Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?

Lees meer
09-04-2012 12:28 - 11-04-2012 17:49 #112524 door Ernst Hulsebos
Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen? is gemaakt door Ernst Hulsebos
Hallo,

Ik zal me even kort voorstellen.

Ik ben Ernst en ik woon in Middelstum,Groningen en ben 27 Jaar

Situatie:
Mijn oom heeft al zolang ik me kan herinneren een Katterug en altijd als we weg gingen met de familie ging ik bij hun in de Katterug. wat ik me kan herinneren is dat deze niet standaard was hij zei altijd deze komt uit de racerij meer pk's en 1versnelling meer (Dat zei die altijd)

Echter heeft hij hem al 2 jaar in een garagebox staan en nu gaat hij emigreren naar Thailand en auto meenemen is geen optie

Als een kind weer zo blij maar toch met een leeftijd van 27 wil ik hier goed over nadenken, het komt nu echt slecht uit want mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht. Echter is de overname prijs zo laag dat we het best kunnen doen en bij het nieuwe huis zit een schuur van 7.00x4.20 ruimte zat dus.

auto is bordaux rood
km stand: +/- 20.000
volgens mij rijd hij op benzine/gas


ik ga binnenkort de auto bekijken. maar wou eerst wat info verzamelen.
Woont er toevallig ook iemand in de buurt van Groningen die ervaring met de 544 heeft

Met Vriendelijke Groet,

Ernst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2012 16:28 #112538 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Gewoon doen! Je krijgt spijt als je het niet doet, och had ik toen maar....
Maar het kan zeker geen kwaad als je van te voren weet wat je in huis haalt en wat je eventueel te wachten staat in de zin van restauratie danwel wegwerken van achterstallig onderhoud.
Om een klein voorbeeld te noemen: doorsmeren van bewegende delen van het onderstel dient elke 2500 km te gebeuren - zegge tweeduizend vijfhonderd - en elke 5000 km een beurt.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2012 19:37 #112545 door Ernst Hulsebos
Beantwoord door Ernst Hulsebos in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Bedankt voor de reactie dit zijn de gegevens die ik inmiddels verzameld heb.
Gegevens Volvo PV544

Bouwjaar 1961
Nieuwe Motor in die +/- 20.000 heeft gelopen
Heeft nog orgineel NL kenteken
Motorische heel goed
Carrosie vereist werk stuk boven de grill en onder de motorkap zitten gaten in verder keihard en geen grote roest plekken
Alleen velgen + banden zijn al 300 euro waard en geschikt voor 180km/u+
150pk
900kg
Achterwiel aangedreven
IPD Vering
Gebouwd voor de Rally
Nieuwe Rubberset voor alle ramen, deuren en kofferklep

ik noem dingen die ik heb gehoord dus brand me niet af als dingen niet kloppen. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-04-2012 22:22 #112557 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk hoe die eruitziet.

Heb je toevallig foto's (puur uit interesse?)

Ik ben ook benieuwd hoe je interieur eruitziet, of er speciale rally toepassingen aan zijn gedaan.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je het moet doen, altijd leuk een auto met een verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2012 23:43 #112564 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
@ Ernst:

okay, dat klinkt als een serieus begerenswaardige wagen, waar jij bovendien een emotionele band mee hebt.
Laat dat laatste je niet doen verblinden voor de eigenaardigheden die een auto uit deze periode heeft. Ik blijf bij mijn eerste impuls: doen!!
Een standaard 544 is best te gebruiken als dagelijks vervoermiddel, vermits je respect hebt voor de constructie van de tijd waarin hij gebouwd werd. In vergelijking met de hedendaagse auto's is het uitzicht, zeker naar achter en opzij tamelijk beperkt. Als de auto nog trommelremmen heeft op de vooras, dan mag je met 150 pk wel erg anticiperend rijden. Alle 544's die ik gezien heb die opgevoerd zijn (standaard maximaal 80 pk) hebben een conversie naar schijfremmen van de Amazon en remmen adaequaat.
Een wagen uit deze periode maakt veel meer herrie dan je gewend bent, maar daar is met gebruik van de modernste geluidsisolerende matten van bv Dynamat een heleboel aan te verbeteren. Als het sturen je te zwaar is, dan bestaat tegenwoordig ook de mogelijkheid om een electrische stuurbekrachtiging in te bouwen, echter: een 544 met 150 pk wat best wel veel is, moet je met je vingertoppen en jouw achterwerk kunnen voelen wat hij doet. Stuurbekrachtiging neemt een stukje van dat gevoel weg.
Als een oudere auto te weinig gebruikt wordt, dan gaan er allerlei dingen vastrotten. Stilstand is achteruitgang. Vandaar mijn eerdere opmerking over achterstallig onderhoud. Hou daar rekening mee bij de inschatting van de tijd en de kosten die het bezit van zo'n auto met zich meeneemt.
Het bezit van zo'n auto verplicht je niet tot deelname aan races of serieus rallywerk, maar met deze auto heb je wel een goede basis.
Natuurlijk zal het plaatwerk sporen vertonen van de tand des tijds, laat je voorlichten door een keurmeester van de club, laat hem de auto zien en taxeren, en maak daarna een meerjarenplan hoe danwel of je de volgende rentmeester kunt zijn van de auto van jouw oom.
Deze auto is voor jou het best te zien als een auto "erbij" , niet als dagelijks vervoermiddel.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2012 07:30 #112568 door Ernst Hulsebos
Beantwoord door Ernst Hulsebos in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Wow dit zijn nou reacties waar ik wat aan heb bedankt voor je antwoord.

