Even voorstellen: Randy

Lees meer
21-07-2015 12:50 #152907 door Randy Breukel
Beantwoord door Randy Breukel in topic Even voorstellen: Randy
Beste Heimen,

bij mijn weten heb ik mijn nu aangemeld bij het Jongerenregister. Volgens mij sta ik in het systeem als 'gast', ik wil dit graag omzetten naar 'lid'. Moet ik hier even een belletje aan wagen of zie ik een tooltje over het hoofd?

Wat betreft de Amazon;
na de aanschaf was ik even door mijn budget heen en heb ik hem naar een bevriende garagehouder gebracht die hem voor een inspectie op de brug heeft gezet. De bodem zag er beter uit dan verwacht en heeft (slechts) 3 aandachtsplekjes die gelast zullen moeten worden. Daarvoor moet de hele bodem echter wel ontdaan worden van de vieze zwarte smurrie die ooit in een glimmend blik zat dat waarschijnlijk de naam bitumen droeg.

Komende maand zal dus in het teken staan van een garagekarretje, een vieze rug en een scherpe beitel, staalborstel, schuurpapier, rustico en heel veel poetslappen. Voor zover ik vooruit kan blikken een domme, vieze, zware en vervelende klus, die vooral veel tijd gaat kosten. Daarna kan hij gelast worden en twijfel ik of ik de producten van RX ga gebruiken of dat ik de bodem in de tectyl (laat) zet(ten). Wat is jullie/ uw advies?

In deze zelfde periode wil ik ook de veren en schokbrekers vervangen en een nieuwe uitlaat monteren, daarna is het geld voor deze maand vermoedelijk wel weer op..

Om af te ronden nog een laatste vraag: het sturen gaat ongelofelijk zwaar, veel zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging hoort te sturen. Er zit ook wat speling op de stuurinrichting tot het stuurhuis. Het sturen zelf voelt heel 'happerig' aan en gaat erg zwaar, zelf sporen doet de auto ook nauwelijks. (De garagehouder zou hem om deze reden géén APK-goedkeuring geven) Om te beginnen wil ik daarom het stuurhuis vernieuwen waarvoor drie opties lijken te zijn: mijn stuurhuis laten reviseren, een gereviseerd stuurhuis monteren of is zelf opknappen een goede optie? Ik lees op het forum wat horror-verhalen van in schuurtjes rondvliegende stuurhuizen en onmenselijke krachten die het binnenwerk nodig heeft om los te komen waardoor ik toch een beetje afschrik om dit zelf te doen. Wat is reëel, wat is rendabel, wat is wijsheid?

Veel vragen waar ik in de loop der tijd antwoord op hoop te vinden/krijgen, voorlopig eerst met de beitel aan de slag!

Alvast bedankt en leuk dat jullie er (ook als forum) zo positief in staan!
Randy

ps: misschien is het vervangen van de fuseekogels ook een mooi klusje voor als de veren en schokbrekers eraf zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2015 19:10 #152912 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Even voorstellen: Randy
Hallo Randy,
voordat je nieuwe/andere onderdelen gaat kopen en plaatsen zou ik eerst eens nagaan wat er mis is. Speling op de kogels en de stuurdelen is vrij makkelijk vast te stellen, zeker door de garagehouder. Als de wagen voren met de wielen omhoog gezet wordt kan er door wisselend het een en ander los te halen vastgesteld worden wat er precies voor zorgt dat het sturen zo zwaar gaat, eventueel ligt het alleen maar aan een volledig verkeerd ingestelde geometrie. De stuurhuizen gaan normaal heel lang mee en gereviseerde zijn naar wat ik gehoord heb niet echt helemaal gereviseerd, het tandwielgebeuren is volgens mijn weten niet meer te koop en dus niet meer te wisselen bij een revisie. Een goed gebruikt stuurhuis moet het volgens mij ook doen, als het al nodig is (speling deels ook met stellen weg te werken).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2015 20:19 #152913 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Even voorstellen: Randy
Hoi Randy,

Nogmaals welkom in de schimmige wereld van oude auto's, vieze handen, vreemde en onnavolgbare problemen en lange middagen/avonden klussen.
Zoals altijd kan wat jij beschrijft meerdere oorzaken hebben. Afgezien van wat Rudy je vertelt, wat zeker is waar ik zou beginnen, zou het ook kunnen zijn dat je caster niet goed afgesteld staat. Caster is de hoek die je fuseekogels onder en boven maken ten opzichte van een puur verticale loodlijn. Een beetje zoals dat met de wieltjes onder een winkelwagentje werkt. Positief caster zet de lijn aan de onderkant naar achter. Dat zorgt ervoor dat je wagen 'vanzelf' rechtdoor wil. Negatief is de andere kant op met een dito effect.

