Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.

Lees meer
27-04-2016 14:07 #159920 door 14839-dummy
Goedendag, ik zal mij kort voorstellen en een indruk geven van een project waar ik nu mee bezig ben.
Mijn naam is Peter Overmars, 30 jaar in de gezondheidszorg gewerkt waarvan 25 jaar als verpleegkundige op de ambulance. Sinds een paar jaar van de oldtimer hobby mijn dagelijkse bezigheid gemaakt.

Nu sinds 4 weken eigenaar van een 145 uit 1974 (naast een XC70, 142, diverse Engelse oldtimers en een verdwaalde Italiaan.
Deze auto heb ik gekocht met de bedoeling de koets 100% te herstellen en de techniek van een 1998 945 er in te zetten inclusief dashboard en verder interieur. De 945 stond er al omdat ik deze aanvankelijk bedoeld had om de 142 te updaten.

De 145 is inmiddels volledig gedemonteerd en hangt in een draaispit, alle tectyl is verwijderd en het herstel van de carrosserie is gestart. Van de week nog even langs Elshout om de laatste plaatwerkdelen en een paar nieuwe scharnieren op te halen. Er komt aan de li zijde een nieuw achterscherm in en een reparatie rand van de wielkast, een stuk dorpel onder de achterdeur (welke erbij geleverd was maar uiteindelijk beter direct zelf gemaakt had kunnen worden i.v.m. gebrekkige pasvorm). Een paar kleine gaatjes in de vloer dichtgelast en bij de pedalen twee nieuwe stukjes er in volgens het origineel. Ook aan de li zijde moet er nog een klein stukje chassisbalk worden vervangen. De auto zat aan de binnenzijde vol ML maar in de dorpels en balken zat geen drup! Ook is in het verleden aan de reservewielbak gelast wat ook weer in originele staat zal worden teruggebracht.
Aan de rechterzijde zit er laswerk in de vloer voor de achterbank en in de overgang van binnenscherm naar achterbank plaatdeel. Alle roest komt hier van binnen uit! Daarnaast moet er een nieuw deel plaatwerk onder het achterste zijraam, zowel binnen als buiten. Ook had het li voorscherm diverse ventilatie gaten en de complete voorzijde was weggeroest, maar deze zijn inmiddels opgevuld met vers metaal in de juiste vorm en het nieuwe voorscherm welk ik al besteld had blijft wel liggen voor de 142.
Het plaatwerk hoop ik binnen twee weken klaar te hebben en dan gaat de koets naar de straler welke hem volledig blank zal stralen op het dak na, de losse delen doe ik zelf in de straalkast. Daarna gaat de zaak volledig in de epoxy.

Maar daarna komt het uitdagende deel waar ik in dit specifieke geval geen ervaring mee heb. De motor is een B230FT met M90 versnellingsbak inclusief airco en dashboard die ik ga overzetten in een 145. Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag. Mijn plan is om alles over te zetten inclusief draadboom, elektrische ramen, cv en o.a. ABS. Als het passend is te maken i.v.m. met het roofrack komt er ook nog een elektrisch schuifkanteldak in. Het lederen interieur gaat uiteraard ook over maar de achterbank moeten we even aanzien of dat wel staat gezien de hoge rugleuning, anders gaan we die iets inkorten.
Zodra alles er instaat en werkend is gaat alles er weer uit om de zaak te spuiten en de techniek te reviseren en een beetje op te peppen. Het streven is 200pk+ maar 250-300 pk is nog mooier. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van de financiële ruimte.
Ik zal proberen de nodige foto's te maken en plaatsen.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2016 14:25 #159921 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Beste Peter, leuke introductie ... aardige mix van wagens, inderdaad die Italianen raken altijd verdwaald.
Ik begin al wat beelden te krijgen, maar heb je ook wat foto's om dit alles ook voor ons inzichtelijk te maken.. let op je moet de foto's klein genoeg maken, ik doe dat met Paint en maak er 800 pixels van

Als het goed is, dan is jouw 145 al voorbereid voor airco.
Heb je het dashboard er al uit ?

Aardig blok/bak, moest er veel worden aangepast om deze erin te krijgen ?
Helaas heb ik met deze swap geen ervaring, maar wel met lassen en stralen.
Origineel zit er geen waterafvoer van de dorpels vooraan, ik maak er dan een bij







Heb je al een straler gevonden, ik zou voor sodablasting of ijsparel gaan en in Elst (Gld) zit een goede, Octo genaamd.
Ik heb nog een electrisch schuifdak staan uit een 965, wilde dit inbouwen in de 145 Express maar deze gaat eruit.
Mocht je belangstelling hebben laat maar weten, prijs komen we wel uit




Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2016 20:22 #159934 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
De auto is helemaal kaal dus het dashboard met airco is er ook uit.
Het straalwerk laat ik doen in Apeldoorn bij A-parts coating in Apeldoorn.
Als je bedoeld met afwatering aan de voorzijde in de dorpel snap ik niet helemaal wat je bedoeld, er zit aan de voorzijde bij mij wel een afwatering. Alleen ook bladeren etc. welke via de paravaan komen? Maar dat zal mogelijk nog veranderen bij het aanpassen van het schutbord voor de swap van motor/bak en dashboard.
Foto's heb ik er nog niet veel van gemaakt maar zal ik morgen gaan doen. Mocht ik ze er niet gemakkelijk hier op kunnen krijgen dan komen ze in ieder geval op mijn eigen website onder project 145.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2016 20:55 #159937 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Hallo Peter,

Dit wordt een aardige klus maar waar je vast gaat lopen is dat de breedte van een 145 smaller is dan een 945. Dus je dashboard past niet en je achterbank is niet alleen te hoog maar ook te breed. Ik kan het weten want ik heb een 245 en een 945. Dat een 945 echt een stuk breder is kwam ik achter omdat ik een rolhoes voor mijn 245 ging kopen en ik kreeg een 945 rolhoes mee en die ging echt niet passen. Wat je dus kan doen is een dashboard van een late 2 serie nemen zo ook de achterbank. Ik heb nl bij de 145 van mijn schoonvader ook de voorstoelen en de achterbank vervangen voor een 2 serie. Moest bij de achterbank wel het ander aan de ontgrendeling aanpassen maar dat is goed te doen.

Verder denk ik nl ook dat de voorwiel ophanging en de achteras te breed zijn voor een 145. Een 245 past weer wel, ook bij mijn schoonvader heb ik destijds een 145 achteras vervangen voor een 245 achteras.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-04-2016 21:30 #159941 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Welkom Peter, met deze plannen mag je mij als "volger" noteren.
Klinkt erg goed allemaal, ik zie het al helemaal voor me, 145 bij verkeerslicht rijdt snelle leasebak zoek :lol:

Af en toe een foto er bij, dan wordt het helemaal leuk om te volgen.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2016 22:52 #159947 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Gaaf! Ik belandde al even op je website (voor andere geïnteresseerden: www.oso-restauratie.nl ).
Volgens mij gaat dat helemaal goed komen. Ik volg het ook graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-04-2016 00:13 #159950 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Misschien gemakkelijker om de 140 over de 940 heen te bouwen, zoiets :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 08:52 #159957 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Wat ik bedoel is de afwatering die je op de eerste foto ziet onder de ronde opening, op de 140 modellen die ik heb gezien zit deze niet.
Het is mogelijk dat het bij de 74-er wel op zit, maar ik zou nog maar eens goed kijken.
Eigenlijk ben je gek, je koopt voor 700 euro een redelijke 945 en je moet aardig wat belasting betalen voordat je het bedrag wat je nodig hebt om de 145 te restaureren zult overschrijden.
Maar dan mis je wel een leuke klus.
Pas op dat je het niet té ingewikkeld maakt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 22:32 - 28-04-2016 23:04 #159985 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Ik zal morgen de achterbank passen van de 945 maar volgens mij moet het gaan passen en anders wordt het pas gemaakt..
De carrosserie op een ander platvorm zetten had gekund maar dan moet ik niet meer bij de RDW langs gaan want dan blijft de RET 1998 want dan is 2/3 van 1998. Dan is dit project helemaal niet te rechtvaardigen financieel gezien.
Ten aanzien van de opmerking "maak het niet te ingewikkeld" kan ik alleen maar opmerken dat sommige mensen het zich zelf graag moeilijk maken om vooral geprikkeld te worden om het toch weer tot een goed einde te brengen....
Er lopen meerdere projecten o.a. een e21 (323i) welke de volledige techniek krijgt van een e92 M3 van 2007-2012. Daar moeten we iets meer aanpassen dan bij de Volvo 145.
Ik realiseer mij dat ik risico's neem met dit project, maar dat houdt het spannend zal ik maar zeggen. We gaan ons best doen om er een mooie en snelle Volvo station van te maken waarvoor ik de XC70 ga wegdoen. Hij wordt lager gezet en uiteraard met een LPI installatie uitgerust (tank onder laadvloer, hoe? > nog geen idee want het past niet). Ook mijn XC loopt op gas en heb er de afgelopen 11 jaar nog maar 175000 km mee gereden, financieel niet helemaal interessant gezien de ruime bijdrage aan het staatstekort welke elke maand wordt afgeschreven.
Daar moet in ieder geval de 145 beter gaan schoren.


Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 22:52 #159988 door Jörg Sudowe
Beantwoord door Jörg Sudowe in topic Volvo 145 1974,restauratie en update techniek.
Beste Peter,
LPG onderbouw is goed te doen. Ik hoop dat de volgende link werkt: <!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/download/file.php?id=4431">download/file.php?id=4431
Voor de kleine benzinetank ligt de LPG-tank (cilinder).
Succes met dit project!

Groet, Jörg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.