Even voorstellen: Randy

Lees meer
01-07-2015 15:06 #152512 door Randy Breukel
Even voorstellen: Randy is gemaakt door Randy Breukel
Beste allemaal!

Sinds een paar dagen kan ik mezelf de trotse (doch ietwat onzekere) bezitter van een klassieke Volvo noemen. Omdat ik geen ervaring met Volvo's en auto's in het algemeen heb, leek het me wijs lid te worden van dit forum. Voordat ik jullie zal vertellen over mijn aanwinst is het misschien wel leuk om te weten wie ik ben en wat mij ertoe bewoog de Zweedse weg in te slaan.

Mijn naam is Randy, 22 jaar oud en vers afgestudeerd (militair) historicus. In de hobby sfeer ben ik al jaren bezig met de restauratie en het onderhoud van oude (bak)fietsen en een logische stap was de aanschaf van een 2CV AZU. Na een auto-ongeluk realiseerde ik me dat veiligheid in het verkeer een prominentere plaats in mijn auto-wens moest krijgen en dat ik toch wat meer 'klasse' zocht. En toen was daar die advertentie.. Een aantal weken geleden kwam er een, op het eerste gezicht, leuke Volvo Amazon uit '67 voorbij in mijn regio voor een schappelijke prijs. Bij de eerste bezichtiging sloeg de verliefdheid op de vijfdeurs genadeloos toe en besloot ik de verzekering e.d. op orde te gaan maken. De eigenaar bleek een bekende en verzekerde mij dat de Amazon technisch in orde was en op een paar kleine plekjes na hard. Niet veel later kon ik de Amazon mijn eerste auto noemen en reed ik hem naar huis.

Binnenkort gaat hij de brug op om de onderkant eens goed te kunnen bekijken. Hier en daar vermoed ik toch wat krokante plekken en de oude (veel te dikke) tectiellaag verbergt misschien nog wel meer ellende. Tijdens de schoonmaak viel er een gaatje in de kofferbak en ook in de motorruimte (waar de radiateur-ophanging aan het binnenste zij-scherm gelast is, blijkt veel roest te zitten). Nu de verliefdheid plaats maakt voor 'houden van' viel me op dat de auto ook iets naar links hangt en is een bonkend geluid aan de achterkant te horen. Kortom, ik voorzie dat ik voorlopig het geld dat voor de fietsreparaties apart stond kan gaan besteden aan las-, herstel- en oplapwerk aan de Amazon.

Om een beetje beeld te krijgen van de kosten en wat er zoal aan kan/moet gebeuren om op een veilige manier naar de volgende APK te rijden (2017), hoop ik dat een van jullie eens met mij naar de Volvo zou willen kijken.

Ik woon zelf in Rozenburg (nabij Rotterdam) en, sinds de aanschaf van de Amazon, in staat om te gaan en staan waar ik wil. Het lijkt me leuk eens met een ervaren liefhebber te spreken en de auto na te lopen, in de hoop dat ik niet te snel heb besloten de wagen aan te schaffen.

Daarnaast raadpleeg ik uiteraard het forum alvorens ik mijn vragen stel, een geweldige bron aan informatie!



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
01-07-2015 16:01 #152513 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Even voorstellen: Randy
Leuke kar Randy! Origineel Nederlands afgeleverd, heeft toch iets extra's. En ja, soms kom je roest tegen in zulke auto, hoeft helemaal niet erg te zijn als kan het soms wel een hele klus worden. Heb je je al aangemeld voor het jongeren register van de club?

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2015 16:32 #152515 door Randy Breukel
Beantwoord door Randy Breukel in topic Even voorstellen: Randy
Haa Mathieu!

Bedankt voor je reactie! Origineel Nederlands inderdaad, ik heb de papieren van de eerste eigenaar erbij!
Hij heeft hem prachtig gerestaureerd in de jaren '90 (het foto-album kreeg ik erbij) waarna hij naar een
volgende eigenaar is gegaan. Deze heeft hem intensiever gebruikt en daar waar roest ontstond opgelapt. Dit
zijn aandachtspunten daar de plaatjes over de roest heen lijken te zijn gelast. Alles wat van rubber is kan
vervangen worden en de bodem is een grote bruin/zwarte mix van roest en tektiel. Ik ben ontzettend benieuwd
hoeveel structurele narigheid hier tevoorschijn gaat komen en hoop op het beste...

Hier en daar zit er wel wat prutswerk waarvan ik hoop dat het voor een beperkt budget netjes te krijgen is.
Ik heb mezelf beloofd dat ik geen concours-wagen wens, maar merk dat ik eigenlijk overal tegelijk aan wil
beginnen tot het perfect is!