Waar het niet helemaal strookt met jouw ervaring is dat met een negatief caster de wagen slecht rechtdoor wil rijden, maar juist lichter wil sturen, terwijl een positief caster je wagen perfect rechtdoor laat rijden, maar juist zwaarder laat sturen.

Als je meer informatie hier over wilt kun je op caster en camber zoeken. Dat leer je niet als je een wagen van 6 jaar oud koopt :D

Succes en laat ons weten wat je vindt.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2015 22:49 #152917 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Even voorstellen: Randy
Welkom binnen de club en hier op 't forum! Leuke Ama heb je, en je gaat 'm serieus aanpakken als ik je lijstje zo zie.
Wat je stuurhuis betreft kan het ook nog zo zijn dat dit veel te strak is afgesteld. Bovenop zit een stelschroef, geborgd met een moer.
Als je wielen in de middenstand staan, moet je 'm zo afstellen dat je net geen speling meer in je stuurwiel voelt.
Als hij helemaal naar links of rechts is ingestuurd is het normaal dat je een behoorlijke speling in je stuurwiel hebt, dit heeft te maken met de constructie/werking van dit stuurhuis. Als er nou iemand heeft gedacht dat deze speling er niet in hoort, en het stuurhuis met ingestuurde wielen heeft afgesteld dan krijg je dus dat hij bij rechtdoor erg zwaar stuurt. Erg oncomfortabel + grote kans dat je je stuurhuis in puin draait :cry: ik zou dat eerst eens checken. Oh ja, er hoort ATF in.
Succes met je Ama en vooral veel (rij-)plezier :D

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2015 10:09 #152918 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Even voorstellen: Randy

"Hans Latenstein" schreef:
Oh ja, er hoort ATF in.

Dat is niet juist. Misschien hoort dat in het stuurhuis van je moderne auto, maar niet in het stuurhuis van een Amazon. Zoals ook in het instructieboekje is te zien, hoort er hypoïdolie SAE90 in (tegenwoordig wordt veelal SAE 80W90 hypoïdolie gebruikt).

Vreemde en onnavolgbare problemen vind ik overigens meer voorkomen bij modernere, "computergestuurde" auto's dan bij klassiekers.
Eén van de redenen waarom een Amazon (in goede staat) juist een prettige en betrouwbare gebruiksauto is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2015 13:08 #152921 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Even voorstellen: Randy
Voor alle informatie aangaande uitlijning van de amazon klik hier: www.tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2015 16:32 #152924 door Randy Breukel
Beantwoord door Randy Breukel in topic Even voorstellen: Randy
Dank voor de reacties!

Het stuurhuis is wat bijgesteld en draait nu al wat menselijker. Misschien is het een idee om een nieuw topic in het restauratieprojecten-deel te beginnen?

Komende week ga ik de Amazon polijsten en poetsen, hij mag mee voor een trouwerij :D

Ik houd jullie op de hoogte over het project in het nieuwe topic!

Randy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2015 22:32 #152927 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Even voorstellen: Randy
OOPS :oops: :oops: :oops:
Je hebt helemaal gelijk, Gert! Het moet inderdaad hypoïd olie zijn! Ik wist 't wel, maar typte stom genoeg wat anders :? Bedankt voor je correctie ;)

Het afstellen doe je trouwens het makkelijkst met de voorwielen van de grond, dan kan je voelen dat hij in de middenstand nét geen zwaar punt heeft, maar ook nét geen speling.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2015 13:30 #152955 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic Even voorstellen: Randy

"Randy Breukel" schreef:
Beste Heimen,

bij mijn weten heb ik mijn nu aangemeld bij het Jongerenregister. Volgens mij sta ik in het systeem als 'gast', ik wil dit graag omzetten naar 'lid'. Moet ik hier even een belletje aan wagen of zie ik een tooltje over het hoofd?

Veel vragen waar ik in de loop der tijd antwoord op hoop te vinden/krijgen, voorlopig eerst met de beitel aan de slag!

Alvast bedankt en leuk dat jullie er (ook als forum) zo positief in staan!
Randy

ps: misschien is het vervangen van de fuseekogels ook een mooi klusje voor als de veren en schokbrekers eraf zijn?


Ik zou even als ik jou was een mailtje sturen naar webmaster @ volvokv . nl als ik jou was. Wanneer je (betalend) lid bent hoor je donkerblauw te worden op het forum. Ik denk dat er iets nog niet helemaal goed staat.

Tevens zie ik dat Alain/ een andere faceboookbeheerder je nog niet heeft toegevoegd op de FB pagina. Ik zal even navragen waarom dit zo is.

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.