mijn 144 de luxe

Lees meer
25-03-2014 15:30 #139044 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mijn 144 de luxe
Handbak met overdrive dus?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2014 17:07 #139079 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Ik denk dat ik mij eens ga verdiepen in de AW71 bak. Wil graag automaat blijven rijden. Enig idee hoeveel die dingen in Nederland kosten? Mijn vader woont in zweden in de buurt van een volvo sloop. Misschien is de vraag daar minder en de prijs ook wat lager.

Stel dat ik voor de AW71 ga, hoeveel werk is het om dan ook een moderner blok in te bouwen?
En wat komt daar nog meer bij kijken? Sterkere achteras?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2014 19:05 #139084 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mijn 144 de luxe
De AW71 is al een relatief oude bak, prima van kwaliteit en dus veel beter dan de BW35 en 55.
Het aanbod is divers, maar moet in Zweden zeker lukken voor een acceptabele prijs, ergens tussen 200 en 300 euro.
De beste koopis er een met de km aansluiting nog ionhet staartstuk, latere versies hebben dit niet meer en moet je dus naar een alternatieve kilometre teller, bv die van Huke Basart.
De laatste versies hadden ook een zgn. lock up, de AW71L, hierbij worden in de OD ook metaken pinnen geactiveerd en heb je dus een mechanische overbrenging en deze is zuiniger ( vloeistof overbrengin kost brandstof).
Elder op[ dit forum kun je info krijgen over de 'swap'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2014 23:39 #139100 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn 144 de luxe
De AW70/71 wordt in NL weinig aangeboden. Zal op een (Volvo-)sloperij wel te vinden zijn, maar een automaatbak van de sloop zonder meer in je auto monteren is vragen om problemen. De keerringen zullen al gauw gaan lekken en het risico dat de complete bak het op korte termijn begeeft is groot. Zeker geen gezonde basis voor een auto waarmee je elke dag heen en weer naar je werk wilt rijden. Kortom: met een sloopbak ontkom je eigenlijk niet aan een revisie of je moet al heel veel geluk hebben.
Kwalitatief is de AW70/71 weliswaar een goede automaatbak, maar niet of nauwelijks beter dan de BW 35/55. Inwendig zijn er dan ook maar weinig verschillen, alleen de toegevoegde waarde van de AW's is natuurlijk de extra "versnelling".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Harwin Torremans (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-03-2014 15:16 #139113 door Harwin Torremans (GAST)
Beantwoord door Harwin Torremans (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Heb een 145 met 3 traps automaat, de 4 is een elektrische overdrive. Ben er niet zeker van maar waarschijnlijk
een AW71. Achteruitrijlampen werken niet. Kilometerteller werkt wel. Rijd prima.
Moet er nog wel bij vertellen dat er een B230 in ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 15:20 #139142 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Ga me vader vragen even voor me rond te kijken voor een AW71 in zweden. Hij rijdt zelf een moderne Volvo en daar heeft hij in zweden zijn vaste mannetje voor. Misschien dat die ook nog wat adressen weet. Vraag ook gelijk of hij opzoek kan gaan naar een b20E kop. Heb begrepen dat dit de beste koppen zijn. Ander blok inbouwen lijkt me overbodig omdat er nog veel te verbeteren valt aan het oude blok. Heb het verhaal gelezen over het opboren van een b20 naar een 21 en vind dat erg interessant. Maar de kop is wel aan vervanging toe dus daar ga ik mij eerst even op concentreren voor dat ik de rest van het blok aanpak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2014 20:20 #139845 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Zet het inbouwen van een andere versnellingsbak maar even op een laag pitje. Laatst Apk gehad en hij kwam er helaas niet door. Het valt gelukkig wel mee. Maar één klus kost wel even wat tijd. De kachel motor is stuk. Waarschijnlijk heb ik al een vervanger gevonden. Alleen met het loshalen van het dashboard kwam ik ook wat andere dingen tegen. Ten eerste vond ik heel wat losse draden die nu schijnbaar geen functie meer hebben. Ook zag ik dat de bedrading van de achteruit verwarming los zat. Misschien weet iemand hoe die aan de schakelaar gemonteerd moet worden. Helaas is het plaatje met de kleuren weg. Het plan is om alle bedrading na te lopen, door te meten, en alles te labellen. Dat zal in de toekomst een hoop tijd schelen. Het duurt waarschijnlijk nog wel een week voordat ik de kachel binnen heb dus heb nog even de tijd. Kwam ook dit nog tegen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2014 20:26 #139846 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Daar nog even een andere voor zoeken. Weet niet of het gevaarlijk is maar kan denk geen kwaad het te vervangen. Ook geen ik nog een klein zekeringen kastje inbouwen voor de extra's in de auto. Dan weet ik zeker dat ik het oude systeem niet over belast. Moest voor de Apk ook nog twee nieuwe voorlichten omdat ze troebel waren maar gelukkig was een sopje genoeg om ze weer nieuw leven in te blazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.