Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
- Ernst Hulsebos
- Offline
- Nieuw lid
Ik zal me even kort voorstellen.
Ik ben Ernst en ik woon in Middelstum,Groningen en ben 27 Jaar
Situatie:
Mijn oom heeft al zolang ik me kan herinneren een Katterug en altijd als we weg gingen met de familie ging ik bij hun in de Katterug. wat ik me kan herinneren is dat deze niet standaard was hij zei altijd deze komt uit de racerij meer pk's en 1versnelling meer (Dat zei die altijd)
Echter heeft hij hem al 2 jaar in een garagebox staan en nu gaat hij emigreren naar Thailand en auto meenemen is geen optie
Als een kind weer zo blij maar toch met een leeftijd van 27 wil ik hier goed over nadenken, het komt nu echt slecht uit want mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht. Echter is de overname prijs zo laag dat we het best kunnen doen en bij het nieuwe huis zit een schuur van 7.00x4.20 ruimte zat dus.
auto is bordaux rood
km stand: +/- 20.000
volgens mij rijd hij op benzine/gas
ik ga binnenkort de auto bekijken. maar wou eerst wat info verzamelen.
Woont er toevallig ook iemand in de buurt van Groningen die ervaring met de 544 heeft
Met Vriendelijke Groet,
Ernst
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
Maar het kan zeker geen kwaad als je van te voren weet wat je in huis haalt en wat je eventueel te wachten staat in de zin van restauratie danwel wegwerken van achterstallig onderhoud.
Om een klein voorbeeld te noemen: doorsmeren van bewegende delen van het onderstel dient elke 2500 km te gebeuren - zegge tweeduizend vijfhonderd - en elke 5000 km een beurt.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst Hulsebos
- Offline
- Nieuw lid
Gegevens Volvo PV544
Bouwjaar 1961
Nieuwe Motor in die +/- 20.000 heeft gelopen
Heeft nog orgineel NL kenteken
Motorische heel goed
Carrosie vereist werk stuk boven de grill en onder de motorkap zitten gaten in verder keihard en geen grote roest plekken
Alleen velgen + banden zijn al 300 euro waard en geschikt voor 180km/u+
150pk
900kg
Achterwiel aangedreven
IPD Vering
Gebouwd voor de Rally
Nieuwe Rubberset voor alle ramen, deuren en kofferklep
ik noem dingen die ik heb gehoord dus brand me niet af als dingen niet kloppen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Heb je toevallig foto's (puur uit interesse?)
Ik ben ook benieuwd hoe je interieur eruitziet, of er speciale rally toepassingen aan zijn gedaan.
Persoonlijk zou ik zeggen dat je het moet doen, altijd leuk een auto met een verhaal.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
okay, dat klinkt als een serieus begerenswaardige wagen, waar jij bovendien een emotionele band mee hebt.
Laat dat laatste je niet doen verblinden voor de eigenaardigheden die een auto uit deze periode heeft. Ik blijf bij mijn eerste impuls: doen!!
Een standaard 544 is best te gebruiken als dagelijks vervoermiddel, vermits je respect hebt voor de constructie van de tijd waarin hij gebouwd werd. In vergelijking met de hedendaagse auto's is het uitzicht, zeker naar achter en opzij tamelijk beperkt. Als de auto nog trommelremmen heeft op de vooras, dan mag je met 150 pk wel erg anticiperend rijden. Alle 544's die ik gezien heb die opgevoerd zijn (standaard maximaal 80 pk) hebben een conversie naar schijfremmen van de Amazon en remmen adaequaat.
Een wagen uit deze periode maakt veel meer herrie dan je gewend bent, maar daar is met gebruik van de modernste geluidsisolerende matten van bv Dynamat een heleboel aan te verbeteren. Als het sturen je te zwaar is, dan bestaat tegenwoordig ook de mogelijkheid om een electrische stuurbekrachtiging in te bouwen, echter: een 544 met 150 pk wat best wel veel is, moet je met je vingertoppen en jouw achterwerk kunnen voelen wat hij doet. Stuurbekrachtiging neemt een stukje van dat gevoel weg.