De prioriteitenlijst is echter als volgt;
Nieuwe radiateur (ik neem aan dat deze een open systeem heeft)
Opsporen van het bonkende geluid & het hellen naar links (ik vermoed luie of gebroken veren)
Kaal maken van de bodem en roest verwijderen onder de auto
Evt. laswerk (laten) uitvoeren in bodem en kofferbak
Rubbers en stootdelen onderzijde vervangen
Schijf- en Trommelremmen nakijken
Bodem in de RX5 en RX10
Zijschermen (voor) eraf en laswerk langs het binnenste voorscherm
Motorkap aan binnenzijde van roest ontdoen en lakken
Stuurhuis vervangen of reviseren (hij stuurt vrij 'happerig')
Motorruimte schoonmaken en bijwerken+rubbers en pakkingen vervangen
Rubbers rondom de ramen vervangen
Chromen sierlijst rond de voorruit monteren
Lelijke reparaties in het plaatwerk toetsen, vervangen en/of bijwerken
Delen laten spuiten
Het geheel polijsten

Een aardige lijst die ik met mijn timmermansoog op kan maken. Vooralsnog is het een rijdend
project dus urgentie is er, deze zomer, nog niet naar mijn idee. Toch is er flink wat werk waarbij
ik hoop op jullie expertise te kunnen rekenen!

Ik ga me even in het jongeren deel aanmelden, is er binnenkort een meeting oid waar ik mijn
Amazon door een van jullie kan laten bekijken/keuren?

Randy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2015 19:03 #152518 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Even voorstellen: Randy
Gefeliciteerd met de amazon :D

hopelijk valt het mee met de auto , je kunt ook overwegen om gebruikte onderdelen aan te schaffen.
dit werkt enorm kostenbesparend.
zo is er amazon-parts in Woudenberg (ik heb er geen aandelen) deze man sloopt amazons die helaas niet meer zijn te redden.
ook koopt hij regelmatig z.g. gestrande projecten op ofwel het is de vorige eigenaar boven de pet gegroeid
veel plezier ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2015 23:54 #152533 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Even voorstellen: Randy
Gefeliciteerd met je Ama!!

Mocht je een radiateur willen dan heb ik er nog een liggen, een zogenaamde tropenradiator met eventueel een electrische fan.
Ik hoef daar de hoofdprijs niet voor te hebben.
Verder wil ik best wel eens naar je wagen kijken, maar de afstand is iets te groot. (Haarlem)

Wat mij slim lijkt is om als lid een taxatie te laten doen door iemand van de technische commissie. Dan heb je zo-wie-zo een beeld van wat er aan de Ama moet gebeuren maar niet geheel belangrijk heb je de financiele waarde van je Ama vast laten leggen voor de verzekering. Dit kost je een paar tientjes maar als je straks schade krijgt dan heb je de oud ijzer prijs... en dat is niet veel.

Maar kijk eens op faceboek naar www.facebook.com/groups/VKVjongerenregister/
Ik weet dat deze actieve groep overal bezig zijn met hobbyen en er woont vast wel iemand in de buurt.

Groetjes, veel plezier met je Ama en succes met klussen!
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2015 00:17 #152536 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Even voorstellen: Randy
Beste Randy, gefeliciteerd met je amazon.
Ik heb vroeger ook een amazon van 67 gehad ook vier deurs, ook groen was van januari 67, kenteken 79-74-DG.
Maar een ongeluk mee gehad total loss heb nu 66 vierdeurs kleur grijs ook mooi hoor.

success met je amazon

m.vr.gr.

johan geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2015 01:07 #152538 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Even voorstellen: Randy
Gefeliciteerd met de aankoop Randy, mooie wagen en dan nog wel een echte Nederlandse 4 deurs.
Het Jongere register is echt een aanrader, super actieve groep met leuke ideeën. Je kunt ook de "sleutelochtenden" en technische avonden bij jou in de buurt in de gate houden, daar ontmoet je ook veel leden die je vragen kunnen beantwoorden.

Heel veel succes met je Amazon en welkom in het Volvo wereldje.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2015 10:44 #152542 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Even voorstellen: Randy
Welkom, altijd leuk als iemand van de jongere generatie ook valt voor een klassieke Volvo. Laten we hopen dat alle vereiste werkzaamheden je niet zullen ontmoedigen. Qua kosten maakt het uiteraard nogal verschil als je veel zelf kunt doen.
Mijn complimenten ook voor je taalvaardigheid, iets waar tegenwoordig steeds meer mensen moeite mee lijken te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2015 10:52 #152543 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Even voorstellen: Randy
Hallo Randy,
Welkom; en: fraaie auto aangeschaft.
Je to-do-lijst lijkt me een heel reële inventarisatie; ik bedoel: je hebt goed gekeken naar de auto.
Aan een oldtimer blijf je bezig en dat is ook het leuke van onze hobby.

Correct taalgebruik, Gert? Bedoel je spellingvaardigheid of spelinsfaartichhijt?

Groet!
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2015 20:08 #152810 door Heimen van Gens
Beantwoord door Heimen van Gens in topic Even voorstellen: Randy
Hey Randy, ik zie dat je nog niet bent toegevoegd bij het jongerenregister. Had je je al aangemeld?

- Volvo Amazon sedan 1967, Volvo P1800 1968, Volvo 164 1973, Project: Volvo Amazon Combi 1967 en nog wat nieuwe modellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.