ik wou net foto's uploaden maar maximum is 256kb dus ik zal ze nog even verkleinen.

ik ben ook lid van www.mypolo.nl forum omdat ik een full option polo 6r uit 2011 rij dus comfort zoek ik daar wel :D
ik ga er zeker vanuit dat dit mij geld gaat kosten is het niet direct dan wel verspreid over meerdere jaren.

ik zal kijken of ik vandaag nog foto's kan uploaden zodat jullie er een beeld bij hebben.

kortom deze auto is zeker voor erbij.

Nogmaals bedankt

*edit* Foto's geupload *edit*









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2012 14:25 #112694 door Ernst Hulsebos
Beantwoord door Ernst Hulsebos in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Ik ga van het weekend kijken en tips zijn meer dan welkom.

Bijvoorbeeld als het doorgaat en ik zet deze auto op mijn naam moet ik de auto dan gelijk schorsen?

en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik zie dat deze post al meer dan 130x bekeken is en dit is de 6e reactie..

hoor graag wat jullie er van vinden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2012 14:49 #112695 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Deze auto is inderdaad verre van standaard. De uitgebouwde wielkasten moet je van houden, maar is ook nog wel weer ongedaan te maken. Ik zag dat de auto sinds 2001 al geen verse APK meer heeft gehad.
Het ziet eruit als een mooi project, maar ik zou nog wel even goed van dichtbij kijken!
Wat schort eraan? Laswerk, techniek?
(Hoe) is de motor geconserveerd? En van wanneer is die 'nieuw'?
Sowieso zul je alle remdelen moeten vervangen/nalopen. Stilstand is niet goed voor met name remmen.
Je waardeschatting van de velgen+banden gaat alleen op als de banden niet ouder zijn dan een jaar. Ik denk dat dit 7J of misschien zelfs 8J Ansen Sprint velgen zijn en daar is niet heel veel vraag naar.

Dit is niet de originele kleur. Hoe goed is het overspuiten gedaan?
En wellicht de vraag: hoeveel kun je zelf om hem weer op de weg te krijgen.
Met de opties die je genoemd hebt, is hij overigens in onderdelen ook al heel wat waard.

Je moet heb overigen inderdaad meteen schorsen, anders heb je APK en verzekeringsplicht.
Ze bekeuren tegenwoordig structureel vanuit de administratie (ipv steekproeven), dus dat kun je niet meer gokken.

Succes! Het ziet eruit als een mooi project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2012 15:10 #112698 door Ernst Hulsebos
Beantwoord door Ernst Hulsebos in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Ik ben er inmiddels achter dat origineel niet mijn doel gaat worden. dit ook omdat het een te grote uitdaging voor mij gaat worden. Ik wil de auto eerst rijdend hebben en technisch/elektronisch goed dan komt het carrosserie aan de beurt en dan de finishing touch. we hebben het hier dan wel over een meer jaren plan van pak hem beet 5+ jaar

En o wat zal ik vaak hebben dat het mee gaat tegenvallen. Alles voor het goeie doel namelijk mijn eigen prachtige Katterug.
Ideetjes heb ik al op gedaan op dit forum en via google.

Eerst maar eens zorgen dat het allemaal lukt en doorgaat.

vraagje is hier iemand bekend met Bolt Eenrum die is hier in de omgeving bekend als Katterug expert/monteur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-04-2012 13:05 #112774 door Rob ter Huurne
Beantwoord door Rob ter Huurne in topic Katterug enthousiast!!! Doen of niet Doen?
Ik vind 'm heel stoer! :) Er rijden al genoeg "standaard" (originele) PV's rond, dus zoiets vind ik wel een leuke aanvulling. :)

Iets zuidelijker voor je zit Tom's Classics in Enschede. Die kan PV's dromen. :) De Vries in Grootegast heeft zelf ook een aantal PV's en Duettjes privé dacht ik, bij hen kan je dus ook aankloppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.