je zeker aan om gewoon 'doelloos' op het forum te lezen over de 164-serie. Er zijn voldoende leden met ervaring met de 164 / 140 serie.
Een aantal leden is ontzettend druk met de Volvo Academy. Op die website kan je veel vinden over de techniek en het model:  LINK
Het voordeel van een Volvo is dat ze qua verwarming natuurlijk zijn gemaakt voor de Zweedse winters. Ik rijd zelf in een Amazon als dagelijkse auto en heb het met de kachel eerder te warm dan te koud (zonder dat ik mijn auto extra heb geïsoleerd). Ik mis eigenlijk alleen de airco tijdens warme zomers, maar de 'arko' en het rijplezier vlakken dat weer meer dan uit (je gaat vooral meer 'relaxt' rijden met een oldtimer).
Voor het comfort heb ik een parkeerverwarming in mijn auto gebouwd (setje van de Biltema in Zweden). Ik gooi hem aan het stopcontact op de oprit (die moet je wel hebben) en dan is de auto heerlijk warm als ik vertrek + de verdamper is opgewarmd zodat hij beter op LPG kan starten. Je maakt er ook nog direct een 'groene' indruk mee met zo'n kabel uit de auto: 'huh, is die elektrisch?'. Dat als voorbeeld, je kan natuurlijk zo gek gaan als je zelf wil.
Mijn kennis van de 164 is verder beperkt dus dat laat ik aan de kenners over!

Succes in ieder geval en mocht je een 164 vinden, overweeg dan lid te worden. Ik zal je het pr-praatje nu nog besparen   

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 21:16 - 27-03-2022 21:18 #198289 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Dank je wel voor de snelle reactie en het verplaatsen van mijn post, Stijn. Mocht mijn speurtocht succesvol worden, dan word ik zeker lid. Ik zie de reacties al voor me over die aangesloten stroomkabel Welke Volvo het exact wordt, zal ook afhankelijk zijn van wat er voorbij komt. Er staan er genoeg op gaspedaal.nl maar neem er liever een over van een liefhebber. (Mochten er uberhaupt nog liefhebbers zijn die afscheid nemen van hun geliefde Volvo)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 21:50 #198291 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Voorstellen en vragen
Verstandig!  Je zou nog een post kunnen plaatsen in de categorie 'Volvo Auto te koop gevraagd' met een +- budget en soort auto + gewenste staat en opties (gewoon om te kijken of er iets is). Bij 'Volvo Auto te koop aangeboden' zie je het aanbod onder de leden.
Zie als voorbeeld dit bericht:  link
Ben je nog in een heel vroeg-stadium, dan is het misschien leuk/slim om de reacties hier af te wachten. Mogelijk kan je bij iemand komen kijken/proefrijden/meerijden die in de buurt woont. Ik woon wel in de buurt, maar ken niemand met een 164 helaas.
Succes in ieder geval!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 22:19 #198292 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Opnieuw bedankt. Was al in de Markplaats sectie aan het kijken. En het hoeft echt niet per se een 164 te zijn. Hoeft ook niet in concours staat te zijn. Maar moet wel technisch goed zijn en het liefst geen of weinig roestvorming hebben. Vind een Amazon ook super mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 22:37 #198293 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Voorstellen en vragen
Ik zou vooral proberen om in wat verschillende modellen (mee) te gaan rijden. Ik heb zelf een tijd een Amazon gebruikt als dagelijks vervoermiddel, maar het maakt gewoon een stuk meer herrie.
Een Katterug is nog minder geschikt voor dagelijks gebruik in mijn ogen.
Een 164 alweer een stuk meer en een Volvo 240 ook zeker.
Maar zoveel mensen, zoveel wensen dus is 'eerst even gaan ervaren' denk ik een goed idee. Wellicht zelfs de verschillende modellen eens een weekendje oid huren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2022 22:45 - 27-03-2022 22:47 #198294 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Dat is natuurlijk ook het beste advies wat je kan geven: Proefrijden, proefrijden! Is mijn advies aan (aankomende) motorrijders ook altijd. Maar heb zeker wat aan je advies, Lars. De Kattenrug is ook alweer wat ouder dan de 1.. en de 2.. serie. Voor dagelijks gebruik is de 2.. serie dan wellicht ook het verstandigst. Maar zoek er wel een die wegenbelastingvrij is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2022 16:25 - 28-03-2022 16:30 #198301 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorstellen en vragen
Voor dagelijks gebruik i.v.m de aanschafkosten: 140 of 240, waarbij de nieuwste natuurlijk beter rijdt..
De stations zijn duurder dan de sedans..

Zie de mijne:




Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2022 19:11 #198306 door Peter (GAST)
Beantwoord door Peter (GAST) in topic Voorstellen en vragen
Leuke verzameling, Tom! Waar ik hem voor wil gebruiken is de 240 wel de meest voor de hand liggende keuze. Er staat genoeg te koop. Maar die prijzen.... En alles is relatief want als je de Volvo oldtimers vergelijkt met  andere merken, dan valt het nog steeds mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2022 19:46 #198342 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorstellen en vragen
Ja, hou in de gaten dat max bouwjaar '85 is , als je onder de belastingvrijstelling wil vallen ... dan mag je niet rijden in drie wintermaanden, lees even goed in op de gehele vrijstelling van wegenbelasting en APK (boven 50 jaar)
Best value for money zou een 140/164/240 zijn op dampgas, prijzen van die wagens schieten omhoog bijna evenredig aan de benzine/LPG prijzen. Hou rekening met meer kosten aan onderhoud bij een youngtimer of klassieker in vergelijk met modern blik, extra aandacht voor rijgeluid vermindering (late 164/240 geen tochtraampje meer voor) binnenschermen in wielkuipen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.