Als een oudere auto te weinig gebruikt wordt, dan gaan er allerlei dingen vastrotten. Stilstand is achteruitgang. Vandaar mijn eerdere opmerking over achterstallig onderhoud. Hou daar rekening mee bij de inschatting van de tijd en de kosten die het bezit van zo'n auto met zich meeneemt.
Het bezit van zo'n auto verplicht je niet tot deelname aan races of serieus rallywerk, maar met deze auto heb je wel een goede basis.
Natuurlijk zal het plaatwerk sporen vertonen van de tand des tijds, laat je voorlichten door een keurmeester van de club, laat hem de auto zien en taxeren, en maak daarna een meerjarenplan hoe danwel of je de volgende rentmeester kunt zijn van de auto van jouw oom.
Deze auto is voor jou het best te zien als een auto "erbij" , niet als dagelijks vervoermiddel.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst Hulsebos
- Offline
- Nieuw lid
ik wou net foto's uploaden maar maximum is 256kb dus ik zal ze nog even verkleinen.
ik ben ook lid van www.mypolo.nl forum omdat ik een full option polo 6r uit 2011 rij dus comfort zoek ik daar wel
ik ga er zeker vanuit dat dit mij geld gaat kosten is het niet direct dan wel verspreid over meerdere jaren.
ik zal kijken of ik vandaag nog foto's kan uploaden zodat jullie er een beeld bij hebben.
kortom deze auto is zeker voor erbij.
Nogmaals bedankt
*edit* Foto's geupload *edit*
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst Hulsebos
- Offline
- Nieuw lid
Bijvoorbeeld als het doorgaat en ik zet deze auto op mijn naam moet ik de auto dan gelijk schorsen?
en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik zie dat deze post al meer dan 130x bekeken is en dit is de 6e reactie..
hoor graag wat jullie er van vinden..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Het ziet eruit als een mooi project, maar ik zou nog wel even goed van dichtbij kijken!
Wat schort eraan? Laswerk, techniek?
(Hoe) is de motor geconserveerd? En van wanneer is die 'nieuw'?
Sowieso zul je alle remdelen moeten vervangen/nalopen. Stilstand is niet goed voor met name remmen.
Je waardeschatting van de velgen+banden gaat alleen op als de banden niet ouder zijn dan een jaar. Ik denk dat dit 7J of misschien zelfs 8J Ansen Sprint velgen zijn en daar is niet heel veel vraag naar.
Dit is niet de originele kleur. Hoe goed is het overspuiten gedaan?
En wellicht de vraag: hoeveel kun je zelf om hem weer op de weg te krijgen.
Met de opties die je genoemd hebt, is hij overigens in onderdelen ook al heel wat waard.
Je moet heb overigen inderdaad meteen schorsen, anders heb je APK en verzekeringsplicht.
Ze bekeuren tegenwoordig structureel vanuit de administratie (ipv steekproeven), dus dat kun je niet meer gokken.
Succes! Het ziet eruit als een mooi project.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst Hulsebos
- Offline
- Nieuw lid
En o wat zal ik vaak hebben dat het mee gaat tegenvallen. Alles voor het goeie doel namelijk mijn eigen prachtige Katterug.
Ideetjes heb ik al op gedaan op dit forum en via google.
Eerst maar eens zorgen dat het allemaal lukt en doorgaat.
vraagje is hier iemand bekend met Bolt Eenrum die is hier in de omgeving bekend als Katterug expert/monteur
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob ter Huurne
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Iets zuidelijker voor je zit Tom's Classics in Enschede. Die kan PV's dromen. De Vries in Grootegast heeft zelf ook een aantal PV's en Duettjes privé dacht ik, bij hen kan je dus ook aankloppen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.