mijn 144 de luxe

Lees meer
20-02-2012 14:30 #110828 door Stef Ekkes (GAST)
mijn 144 de luxe is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Beste leden,

Sinds kort ben ik eigenaar van mijn eerste Volvo. Heb hiervoor veel oldtimers gereden maar nog nooit een Volvo. De 144 is hiervoor 12 jaar van mijn vader en zijn vriendin geweest. Maar ze gingen verhuizen naar zweden en lieten de Volvo achter. Mijn dagelijkse auto had het op dat moment net weer begeven en het werd nu wel eens tijd voor een goede auto. Ik rij nu 3 maanden met erg veel plezier in de volvo. Het plan is hem dagelijks te blijven gebruiken en het onderhoud zelf te doen. Heb een schuur waar ook mijn vw transporter uit 71' en mijn eriba uit 70' staan. Dus heb de ruimte. Kan wel wat hulp gebruiken omdat ik nog niet erg veel ervaring met Volvo's heb. Maar volgens mij ben ik hier wel bij het juiste adres.

Tot op de volgende meeting groeten,

Stef Ekkes



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-02-2012 17:44 #110839 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mijn 144 de luxe
Leuke 144, vooral dat hij 'uit de familie'komt maakt het bijzonder.
Onderhoud aan zo'n wagen kun je eenvoudig zelf, mocht je hulp nodig hebben kun je hier wel terecht.

Waar woon je ?

We hebben in Arnhem een hal, voorzien van alle gemakken, de Stichting heeft als doel klasisieker eigenaren te helpen belangstelling ?
Doe een bericht op een pb

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2012 20:57 #110936 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic mijn 144 de luxe

Kan wel wat hulp gebruiken omdat ik nog niet erg veel ervaring met Volvo's heb. Maar volgens mij ben ik hier wel bij het juiste adres.


Dat is nou het mooie van een oude volvo zonder toeters en bellen, degelijk, lomp, sterk en daardoor zeer onderhouds vriendelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 15:38 #111012 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Ik woon in leiden maar het is natuurlijk altijd mogelijk die kant op te komen. Waar ik nu vooral de meeste hulp mee kan gebruiken is mijn gas installatie. Van de taxateur hoorde ik de je de verdeler het best 1 keer in de 5 jaar kan reviseren. Volgens mijn vader is dat in 12 jaar niet gebeurt. Hij verbruikt niet super veel 1 op 8 maar mensen houden wel veel afstand. Hij verbruikt verder nauwelijks olie of koelvloeistof, dus daar kan het niet aan liggen. Zal van het weekend een foto maken van de verdeler. Hopelijk zijn er mensen die het al een keer gedaan hebben. Schijnt een lastig klusje te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 15:42 #111013 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic mijn 144 de luxe

"Stef Ekkes" schreef:
Ik woon in leiden maar het is natuurlijk altijd mogelijk die kant op te komen. Waar ik nu vooral de meeste hulp mee kan gebruiken is mijn gas installatie. Van de taxateur hoorde ik de je de verdeler het best 1 keer in de 5 jaar kan reviseren. Volgens mijn vader is dat in 12 jaar niet gebeurt. Hij verbruikt niet super veel 1 op 8 maar mensen houden wel veel afstand. Hij verbruikt verder nauwelijks olie of koelvloeistof, dus daar kan het niet aan liggen. Zal van het weekend een foto maken van de verdeler. Hopelijk zijn er mensen die het al een keer gedaan hebben. Schijnt een lastig klusje te zijn.


Bedoel je niet de verdamper?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-02-2012 16:43 #111015 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Ja sorry verdamper...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2013 09:55 #132170 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Over 6 maanden gaat mijn bedrijf waar ik werk verhuizen naar lelystad. Ik woon in leiden en ga niet verhuizen dus moet heel wat kilometers gaan maken. Nu gebruik ik mijn 144 voor dagelijks gebruik en wil dit graag blijven doen. Zijn er mensen die ervaring hebben met het rijden van veel km in een oude volvo, en wat daar allemaal bij komt kijken? Ben benieuwd wat de ervaringen zijn. Denk dat ik rond de 30000 km per jaar ga rijden. Ook onderhoud's schema's zou ik heel blij mee zijn. Als hier al dingen over geschreven zijn op het forum dan hoor ik dat graag.

Gr Stef

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2013 12:07 #132178 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn 144 de luxe
Dagelijks gebruik met een klassieke Volvo is goed te doen, hoewel de 140-serie wel wat roestgevoeliger is dan de oudere types. Dus als je ook in de winter grote afstanden aflegt, is het belangrijk om niet te bezuinigen op roestpreventie.
Verder kun je jezelf een groot plezier doen door een 123-ontsteking te monteren, mocht je die nog niet hebben.

En is bekend of, en zo ja wanneer de automaat is gereviseerd? De BW35 gaat best wel lang mee, maar vroeg of laat geeft ie een keer de geest en het vervelende is dat je dat niet altijd kunt zien aankomen. Het kan ook van het ene op het andere moment gebeurd zijn zonder voortekenen. Af en toe eens de ATF verversen (bv. eens per 30.000 km) en het filter uitwassen zou ik je wel aannraden. Nadeel van de conventionele verversingsmethode is echter dat er een aantal liters ATF achterblijft in de koppelomvormer. Maar dat is tegenwoordig ook te ondervangen omdat er nu bedrijven zijn die een spoelmethode hanteren, waarbij echt alle ATF wordt ververst. Daarmee kunnen sommige problemen worden voorkomen of zelfs verholpen; in ieder geval zal het de levensduur van de bak ten goede komen.

Wat betreft onderhoudsschema's: onder "Documentatie" zijn diverse service manuals van de 140 te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2013 21:44 #132195 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mijn 144 de luxe
Ja, een 144 is prima als daily driver te gebruiken, op de documentatie kun je de ondhoudsintervallen zo opzoeken.
Op LPG wel iedere 10000 km kleppen stellen.
Een ding is belangrijk, de automaat moet ATF-F (type Ford) in en geen moderne dextron houdende automatenolie.
Kroon maakt dit nog.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2013 15:11 #132219 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic mijn 144 de luxe
Bedankt voor de tips. Ik wil in de nabije toekomst de kop vervangen met een gas kop. Iemand enig idee hoeveel dat ongeveer kost en waar ik terecht kan? Heb een bedrag voor 250 gehoord met inruil van je eigen kop. Dit leek mij aan de lage kant.

Nog even over de automaat klopt het dat er een moderne automaat onderpast? Heb net even snel gezocht maar kon het niet vinden. Kan ook alleen in mijn pauzes kijken op internet. Sávonds vaak aan het klussen of aan het leren voor mijn werk. Leer nu 3d tekenen. Kan ook nog wel eens handig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.