Volvo 164 herstel poging (Rutger)

Lees meer
15-10-2020 16:55 - 19-12-2021 17:23 #190472 door Rutger Hage
Volvo 164 herstel poging (Rutger) is gemaakt door Rutger Hage
Beste allen,

Sinds een maandje of 3 ben ik in bezit gekomen van een 164 met wat achterstalling onderhoud.
Geen remmerij, geen werkende lps installatie en zo te merken weinig goeds in de electra afdeling.

Al met al een machtig project weer voor deze winter en hopelijk na 5,6,7 8? jaar stilstand hopelijk de weg weer te kunnen aanvullen met een prachtige volvo.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2020 20:25 #190475 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Even voorstellen: Volvo 164 weer op de weg krijgen, Rutger
Het blijft een prachtige Volvo de 164 met gebogen bumper.
Succes en plezier er mee!
Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 00:40 #190487 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen: Volvo 164 weer op de weg krijgen, Rutger
Een 164 vooral de eerste zijn ook een van mijn faforiete Volvo's.
Ik zelf heb een Volvo amazone vierdeurs wat ik ook een mooie Volvo vind.


succes met het opknappen cq op de weg krijgen.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 18:49 #190512 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Even voorstellen: Volvo 164 weer op de weg krijgen, Rutger
zo te zien een origineel Nederlands kenteken…. succes en als je wat nodig hebt, ben aan het opruimen.
Succes,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2021 17:10 #197005 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Even voorstellen: Volvo 164 weer op de weg krijgen, Rutger
Beste forum mensen,

Ik start vanaf vandaag hier een kleine update omtrent de Volvo 164, afgelopen herfst ben ik begonnen met het strippen van de auto, het plan is om deze te gaan spuiten in het najaar.
Voor de duidelijkheid gaat het hier niet om een restauratie om tot een concours auto te komen maar gewoon een fris jasje voor de auto waar de meeste roestige delen worden aangepakt.

Zoals je kunt zien op de foto's is de sponning van de voorruit in erg slechte staat, ik heb inmiddels een gave donor 240 gevonden waar ik de sponning uit ga slijpen en dan stukje bij beetje de 164 weer herstellen. Over het algemeen is er op 1 grote deuk (rechts achter) weinig roest te bekennen op de auto.

Zie hieronder de foto's van het proces!

         
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2021 22:03 #197011 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Even voorstellen: Volvo 164 weer op de weg krijgen, Rutger
Vandaag gelijk de kans genomen om makkelijk (zonder de voorruit) het metalen stuk van het dashboard aan te pakken, die is met alle vocht in de jaren niet mooier geworden.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2021 18:50 #197013 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
De roestvorming bij de 144/164 modellen ontstaat doordat de clips - waarmee de originele sponning aan de RVS sieromlijsting vast zit-  gaan roesten.
Mijn advies is om de roest weg te halen/slijpen en m.b.v. je lijst van de 200 serie nieuwe delen in te lassen, vervang grote delen en niet allemaal kleine stukjes.
Dan wel het dashboard beschermen dmv metalen tegen de hitte van het lassen.
Als je zelf nog niet gelast heb, is dit niet een klus om mee te beginnen. laat je dan bijstaan door iemand die vaker met dit bijltje heeft gehakt.
De openingen voor de clips plat slaan en de plastic clips en sierlijst van de 200 serie (met nieuwe rubber rand) gebruiken 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2021 10:24 #197021 door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Niet alleen de openingen dichtslaan maar ook de spleten dichtlassen, reden om aldus te handelen zijn dat de roest die reeds in de openingen aanwezig is zich door de opening naar buiten werkt en daardoor de kit waarmee de voorruit vastgekit is opzij drukt en daardoor lekkages veroorzaakt.  Geen roestomvormers gebruiken als alternatief die werken anmelijk niet voldoende, want roest is net als kanker, het woekert onderhuids door en komt weer terug.

LEX

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2021 12:24 - 25-12-2021 12:42 #197041 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Vandaag beetje het voorbereidende werk gedaan, uit de "donor" 240 de ruit heel eruit gekregen, de sierstrip was wat minder meewerkend maar godzijdank niet geknakt, enkel die schuifjes die de sierlijst bij elkaar houden zijn een beetje vernageld.
De sponning van de 240 ziet er gelukkig wel goed uit, dus vanaf a.s. maandag gaan we aan de slag om de sponning van de 164 te vervangen. Ik ga proberen her en der foto's te maken van het hele proces!

Zoals jij al zei Ed heb ik inderdaad nieuwe clips voor de nieuwere stijl sierlijst, ik vroeg mij wel af of dat rubber ook weggelaten kan worden van die sierlijst? Weet jij dat toevallig? Volgensmij is dat dit rubber " Rubber Voorruit 240 1991 -- (afdeklijst) uit de webshop ((artikelnummer 3540053))
Ik denk dat ik dat mooier vind namelijk..

gr Rutger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
25-12-2021 15:31 #197044 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Volvo 164 herstel poging (Rutger)
Je hebt gelijk, het rubber kan je uit de lijst schuiven, zijn 2 afzonderlijke onderdelen.
Het nadeel als het rubber niet gebruikt is dat er zich vuil onder de lijst verzamelt, het rubber sluit nl aan op de carrosserie.

Succes met de klus, die ruitrand is een vervelend werkje.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.